فصل دوم…………………………………………………………………………………………………………..48
مبانی نظری، فقهی و قانونی توجیه کننده مسئولیت……………………………………………………….48
بیت المال مسلمین در قبال دیه غیرمسلمانان و بیگانگان…………………………………………………..48
1-2- طرح بحث……………………………………………………………………………………………………49
2-2- مبحث دوم: مبانی نظری و فقهی تعهد و مسئولیت بیت المال نسبت به پرداخت دیه غیرمسلمانان
و بیگانگان………………………………………………………………………………………………………….50
1-3-2- پایمال نشدن خون مسلمان……………………………………………………………………………51
2-3-2- قصور حکومت در ایجاد نظم……………………………………………………………………………..59
3-3-2- قاعده الضمان بالخراج……………………………………………………………………………………62
4-3-2- جنبه های عاطفی و سیاسی………………………………………………………………………….65
1-4-2- حقوق کیفری داخلی…………………………………………………………………………………….66
2-4-2- حقوق بین الملل………………………………………………………………………………………….67
5-2- مبحث چهارم: طرح دیدگاه ها……………………………………………………………………………..70
1-5-2- ادله فقهی موافقان مسئولیت بیت المال……………………………………………………………..71
2-5-2- دیدگاه دوم: ادله مخالفان مسئولیت بیت المال………………………………………………………77
3-5-2- دیدگاه سوم: ادله قائلین به تفصیل میان کافر ذمی و حربی……………………………………….80
4-5-2- دیدگاه منتخب (نظریه مختار)…………………………………………………………………………..83
فصل سوم…………………………………………………………………………………………………………85
دیه غیرمسلمانان و بیگانگان…………………………………………………………………………………….85
از منظر دین اسلام و روایات……………………………………………………………………………………..85
1-3- ضرورت و اهمیت بحث……………………………………………………………………………………..86
2-3- مبحث اول: دیه غیرمسلمان و بیگانه از نگاه دین اسلام و روایات…………………………………….87
1-2-3- مقادیر و شرایط دیه غیرمسلمان و بیگانه…………………………………………………………….87
2-2-3- دیه اهل ذمه در روایات………………………………………………………………………………….90
نتایج و پیشنهادها………………………………………………………………………………………………110
الملخص………………………………………………………………………………………………………….112
فهرست منابع…………………………………………………………………………………………………..113
چکیده:
در مورد مسئولیت بیت المال مسلمین نسبت به جنایتی که شخص غیر مسلمان در قلمرو کشورجمهوری اسلامی ایران مرتکب میشودیا جنایتی که به او وارد میگردد، تصریح فقهی و قانونی وجود ندارد و در کتابهای حقوقی نیز مسأله بر سکوت برگزار شده است. در این پایان نامه با توجه به قواعد فقهی مرتبط همچون حاکم وارث کسی است که وارثی ندارد و قاعدهی هر کس نفعی برای اوست خسارت هم بر عهدهی اوست و قاعدهی استیمان و قاعدهی ارزشمندی خون مطلق انسان قطع نظر از وابستگیهای قومی، نژادی، دینی، مذهبی، عقیدتی و… و ادلهی فقهی و شرعی سه دیدگاه به دست آمده است. دیدگاه منتخب این تحقیق:
دیدگاه اول آن است که تفاوتی بین کافر و مسلمان وجود ندارد و همانطور که بیت المال نسبت به مسلمان مسئولیت دارد. نسبت به غیرمسملمان و بیگانه نیز مسئولیت داشته باشد. دیدگاه دوم آن است که بیت المال مسلمین مسئولیتی در قبال کفار و غیرمسلمانان و بیگانگان نداشته باشد. بالاخره دیدگاه سوم آن است که بیت المال به واسطهی قرارداد ذمه فقط در مورد کفار ذمی مسئولیت داشته باشد.
نتیجه به دست آمده براساس دلایل فقهی و حقوقی دیدگاه اول موجهتر است. در مواردی که در قانون مجازات اسلامی و حقوق کیفری ایران پرداخت دیه از بیت المال تجویز شده است و شامل بیگانگان هم میشود.
