8- دره فرار …………………………………………………………………………………………………………… 91
9- تاکتیک تنهایی ……………………………………………………………………………………………… 91
10- رسیدن به قطار ………………………………………………………………………………………………. 92
11- ترور شخصیت ………………………………………………………………………………………………………. 92
12- تاكتیک جابه جایی ارزش ها …………………………………………………………………………………. 93
13- ارعاب …………………………………………………………………………………………………………. 93
14- قرینه سازی ……………………………………………………………………………………………………… 94
15- ایجاد ترحم ………………………………………………………………………………………………………… 94
16- فریب …………………………………………………………………………………………………………. 95
جمع بندی ……………………………………………………………………………………………………………….. 95
فصل پنجم : قوت ها و ضعف های شبکه خبری الجزیره در سوریه ……………………………………………….. 97
مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………….. 97
بخش اول : موفقیت ها …………………………………………………………………………………………… 97
1- توان مالی بسیار بالا ………………………………………………………………………………………… 98
2- جذب گسترده افراد نخبه تاثیر گذار در روند خبری ………………………………………………………. 98
3- گستردگی كار خبری و ساعات بالای پخش خبری زنده …………………………………………………. 98
4- همسویی با جریان غالب خبری و همپوشانی اهداف با آنها …………………………………………. 98
5- محور قرار گرفتن زبان عربی ……………………………………………………………………………………… 99
6- ضریب نفوذ بالای وسایل ارتباط جمعی …………………………………………………………………………. 99
7- داعیه بی طرفی خبری ……………………………………………………………………………………… 100
8- حضور پررنگ در مقاطع حساس خبری ………………………………………………………………………… 100
9- كیفیت بالای تهیه خبر و بكارگیری زیاد جذابیت های بصری ……………………………………………… 101
10- ورود به حوزه های ممنوعه ………………………………………………………………………………. 101
بخش دوم : ناکامی ها ……………………………………………………………………………………….. 101
1- استعفای كاركنان معترض ……………………………………………………………………………………… 102
2- ظهور شبكه المیادین ……………………………………………………………………………………….. 103
3- عملكرد رسانه ای جریان مقاومت ………………………………………………………………………….. 103
4- دسترسی گسترده و سنجش آزاد و به اخبار و اطلاعات ………………………………………………… 104
5- عكس العمل نیروهای طرفدار نظام سوریه ………………………………………………………………. 104
6- نفوذ بی حد و حصر سیاست در عرصه رسانه …………………………………………………………….. 105
7- فرسایش در عرصه تحولات میدانی ………………………………………………………………………… 105
8- ظرفیت های درونی نظام سوریه …………………………………………………………………………… 106
9- ضعف سناریو سازی ……………………………………………………………………………………… 107
10- افراطی گری …………………………………………………………………………………………. 108
11- بدبینی به الجزیره ………………………………………………………………………………………. 109
12- مسئله بحرین ………………………………………………………………………………………………… 111
جمع بندی ………………………………………………………………………………………………………….. 112
نتیجه گیری ………………………………………………………………………………………………….. 114
فهرست منابع ………………………………………………………………………………………………… 117
منابع فارسی …………………………………………………………………………………………………. 118
این مطلب را هم بخوانید :
منابع انگلیسی ………………………………………………………………………………………………. 126
چکیده:
از سال 2011 که منطقه استراتژیک خاورمیانه در هاله انقلابهای پی در پی کشورها قرار گرفت، فارغ از زمینههای شکلگیری، نقش رسانههای مختلف و تاثیرگذاری قطعی آنان در آغاز و جهتدهی آنها کاملا مشهود بود. فعالیت رسانهای فوقالعاده در جریان انقلاب مصر، از سوی رسانههای مختلف مخصوصا شبکه خبری الجزیره که با هدف تاثیرگذاری بر روند آنها صورت میگرفت، بیانگر آن بود که با افزایش سطح تاثیرگذاری رسانهها بر افکار عمومی، میتوان افراد را در یک جهت خاص سیاسی هماهنگ نموده و این بار بدون هرگونه اقدام خشن نظامی و بهکارگیری قدرت سخت، شاهد تغییر دولتهای متخاصم و رقیب بود.
هدف این پژوهش، بررسی رابطه سیاست خارجی و دیپلماسی عمومی رسانهای میباشد که با تمرکز بر عملکرد شبکه خبری الجزیره قطر در قبال بحران سوریه، به دنبال آن است که چگونه این شبکه به ابزار سیاست خارجی دولت قطر تبدیل شده است و شبکه الجزیره چه نقشی در این بحران دارد. با توجه به جناحبندیهای موجود در این بحران و زمینه سازی شیوع روزافزون این بحران در سوریه توسط شبکه الجزیره، فعالیت این شبکه در کنار ناکامیهای آن، خود عاملی برای تشدید دخالت خارجی در بحران میباشد. این پژوهش، علاوه بر کلیات تحقیق، تلاش دارد در طی چهار فصل بعدی، ابتدا به بررسی نقش و جایگاه دیپلماسی رسانهای در تعقیب اهداف سیاست خارجی یک کشور بپردازد و در فصل سوم به تشریح تحولات میدانی و صف بندی موجود در آن اشاره دارد. فصل چهارم به بررسی عملکرد شبکه خبری الجزیره در بحران سوریه پرداخته و نهایتا در فصل آخر عوامل موفقیتها و ناکامیهای این شبکه در این عرصه مورد بررسی قرار میگیرد.