- 4-5-1- مراحل ساخت شاخص تركیبی. 336
- 4-5-1-4- الف- گروهبندی اطّلاعات و دادهها بر اساس شاخصهای بعد 341
- 4-5-1-4-الف-آ- آنالیز اجزای اصلی. 341
- 4-5-1-4-الف-ب- تحلیل عاملی. 342
- 4-5-1-4-الف-پ- ضریب آلفای كرونباخ. 344
- 4-5-1-4-ب- گروهبندی اطلاعات و دادهها بر اساس افراد (كشورهای) مورد بررسی. 345
- 4-5-2- مراحل ارزیابی شاخص تركیبی. 351
4-6- شاخصسازی تركیبی و جایگاه آن در كمّیسازی مفاهیم در اقتصاد اسلامی. 352
4-7- جمعبندی و نتیجهگیری. 356
فصل پنجم: ارائه شاخص ترکیبی توسعه انسانی بر اساس آموزههای اسلامی و رتبه بندی کشورهای منتخب. 358
5-1- مقدمه. 359
5-2- گام اول: تبیین چارچوب نظری جامع و یكپارچه. 360
5-3- گام دوم: انتخاب مراجع اطلاعاتی و پایگاههای داده متناسب با ابعاد و مولفههای مربوطه. 361
5-4- گام سوم: اسناد دادههای مفقود با مقادیر جایگزین 365
5-5- گام چهارم: انجام تجزیه و تحلیل چندمتغیره بر روی دادهها و شاخصهای منفرد. 372
- 5-5-1- بُعد اجتماعی – فرهنگی. 376
- 5-5-2- بُعد اقتصادی – رفاهی. 382
- 5-5-3- بُعد مذهبی – اخلاقی. 388
- 5-5-4- بُعد علمی – آموزشی. 392
- 5-5-5- بُعد سیاسی – حکمرانی. 395
5-6- گام پنجم: نرمالسازی دادهها. 397
5-7- گام ششم: وزندهی و تجمیع ابعاد و شاخصهای عاملینهایی 398
- 5-7-1- فرایند تحلیل شبکهای (وزندهی ابعاد). 398
- 5-7-2- مدلسازی پویای رشد اقتصادی (رویکرد اول در وزندهی مولفهها). 412
- 5-7-3- فرایند سلسله مراتبی (رویکرد دوم در وزندهی مولفهها) 446
5-8- گام هفتم: ارائه و انتشار نتایج رتبهبندی شاخصتركیبینهایی 451
5-9- جمعبندی و نتیجهگیری. 454
فصل ششم: جمعبندی بحث، نتیجهگیری و پیشنهادها 455
6-1- خلاصه روند شاخصسازیترکیبی. 456
6-2- خلاصه و جمعبندی روند شاخصسازیترکیبی توسعهانسانی مبتنی بر آموزههای اسلامی. 464
6-3- نتایج و پیشنهادات. 481
6-4- ملاحظات و محدودیتهای مفهومی پژوهش. 485
6-5- ملاحظات و محدودیتهای تکنیکی و مدلسازی پژوهش. 487
پیوستها 490
پیوست شماره (1): آزمون ریشه واحد متغیرهای مدل. 490
پیوست شماره (2): نتایج برآورد مدلهای 5 گانه. 502
فهرست منابع 509
فهرست جداول
جدول 1- برخی از مفاهیم اقتصاد اسلامی با قابلیّت كمّیسازی 356
جدول 2- مولفهها، شاخصهای عاملی و منابع مورد استفاده در بُعد اجتماعی – فرهنگی. 376
جدول 3- مولفهها، شاخصهای عاملی و منابع مورد استفاده در بُعد اقتصادی – رفاهی. 382
جدول 4- مولفهها، شاخصهای عاملی و منابع مورد استفاده در بُعد مذهبی – اخلاقی. 388
جدول 5- مولفهها، شاخصهای عاملی و منابع مورد استفاده در بُعد علمی – آموزشی. 392
جدول 6- مولفهها، شاخصهای عاملی و منابع مورد استفاده در بُعد سیاسی – حکمرانی. 395
جدول 7- ساختار تصمیمات پیچیده و شبکههای مرتبط با آنان 407
جدول 8- وزندهی ابعاد «توسعه انسانی مبتنی برآموزههای اسلامی» 412
جدول 9- متغیرهای مدلهای 5 گانه. 441
جدول 10- نتایج آزمون سارگان. 443
جدول 11- نتایج مدلهای 5 گانه و اوزان مولفهها. 444
جدول 12- میزان ورود مولفهها از چارچوب نظری به شاخصنهایی 445
جدول 13- ترجیحات ( قضاوت شفاهی) و مقدار عددی آنها 447
جدول 14- نمونه خام ماتریس AHP. 448
جدول 15- اوزان مولفههای بُعد اقتصادی – رفاهی. 449
جدول 16- اوزان مولفههای بُعد مذهبی – اخلاقی. 450
جدول 17- اوزان مولفههای بُعد سیاسی – حکمرانی. 450
جدول 18- اوزان مولفههای بُعد علمی – آموزشی. 450
جدول 19- اوزان مولفههای بُعد اجتماعی – فرهنگی. 450
جدول 20- خلاصه و جمعبندی دیدگاههای اندیشمندان تمدن اسلامی در حیطه بُعد اقتصادی – رفاهی توسعه انسانی. 464
جدول 21- خلاصه و جمعبندی دیدگاههای اندیشمندان تمدن اسلامی در حیطه بُعد اجتماعی – فرهنگی توسعه انسانی. 465
جدول 22- خلاصه و جمعبندی دیدگاههای اندیشمندان تمدن اسلامی در حیطه بُعد سیاسی – حکمرانی توسعه انسانی. 466
جدول 23- خلاصه و جمعبندی دیدگاههای اندیشمندان تمدن اسلامی در حیطه بُعد مذهبی – اخلاقی توسعه انسانی. 467
جدول 24- خلاصه و جمعبندی دیدگاههای اندیشمندان تمدن اسلامی در حیطه بُعد علمی – آموزشی توسعه انسانی. 469
جدول 25- مولفهها، شاخصهای عاملی بُعد اجتماعی – فرهنگی 470
جدول26- مولفهها، شاخصهای عاملی بُعد اقتصادی – رفاهی 472
جدول27- مولفهها، شاخصهای عاملی بُعد مذهبی – اخلاقی. 474
جدول 28- مولفهها، شاخصهای عاملی بُعد علمی – آموزشی. 475
این مطلب را هم بخوانید :
جدول 29- مولفهها، شاخصهای عاملی بُعد سیاسی – حکمرانی 477
جدول 30- نمرات مقایسهای رتبهبندی 79 کشورهای منتخب. 478
فهرست أشکال
شکل 1- نمای کلی شاخص توسعه انسانی. 33
شکل 2- ارزیابی جایگاه 3 نماینده مورد مقایسه با استفاده دو شاخص منفرد، در چارچوب مکانیزم تحلیل پوششی داده ها. 350
شکل 3- نمای روش درونیابی پژوهش. 371
شکل 4- بیان نموداری تحلیل مؤلفههای اصلی. 375
شکل 5- درختواره گزارهها و معیارهای شبکه یکلایهای توسعهانسانی مبتنی برآموزههای اسلامی. 411
شکل 6- روند شاخصسازی ترکیبی در این پژوهش. 457