4-8. تحلیل مسیر…………………………………………………………………………………………………………………………165
فصل پنجم :نتیجه گیری
5-1. مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………..171
5-2 . مروری بر یافته های تحقیق…………………………………………………………………………………………………….171
5-3. نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………………………….182
5-4. پیشنهادات………………………………………………………………………………………………………………………….185
5-5. محدودیت های تحقیق………………………………………………………………………………………………………….185
فهرست منابع فارسی………………………………………………………………………………………………………………….187
فهرست منابع انگلیسی……………………………………………………………………………………………………………………191
فهرست جداول
جدول 3-1. تعریف عملیاتی استفاده از تلویزیون…………………………………………………………………………….98
جدول3-2. تعریف عملیاتی نگرش به حقوق شهروندی (بُعد احساسی)………………………………………………99
جدول3-3. تعریف عملیاتی نگرش به حقوق شهروندی ( بُعد عملی)…………………………………………………100
جدو ل 3-4. تعریف عملیاتی متغیر واسط………………………………………………………………………………………101
جدول 3-5. تعریف عملیاتی متغیرهای زمینه ای………………………………………………………………………………102
جدول 3-6. نمونه گیری از مناطق 22 گانه تهران……………………………………………………………………………..105
جدول 3-7. میزان آلفای متغیرها……………………………………………………………………………………………………111
جدول 4-1. توزیع نسبی جمعیت برحسب جنسیت پاسخگو………………………………………………………………114
جدول4-2. توزیع نسبی جمعیت برحسب سن پاسخگو……………………………………………………………………..115
جدول4-3. توزیع نسبی جمعیت برحسب وضعیت تأهل پاسخگو……………………………………………………..116
جدول4-4. توزیع نسبی جمعیت بر حسب قومیت پاسخگو……………………………………………………………….117
جدول4-5. توزیع نسبی جمعیت مورد بررسی برحسب سمت پاسخگو………………………………………………..118
جدول4-6. توزیع نسبی جمعیت برحسب مناطق مورد بررسی ……………………………………………………………118
جدول4-7. توزیع نسبی جمعیت برحسب وضعیت فعالیت پاسخگو…………………………………………………….120
جدول4-8. توزیع نسبی جمعیت برحسب شغل پاسخگو…………………………………………………………………….121
جدول4-9. توزیع نسبی جمعیت برحسب میزان تقریبی درآمدماهانه………………………………………………………122
جدول4-10. توزیع نسبی جمعیت بر حسب واحد مسکونی………………………………………………………………….123
جدول4-11. توزیع نسبی جمعیت برحسب وضعیت رفت و آمد پاسخگو………………………………………………123
جدول4-12. توزیع نسبی پاسخگویان برحسب مدت اقامت در تهران…………………………………………………….124
جدول4-13. توزیع نسبی جمعیت بر حسب تماشای تلویزیون………………………………………………………………125
جدول4-14. توزیع نسبی جمعیت برحسب میزان تماشای تلویزیون……………………………………………………….126
جدول4-15. توزیع نسبی جمعیت برحسب تماشای تلویزیون در طول هفته……………………………………………126
جدول4-16. توزیع نسبی جمعیت برحسب تماشای تلویزیون در شب و روز گذشته……………………………….127
جدول4-17. توزیع نسبی جمعیت برحسب تماشای تلویزیون در روز غیر تعطیل……………………………………127
جدول4-18.توزیع نسبی جمعیت برحسب تماشای تلویزیون در روز تعطیل………………………………………….128
جدول4-19. توزیع نسبی جمعیت برحسب اولویت در تماشای شبکه ها………………………………………………129
جدول4-20.توزیع نسبی جمعیت برحسب تماشای انواع برنامه های آموزشی………………………………………..130
جدول4-21توزیع نسبی جمعیت برحسب محتوای مواجهه……………………………………………………………………131
جدول4-22.توزیع نسبی روش انتخاب برنامه ها………………………………………………………………………………133
