3-3-4 تحولات بندری………………………………………………………………………………………30
3-3-4-1 رقابت در بنادر………………………………………………………………………………….30
3-3-4-2 تغییرات تكنولوژی دریایی……………………………………………………………………..30
3-3-4-3 سلسله مراتب بنادر………………………………………………………………………………………………………31
3-3-5 چشم انداز ترمینال كانتینری بندر شهید رجایی……………………………………………..32
3-3-6 نقش بنادر خشک درتوسعه پسکرانه به عنوان راهكاری جهت بهبود عملکرد بنادر……….32
3-3-6-1 بنادر خشک در ایران………………………………………………………………………….33
فصل چهارم : روش سناریو……………………………………………………………………………………..34
4-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………….34
4-2 برنامه ریزی آینده………………………………………………………………………………………34
4-2-1 پیش بینی………………………………………………………………………………………..35
4-2-2 ضعفهای پیش بینی……………………………………………………………………………36
4-3 برنامه ریزی و تحلیل تحت شرایط عدم اطمینان………………………………………………..36
4-4 سناریو چیست؟………………………………………………………………………………..37
4-4-1 تعاریف و ویژگی های سناریو…………………………………………………………………37
4-4-2 عناصر سناریو……………………………………………………………………………………38
4-4-3 انسجام درونی سناریو………………………………………………………………………..39
4-4-4 بعد زمانی سناریو……………………………………………………………………………..40
4-4-5 روش های سناریوسازی………………………………………………………………………..40
4-4-6 كاربرد سناریو: فرمول بندی استراتژی……………………………………………………..41
4-5 ویژگیهای عمومی موضوع مورد مطالعه…………………………………………………………42
4-6 صورت كلی سناریوی ترافیک كانتینری بندر شهید رجایی در افق 1404 ……………..43
4-7 عوامل موثر بر سناریوی ترافیک كانتینری بندر شهید رجایی……………………………….43
فصل پنجم : مدل سازی، تحلیل و ارزیابی سناریوها…………………………………………………………………….44
5-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………….44
5-2 برآورد تجارت كانتینری جهان و ایران در سال 2025 ……………………………………..44
5-2-1 پروژه MPPM……………………………………………………………………………..45
5-2-2 پروژه RSPD……………………………………………………………………………….46
5-2-3 تعریف مدل عمومی تعیین كانتینری بندر شهید رجایی در افق 1404……………48
5-9: مقایسه رشد GDP ایران و جهان در سال های 2010-1992………………………56
5-3 تم جغرافیایی……………………………………………………………………………………..58
5-4 تم فنی ………………………………………………………………………………………………………………………….60
5-4-1 تحلیل ظرفیت…………………………………………………………………………….62
5-4-1-1 محاسبه ظرفیت مورد نیاز بر مبنای تقاضای بالقوه……………………………………..64
5-5 تم اقتصادی…………………………………………………………………………………………………………………….69
5-5-1 تخمین هزینه های زیرساختی یک ترمینال كانتینری جدید……………………..71
5-6 خلاصه و نتیجه گیری…………………………………………………………………………74
فصل ششم: بحث و نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………….75
6-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………75
6-2 ضعف های اصلی سناریو بر مبنای هر تم…………………………………………………76
6-3 یافته های تحقیق……………………………………………………………………………..77
6-4 نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………….78
6- 5 محدودیتها…………………………………………………………………………………………..79
6-6 پیشنهادات……………………………………………………………………………………79
منابع و مراجع……………………………………………………………………………………..80
مراجع فارسی……………………………………………………………………………………..80
منابع انگلیسی……………………………………………………………………………………82
پیوست یک : برآورد تجهیزات مورد نیاز در سال 1404………………………………….86
پیوست دو : تخمین هزینه تامین تجهیزات عملیات کانتینری……………………………………92
فهرست اشکال
شکل3-1: مدل مفهومی عملكرد بنادر و كشتیرانی ها در اقتصاد جهانی…………………………………………..15
