آیا تصمیمگیری، پدیده عجیب و ناشناخته ایست یا آنکه کار راحت و ساده ایست؟ هنوز معلوم نیست که چگونه، چه موقع و کجا تصمیم ساخته و پرداخته میشود. بقول مدیرعامل شرکت جنرال موتورز “اغلب سخت است که بگویم که چه کسی و چه موقعی تصمیم گرفته است و حتی چه کسی مبدأ تصمیم بوده است. غالباً من نمیدانم در جنرال موتورز چه موقع تصمیم گرفته میشود؟ من به خاطر نمیآورم که عضو کمیتهای بوده باشم و مسائل به رأیگیری گذاشته می شود. و معمولاً یک نفر مسائل را خلاصه نموده، دیگران با تکان دادن سر یا اظهار نظر خود، به تدریج به اجماع میرسند". (کویین،۱۹۸۰)
اگرچه افلاطون روح انسانی را به ارابهای تشبیه کرده است که توسط دو اسب خرد و احساس به حرکت در میآید، اما در قرون اخیر دانشمندان به خرد بیشتر بها داده و از احساسات به عنوان بخشی که مانع خردورزی است یاد نمودهاند. در تصمیمگیری، تا کنون این عقیده بیشتر مطرح بوده است که انسان در تصمیمات خود – آنجا که سخن از نفع و ضرر است- کاملا عقلایی و به دور از احساسات عمل می کند. اما برخی از شواهد در روانشناسی در سالهای اخیر نشان داده اند که انسان در تصمیمگیری و رفتار خود از هر دو اسب استفاده می کند.
تحقیقاتی که گزارش آن در انجمن اقتصاد آمریکا در ژانویه ۲۰۰۵ مطرح گردیده است، حاکی از آن است که فناوری جدید به انسان این امکان را داده است تا تصویربرداری تشدید شده به وسیله مغناطیس برای مشخص نمودن وظایف هر بخش از مغز نماید. این کار امکان ثبت لحظهای فعالیتهای مغز را میدهد. دانشمندان مدیریت و اقتصاد از دانشمندان پزشکی و روانشناسی خواستهاند که امکان اینکه بشود متوجه شد که کدام بخش از مغز کار تصمیمگیری را انجام میدهد را مد نظر قرار دهند.
به عنوان مثال، ذهن بشری موضوع ارزش مورد انتظار در حوادث آینده در اقتصاد را مورد محاسبه قرار میدهد. اینکه یک فرد در بازار بورس سرمایهگذاری میکند و یا هزینه بیمه عمر را پرداخت می کند، بستگی به آن دارد که آن فرد چگونه آینده را در نزد خود تصویر نموده و به حوادثی که ممکن است اتفاق بیفتد چه مقدار وزن بدهد. ممکن است که فرد زمانی که فکر میکند با احتمال زیاد قبل از بازنشستگی ، قیمت سهام کاهش پیدا خواهد نمود، ارزش مورد انتظار بیمه عمر را با اینکه کم است بیشتر مورد توجه قرار دهد.
تصمیمگیری تحت تأثیر تعدادی از عوامل است، از جمله:
الف) عوامل عقلایی: منظور، عوامل قابل اندازهگیری از قبیل هزینه، زمان، پیشبینیها و غیره میباشد. یک تمایل عمومی وجود دارد که بیشتر بدین عوامل پرداخته و عوامل غیر کمی را از یاد ببرید. (بارگاوا،۱۹۹۳)
ب) عوامل روانشناختی: مشارکت انسان در پدیده تصمیمگیری روشن است. عواملی از قبیل شخصیت تصمیمگیر، تواناییهای او، تجربیات، درک، ارزشها، آمال و نقش او از جمله عوامل مهم در تصمیمگیری میباشند.
ج) عوامل اجتماعی: موافقت دیگران به خصوص کسانی که تصمیم به نوعی بر آنان تأثیر میگذارد، از مسائل مهم تصمیمگیری است. توجه به این عوامل از مقاومت دیگران در برابر تصمیم میکاهد.