جدول4-23.توزیع نسبی انگیزه تماشا…………………………………………………………………………………………….134
این مطلب را هم بخوانید :
جدول4-24 توزیع نسبی جمعیت برحسبمنبع کسب اخبار داخلی……………………………………………………….137
جدول4-25. توزیع نسبی جمعیت برحسب منبع کسب اخبار خارجی………………………………………………….137
جدول4-26. توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب اعتبار دادن به تلویزیون در کسب اخبار داخلی……………….138
جدول 4-27. توزیع نسبی جمعیت برحسب اعتبار دادن به تلویزیون در کسب اخبار خارجی………………….139
جدول4-28. توزیع نسبی طیف گویه های شاخص حقوق شهروندی……………………………………………………140
جدول 4-29. میزان توجه صداو سیما به شاخص های شهروندی………………………………………………………..142
جدول4-30. توزیع نسبی نگرش به حقوق شهروندی در بعد احساسی………………………………………………..144
جدول 4-31. توزیع نسبی نگرش به حقوق شهروندی در بعد عملی……………………………………………………145
جدول شماره 4-32. توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب نگرش به حقوق شهروندی………………………………..146
جدول 4-33. توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب نگرش به حقوق سیاسی…………………………………………….146
جدول 4-34. توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب نگرش به حقوق اجتماعی………………………………………….147
جدول 4-35. توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب نگرش به حقوق مدنی……………………………………………….148
جدول 4-36. ضریب همبستگی فرضیه 1 ………………………………………………………………………………………..150
جدول 4-37. ضریب همبستگی فرضیه 1 به تفکیک شاخص های شهروندی ( حقوق اجتماعی )………………151
جدول 4-38. ضریب همبستگی فرضیه 1 به تفکیک شاخص های شهروندی ( حقوق مدنی )……………………152
جدول 4-39. ضریب همبستگی فرضیه 1 به تفکیک شاخص های شهروندی ( حقوق سیاسی )………………….152
جدول 4-40. ضریب همبستگی جنس با حقوق شهروندی ………………………………………………………………..153
جدول 4-41. ضریب همبستگی سن با حقوق شهروندی……………………………………………………………………..154
جدول 4-42. ضریب همبستگی فرضیه 2 به تفکیک تعداداعضای خانواده……………………………………………..155
جدول 4-43. ضریب همبستگی درآمد با حقوق شهروندی………………………………………………………………..155
جدول 4-44. ضریب همبستگی مدت اقامت در تهران با حقوق شهروندی ………………………………………….156
جدول 4-45. ضریب همبستگی وضعیت تأهل با حقوق شهروندی………………………………………………………157
جدول 4-46. ضریب همبستگی قومیت با حقوق شهروندی……………………………………………………………….158
جدول 4-47. ضریب همبستگی فعالیت پاسخگو با حقوق شهروندی…………………………………………………..159
جدول 4-48. ضریب همبستگی شغل با حقوق شهروندی………………………………...……………………….160
جدول 4-49 مدل رگرسیون چند متغیره………………………………………………………………………………………….162
جدول 4-50. عناصر متغیرهای درون معادله برای پیش بینی نگرش به حقوق شهروندی…………………………..163
جدول4-51.روابط معنادار در دیاگرام………………………………………………………………………………………………169
پیوست
نمونه پرسشنامه………………………………………………………………………………………………………………………….197
1-1 مقدمه