مقدمه:
حمد و سپاس خدایی را سزاست كه انسان را در بهترین حالات آفریده و او را مسجود ملایک ساخت. جانشین خویش در روی زمین قرار داد و او را بر تمام مخلوقات، كرامت و برتری داد. از روح خویش در كالبد جان او دمیده و انسانها را از تعرض به نفوس یكدیگر منع نمود. نه تنها متعرضین به نفوس را به عذاب اخروی وعده داد و مجازات دنیوی را برای آنان مقرر نمود، بلكه راضی شدن و بی تفاوت ماندن نسبت به كشته شدن افراد را نیز برابر شرك قلمداد نمود. به خون انسانها به طور عموم احترام خاصی قایل شده و از هدر رفتن و ضایع شدن خون آنان نهی نمود. از این رو حاكمان را نیز مكلّف به جبران خون به زمین ریخته شدهای دانست كه جبران كنندهای نداشته و یا قدرت پرداخت خون بهای مقتول را ندارد و چنین تكلیفی بر دوش حاكمان از آن جهت نهاده شده است تا مبادا خونی به هدر رود. یكی از اصول مسلم و اساسی در دین مقدّس اسلام احترام به ارزش و كرامت ذاتی انسان است. مهمترین جلوه و جنبهی كرامت انسان نیز جان آدمی است و بقیهی امور تابع و بدان وابسته است. بر اساس این اصل است كه جان، عرض و آبرو، مال و ثروت، عقیده و رأی او، محترم شمرده شده است. در آیات نورانی قرآن كریم و روایات ائمهی معصومین (ع) به حرمت جان آدمیان جدای از همهی امتیازهای عرضی و فرعی از قبیل جنس، نژاد، رنگ، مذهب، عقیده و… تأكید شده است. چنان حرمتی كه در هیچ یک از مكاتب حقوقی یافت نمیشود. طبیعی است این عطیهی الهی كه در مرحلهی تكوین و خلق بشر از سوی خداوند منان به انسان اعطا گردیده است، زمانی پاس داشته میشود كه تساوی قانونی و حقوقی و برابری انسانها و نبود ظلم و تبعیض در همهی حقوق اجتماعی، مدنی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و… از سوی حاكمان و
این مطلب را هم بخوانید :
بایگانیهای پایان نامه های روانشناسی - ماه نشان - مقالات و آموزش های کاربردی
دولتمردان و آحاد جوامع انسانی در ارتباط و همزیستی با یكدیگر مراعات گردد.
امروزه چه بخواهیم و یا نخواهیم پیشرفت صنعت ارتباطات و از بین مرزها و حصارها انسانها را به یكدیگر نزدیک نموده و میرود كه تمامی انسانهای كره زمین در یک دهكدهی جهانی گردهم آیند و این فقه و حقوق اسلامی است كه باید مسایل مستحدثه و مبتلا به جهانی فرا روی مسلمانان و حكومت اسلامی را در قرن معاصر حل و فصل نماید.
فقه اسلامی – كه داعیهدار ادارهی جوامع انسانی در اقصی نقاط این گیتی پهناور میباشد – مكلف است با اجتهادی پویا و دخالت دادن دو عامل تعیین كننده زمان و مكان در آن و در عین حال با حفظ اصول و سنّتها و مرزهای اعتقادی خالص كه لازمهی قوام و پایداری هر آیین و مرام و مسلكی است و با منظور نمودن قاعدهی كرامت ذاتی انسان و با توجه به اندیشههای نوین جهانی شدن حقوق بشر در ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی، حقوقی و… و با د رنظر گرفتن اصل استصلاح عقلی و مصالح ملزمهی بشری و ضرورتهای بایستهی جهانی به تعارضات و چالشهای داخلی و بین المللی موجود در زمینه ارتباط و هم زیستی با كفار و غیر مسلمانان و بیگانگان و در یک كلمه حقوق مطلق انسانها پاسخ دهد.
پر واضح است كه اگر فقه و حقوق اسلامی با ارائه راهكارهای انسانی و منطقی و براساس مصالح عقلی و با در نظر گرفتن عناصر اجتهادی زمان و مكان و به موضوع همزیستی با كفار و ارتباط با آنان و حقوق آنها