د) عوامل فرهنگی: محیط دارای لایههای فرهنگی متعددی است که به نام فرهنگ منطقه، فرهنگ کشور و فرهنگ جهانی خوانده میشود. همچنین فرهنگ خود سازمان نیز باید مورد نظر قرار گیرد. این فرهنگها بر تصمیم فردی و یا سازمانی افراد در قالب هنجارهای مورد قبول جامعه، رویهها و ارزشها تأثیر میگذارند.
۲-۶ مدلهای تحلیل تصمیمگیری چند معیاره:
۲-۶-۱ مدلهای تحلیل تصمیم :
مدلهای تحلیل تصمیم را به سه گروه اصلی میتوان تقسیم نمود:
۱- سیستمهای چند معیاره (یون،۱۹۹۵)
۲- سیستمهای پشتیبان تصمیم (توربان،۱۹۹۵)
۳- سیستمهای تک هدفی(هاوارد،۱۹۸۴)
۲-۶-۱-۱ سیستمهای چند معیاره:
۲-۶-۱-۱-۱ اجزا سیستمهای چند معیاره:
جهت تبیین بیشتر موضوع میتوان مسائل چند معیاره را به صورت یک سامانه در نظر گرفت. به طور کلی عناصر یک سامانه چند معیاره عبارتند از:
- عناصر ورودی:
گزینهها، هدف کلی، معیارها، زیر اهداف، ترجیحات، سیاستها و محدودیتها.
- پردازشگرها:
۲-۶-۱-۱-۲ تکنیکهای چند معیاره:
- عناصر خروجی:
جوابهای مرجح، جوابهای موثر، جوابهای قابلقبول، جوابهای ارضاکننده و تحلیل حساسیت جوابها.
برای تحلیل یک سامانه چند معیاره باید عناصر آن را به خوبی شناخت و آنها را به طور دقیق تعریف کرد و سپس به مدلسازی و تجزیه و تحلیل آن پرداخت. در شکل (۲-۲) عناصر یک سامانه چند معیاره نشان دادهشده است.
شکل۲-۲ عناصر یک سامانه چند معیاره(تصمیمگیری با معیارهای چندگانه)
روشهای زیادی برای حل مشکلات چند معیاره تدوین گردیده است. (هوانگ و یون، ۱۹۸۱) چارچوب روشهای تصمیمگیری چند معیاره از روشهای ساده گرفته تا روشهای پیچیده متغیر است. طبقهبندی پیچیده روشهای فوق در مقالات بسیاری ارائه گردیده است(یو،۱۹۹۶; وانگو،۱۹۸۱ و زاوادکاس،۲۰۰۱ ).
با این وجود، هنوز هم مشکل انتخاب یک روش صحیح در موقعیت فرضی وجود دارد. هیچکدام از روشهای ذکرشده به عنوان بهترین و مناسبترین روش برای تمامی موقعیتهای تصمیمگیری در نظر گرفته نمیشوند. به عبارتی، بهکارگیری روشهای تصمیمگیری چند معیاره به یک حالت خاص، به هدف تحقیق و بخصوص به دقت و قابلیت اعتماد به دادهها بستگی دارد. (محمد مرادی، ۱۳۸۸)
تصمیمگیری با معیارهای چندگانه مبحثی است که به فرآیند تصمیمگیری در حضور معیارهای متفاوت و بعضاً متناقض با یکدیگر میپردازد. (کالسن،۱۹۸۹) علیرغم گستردگی موارد استفادهی تصمیمگیری چند معیاره، پارهای مفاهیم مشترک در تمامی مسائل تصمیمگیری چند معیاره وجود دارند که در شکل (۲-۳) این خصوصیات مشترک نشان داده خواهد شد.
هر مسئله میتواند دارای اهداف چندگانه یا معیارهای چندگانه باشد. معیارها ممکن است در تعارض باهم باشند، اهداف و معیارهای متفاوت ممکن است دارای مقیاسهای اندازهگیری متفاوت نیز باشند. حل اینگونه مسائل میتواند یا به معنای طراحی بهترین جواب و یا انتخاب بهترین جواب از میان جوابهای موجود باشد.
[۱] Quinn
[۲] Bhargava
[۳] Decision Analysis Methods
[۴] Multiple Criteria Decision Making (MCDM)
[۵] Decision Support Systems (DSS)
[۶] Single Objective Decision Making (SODM)
[۷] Roy, 1996 , Hwang, 1981 & Zavadskas, ۲۰۰۱