شهروندی از مهم ترین ایده های اجتماعی و یکی از مولّفههای مهم نظامهای سیاسی و دموکراتیک و شاخصی مهم برای نشان دادن تحقّق دموکراسی در جامعه است . محتوا و مفهوم شهروندی ثابت نبوده و در طول تاریخ ، تغییر پیدا کرده است. شهروندی (انگلیسی : citizen ship ) از مشتقات شهر (city ) است . شهروندی را قالب پیشرفته « شهرنشینی » می دانند . به باور برخی از کارشناسان ، شهرنشینان هنگامی که به حقوق یکدیگر احترام گذارده و به مسئولیت های خویش در قبال شهر و اجتماع عمل نمایند به « شهروند » ارتقاء یافته اند . شهروندی تا پیش از این در حوزه اجتماعی شهری بررسی می شد، اما پس ازآن شهروندی مفاهیم خود را به ایالت وکشور گسترش داده است . امروزه نیز بسیاری به «شهروندی جهانی[1]» می اندیشند . یک شهروند یک عضو رسمی یک شهر ، ایالت یا کشور است . این دیدگاه ، حقوق و مسئولیت هایی را به شهروند یادآور می شود که در قانون پیش بینی و تدوین شده است . از نظر حقوقی ، جامعه نیازمند وجود مقرراتی است که روابط تجاری ، اموال ، مالکیت ، شهرسازی ، سیاسی و حتی مسائل خانوادگی را در نظر گرفته و سامان دهد . از این رو از دید شهری موضوع حقوق شهروندی ، روابط مردم شهر ، حقوق و تکالیف آنان دربرابر یکدیگر و اصول و هدف ها و وظایف وروش انجام آن است. (شکری ،1386 :80 ) در واقع حقوق شهروندی آمیخته ای است از وظایف و مسئولیت های شهروندان در قبال یکدیگر ، شهر و دولت یا قوای حاکم و مملکت و همچنین حقوق و امتیازاتی که وظیفه تأمین آن حقوق بر عهده مدیران شهری ( شهرداری ) ، دولت یا بطور کلی قوای حاکم می باشد . به مجموعه این حقوق ومسئولیتها[2] «حقوق شهروندی » اطلاق میشود( شکری،1386 : 72 ). مجموعه به هم پیوسته ای از حقوق، وظایف و تعهّدات و برخورداری برابر تمامی اعضای جامعه از مزایا و منابع اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، هسته مشترک تعاریف مختلف شهروندی است . به تعبیر فیتز پتریک، شهروندی بر دو اصل مبتنی است : اوّل این که دولت، تکثّرگرا و دموکراتیک باشد، زیرا دولتهای دیکتاتوری و سلطنتی شهروند ندارند،بلکه دارای تبعه و رعیت هستند . دوم این که جامعه مدنی باید باز و آزاد باشد. شهروندی در جامعهای تحقّق می یابد که دولت و جامعه مدنی عامل متعادلکننده یکدیگر باشند .
شهروندی را می توان به وضعیت اعضای جامعهای که آزاد، دموکراتیک و از لحاظ اجتماعی مساوات طلب هستند، اطلاق کرد. توجّه به این نکته اهمّیت دارد که شهروندان هم حکمران و هم تبعه جامعه سیاسی هستند، یعنی از قوانین و مقرّراتی پیروی میکنند که خودشان به وجود آورده اند. شهروندی اشاره به زندگی روز مره ، فعالیت های فردی و کسب و کار افراد اجتماع و همچنین فعالیت های اجتماعی ایشان دارد و بطور کلی مجموعه ای از رفتار و اعمال افراد است . شهروندی از این منظر ، مجموعه گسترده ای از فعالیت های فردی و اجتماعی است . فعالیت هایی که اگر چه فردی باشند ،اما برآیند آنها به پیشرفت وضعیت اجتماعی کمک خواهد کرد . همچنین است مشارکت های اقتصادی ، خدمات عمومی ، فعالیتهای داوطلبانه و دیگر فعالیتهای اجتماعی که در بهبود وضعیت زندگی همه شهروندان مؤثر خواهد افتاد . در واقع این نگاه ضمن اشاره به حقوق شهروندی مدون و قانونی در نگاه کلی تر به رفتارهای اجتماعی و اخلاقی می پردازد که اجتماع از شهروندان خود انتظار دارد (قسیم اخگر، 1385 :18 ). عضویت افراد در جوامع مدرن با موقعیت شهروندی آنان نشان داده می شود. شهروندان دارای مجموعه گستردهای از حقوق مدنی، سیاسی و اجتماعی هستند. در این میان یکی از اساسیترین حقوق، حقّ مشارکت در قانونگذاری و حکومت است که شهروندی فعال[3] به عنوان مبنای حاکمیت مردمی بر پایه آن شکل میگیرد. این حقوق با مجموعهای از وظایف و تعهّدات در قبال جامعه و دولت متوازن