شکل 3-2: نقش بنادر هاب و اسپاك در زنجیره توزیع جهانی……………………………………………………..20
شکل3-3: مسیرهای تجارت شرق-غرب……………………………………………………………………………..21
شکل3-4: مسیرهای حمل و نقل تركیبی شرق-غرب…………………………………………………………………………………………..22
شکل3-5: نیروهای مؤثر و تغییر مناسبات میان خطوط كشتیرانی………………………………………………………………………26
شکل3-6: جایگاه خطوط كشتیرانی از نگرش سنتی تا رویكردیكپارچه در زنجیره عرضه……………………………………27
شکل3-7: عوامل تمركز در كشتیرانی لاینر…………………………………………………………………………29
شکل 4-1: الگوی انسجام درونی سناریو……………………………………………………………………………..40
شکل 4‑2: نقش سناریو در درك استراتژی…………………………………………………………………………………………………………..42
شکل 5-2: پیش بینی نرخ اقتصاد جهانی تا 2011 بوسیله پروژه MPPM……………………………………………………….46
شکل 5-3: پیش بینی رشد GDP مناطق حوزه اسكاپ……………………………………………………………………………………..47
شکل 5-4: پیش بینی حجم تجارت كانتینری جهان از سال 2015- 1980……………………………………………………..47
شکل 5-5: مدل تعیین حجم ترافیک كانتینری ایران و جهان……………………………………………………………………………49
شکل 5-6: سیكل های تجاری اقتصاد……………………………………………………………………………..50
نمودار5-7: مقایسه نرخ رشد اقتصادی و تجارت كانتینری………………………………………………………..53
نمودار 5-8: تطبیق نرخ رشد اقتصادی و كانتینری طی سال های 2009-1991……………………………………………..53
شکل 5-9: مقایسه رشد GDP ایران و جهان در سال های 2010-1992……………………………………………………..56
شکل5-10: تطبیق نرخ رشد كانتینری ایران و جهان در سال های1992-2010……………………………..56
شکل 5-11: سهم بندر شهید رجایی از تجارت كانتینری جهان طی سال های 1992-2010……………………….57
شکل 5-12: عملیات تخلیه و بارگیری كشتی در بنادر كانتینری بوسیله تجهیزات تخصصی………………………….62
شكل 5-13 : تعداد كشنده مورد نیاز برای عملیات 40 فوتی……………………………………………………69
این مطلب را هم بخوانید :
فهرست جداول
جدول4-1: تفاوت تحلیل به وسیله روش سناریو با روش های سنتی آماری…………………………………………………………..38
جدول 5-1: حالت های رشد اقتصادی مبتنی بر سیکلهای اقتصادی…………………………………………………………………….51
جدول5-2: سناریوهای رشد كانتینری میتنی بر سیکلهای اقتصادی……………………………………………………………………..51
جدول5-3: مقایسه میانگین رشد اقتصادی و كانتینری جهان……………………………………………………………………………….52
جدول5-4: حجم تجارت كانتینری جهان در سالهای 1991-2010…………………………………………………………………….53
جدول5-5: ترافیک كانتینری جهان در 2025 …………………………………………………………………………………………………….54
جدول5-6: مقایسه آیتم های اقتصادی و كانتینری ایران و جهان در سال های 2010-1992…………………………54
جدول 5-7: برآورد حجم ترافیک كانتینری بندر شهید رجایی در سال 1404…………………………………………………58
جدول5-8: تعداد و نوع تسهیلات بندر شهید رجائی ……………………………………………………………………………………….62
جدول 5-9: برآورد تعداد تجهیزات و تسهیلات ترمینال كانتینری شهید رجائی در سال 1404……………………..67
جدول 5-10: پیش بینی شاخص های مهم اقتصادی بر مبنای سند استراتژی توسعه صنعتی……………………….70
جدول 5-11: تخمین هزینه های احداث تجهیزات وتسهیلات بندر شهید رجایی در سال 1404 ………………..73
جدول 6-1: برآورد تعداد و هزینه تجهیزات و تسهیلات كانتینری بندر شهید رجایی در سال 1404……………77
جدول پ 1-1 برآورد حجم ترافیک کانتینری جهان بر اساس مدل سناریو……………………………………………………86
جدول پ 1-2 برآورد حجم ترافیک کانتینری بندر شهید رجایی بر اساس مدل سناریو……………………………….87
جدول پ 1-3 پیش بینی اسکله های کانتینری مورد نیاز بندر شهید رجایی بر اساس مدل سناریو…………..88