شبکه عصبی مصنوعی ایدهای است برای پردازش اطلاعات که از سیستم عصبی زیستی الهام گرفته است و مانند مغز به پردازش اطلاعات می پردازد. این سیستم از شمار زیادی عناصر پردازشی به نام نورون تشکیل شده است که برای حل یک مساله با هم هماهنگ عمل می کند. ANN ها، نظیر انسان ها، با مثال یاد می گیرند و با پردازش روی داده های تجربی، دانش یا قانون نهفته در ورای داده ها را به ساختار شبکه منتقل می کند Sangler, et al, 1999)).
دیدگاه شبکه عصبی اخیرا بیشتر برای آنالیز رضایت مشتری و وفاداری به کار برده شده است. تحقیقات زیادی به استفاده از شبکه عصبی در بازاریابی اختصاص داده شده است. Zahavi و Levin انواع مختلف ساختار شبکه عصبی را برای ایجاد مدل پیشگویی در بازاریابی استفاده کرده اند .(Zahavi, et al, 1997) Crooks با بهره گرفتن از شبکه عصبی داده های رفتار مشتری را جهت پیشگویی مشتریان بالقوه آموزش داد تا از تبلیغات بی هدف جلوگیری شود (Crooks, 1995).
رایج ترین کاربردهای ANNs در مسائل طبقه بندی بوده است، مثل پیشگویی ورشکستگی، مدل سازی انتخاب مشتری و واکنش های تبلیغاتی(Curry, 1993). هدف از این مطالعه به کارگیری شبکه عصبی برای طبقه بندی رفتار مشتری در انتخاب دندانپزشک می باشد.
برای این کار، در ابتدا نیاز به داده های ورودی شبکه میباشد. بنابراین، یک پژوهش کمی به وسیله پرسشنامه اولین قدم برای جستجوی رفتار مشتری در انتخاب دندانپزشک در شهرستان قزوین می باشد. داده های جمعآوری شده که اطلاعات مربوط به سلیقهی مشتریان در انتخاب کلینیک دندانپزشکی را شامل میشود، در اولین لایه شبکه که شامل نورون های ورودی میباشد به شبکه داده میشود. شبکه عصبی مصنوعی به عنوان یک سیستم هوشمند، این اطلاعات را در لایههای مخفی خود پردازش کرده و از آن ها برای یادگیری الگوی موجود در بین این داده ها استفاده می کند. شبکه در لایهی خروجی خود سعی می کند با بهره گرفتن از الگویی که یاد گرفته است، یک پیشگویی از رفتار مشتریان را ارائه دهد که ما با مقایسه رفتارهای پیشگویی شده با رفتارهای واقعی میتوانیم میزان دقت شبکه در تشخیص الگوی موجود در داده ها را ارزیابی نماییم. این الگو به ما میگوید که بین ویژگیهای افراد مختلف و سلیقهی آنها در انتخاب دندانپزشک چه ارتباطی وجود دارد و چه عواملی در این انتخاب نقش تعیینکنندهتری دارند. با شناخت این الگو، قادر خواهیم بود بعدا رفتار مشتریان را در انتخاب کلینیک های دندانپزشکی با دقت نسبتا بالایی پیشگویی نماییم و از این پیشگویی در بازاریابی خدمات دندانپزشکی استفاده نماییم. بنابراین، در این طرح پژوهشی سعی بر آن است که به وسیله شبکه عصبی مصنوعی به پیشگویی رفتار افراد در انتخاب دندانپزشک بپردازیم.
2-1- اهداف اصلی پژوهش
1-2-1- اهداف اصلی طرح:
پیش بینی رفتار مصرف کننده در انتخاب دندانپزشک.
2-2-1- اهداف فرعی طرح
- شناسایی فاکتورهای تاثیرگذار در انتخاب دندانپزشک
- طبقه بندی فاکتورهای تاثیرگذار در انتخاب دندانپزشک
- تعیین درجه اهمیت هر یک از فاکتورها در انتخاب دندانپزشک
- پیشگویی رفتار افراد در انتخاب دندانپزشک
3-2-1- هدف كاربردی:
ارائه مدلی جهت پیشگویی رفتار افراد در انتخاب دندانپزشک.
4-2-1- فرضیات:
- بین هزینه خدمات دندانپزشکی و انتخاب دندانپزشک ارتباط وجود دارد.
- بین دسترسی آسان و انتخاب دندانپزشک ارتباط وجود دارد.
- بین توقف راحت وسایل نقلیه و انتخاب دندانپزشک ارتباط وجود دارد.
- بین حسن شهرت دندانپزشک و انتخاب دندانپزشک ارتباط وجود دارد.
- بین آشنایی با دندانپزشك و انتخاب دندانپزشک ارتباط وجود دارد.
- بین پیشنهاد دوستان/افراد خانواده و انتخاب دندانپزشک ارتباط وجود دارد.
- بین قرارداد دندانپزشک با بیمه و انتخاب دندانپزشک ارتباط وجود دارد.
- بین حسن نیت در ارائه خدمات و انتخاب دندانپزشک ارتباط وجود دارد.
- بین مهارت دندانپزشك و انتخاب دندانپزشک ارتباط وجود دارد.
- بین تجهیزات و تکنولوژی مدرن و انتخاب دندانپزشک ارتباط وجود دارد.
- بین توضیحات واضح دندانپزشك و انتخاب دندانپزشک ارتباط وجود دارد.
- بین زمان انتظار برای پذیرش و انتخاب دندانپزشک ارتباط وجود دارد.
- بین پروسه مناسب و انتخاب دندانپزشک ارتباط وجود دارد.
- این مطلب را هم بخوانید :
- بایگانیهای پایان نامه ها - تحقیق - مقاله -پروژه-پایان نامه
فصل دوم: مبانی نظری پژوهش و مروری بر مطالعات پیشین
2- مقدمه
امروزه، کلینیک های دندانپزشکی در حال انطباق خود با تغییرات محیط هستند. اگرچه ممکن است بازاریابی در گذشته امری ناپسند تلقی می شد، این روزها کلینیک های دندانپزشکی شروع به انتخاب مزایای بازاریابی کرده اند. درگیری مشتری در انتخاب خدمات بهداشتی و درمانی به طور تصاعدی رشد کرده است. کلینیک ها باید یاد بگیرند که به مشتری احترام بگذارند، نیازهایشان را کشف کنند و رضایتشان را بهبود بخشند. در بازاریابی خدمات دندانپزشکی درک این که مشتری چگونه کلینیک را انتخاب خواهد کرد موضوع مهمی می باشد. چون بیماران می توانند بازارگردی را در میان کلینیک ها انجام دهد و مقایسه کند. امروزه، چگونگی بهره مندی از مزایای رقابتی به وسیله استراتژی عملیاتی موضوع مهمی برای موفقیت کسب و کار می باشد. حرفه های دندانپزشکی باید با این چالش ها روبرو شوند و خود را برای آینده آماده کنند. ویژگی های بسیاری وجود دارد که در انتخاب کلینیک تاثیر می گذارد. دراستراتژی بازاریابی، دندانپزشک باید بداند که گروه های مختلف در انتخاب دندانپزشک بر ویژگی های مختلفی تاکید می کنند و انتخاب در خلاء اتفاق نمیافتند. شبکه های عصبی می توانند برای یادگیری الگوهای پیچیده اطلاعات و تعمیم اطلاعات یادگرفته، استفاده شوند. در این فصل به مبانی نظری پژوهش همچون تعاریف جدید بازاریابی، فرایند تصمیم