در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید و در صورت نیاز به ... ارسال شده در 5 مهر 1399 توسط نجفی زهرا در بدون موضوع موجود است تعداد صفحه : قیمت : هفده هزار و سیصد تومان —- پشتیبانی سایت : parsavahedi.t@gmail.com در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید. * به عدد به حروف 25/19 نوزده و بیست و پنج صدم با نمره نهایی: ارزیابی نمود. ردیف مشخصات هیأت داوران نام و نام خانوادگی مرتبه دانشگاهی دانشگاه امضاء 1 اساتید راهنما دكتر حسین محمودیان استادیار تهران 2 استاد مشاور دكتر محمود قاضی طباطبایی دانشیار تهران 3 استاد داور دكتر شهلا كاظمی پور استادیار تهران 4 مدیر گروه آموزشی دكتر محمدجلال عباسیشوازی دانشیار تهران 5 معاون تحصیلات تكمیلی دکتراعظم راودراد دانشیار تهران تکه هایی از متن به عنوان نمونه :چكیده:مذهب و تعلقات مذهبی یكی از عوامل تاثیر گذار در مباحث و مسایل جمعیتی، بخصوص باروری، است كه كمتر مورد توجه جمعیت شناسان قرار گرفته است. دیدگاه ها و نظریات ادیان الهی منجمله اسلام در مورد مسایل جمعیتی، افزایش موالید و باروری زیاد را توصیه می كنند.در پژوهش حاضر باروری دو گروه مذهبی شیعه و سنی شهر گله دار از توابع شهرستان مهر، مورد بررسی قرار گرفته است. مساله اولیه و اصلی این پژوهش این بود كه چرا در نواحی مرزی ایران باروری زنان اهل سنت از زنان شیعه بالاتر است. پژوهش عباسی و دیگران (1383) نشان می دهد كه زنان اهل سنت با وجود دریافت كمك مالی دولت، باروری بالاتری را نسبت به زنان شیعه خواستارند كه خود، نشان دهنده این مساله است كه عوامل اقتصادی تنها عامل تعیین كننده در باروری به شمار نمیرود.فرهنگ و عوامل فرهنگی از جمله عواملی است كه باروری دو گروه قومی یا مذهبی را دستخوش تغییر می كند.هدف از بررسی شناخت میزان تاثیر مذهب و تعلقات مذهبی در میان دو گروه مذهبی بوده است، كه بدین منظور تمامی متغیرهای اقتصادی، اجتماعی، جمعیتی كنترل شد تا تاثیر خالص مذهب بر باروری باقی بماند.فرضیه الهیات ویژه شده، خصایص و ویژگیها، پایگاه گروه اقلیت اساس تئوریكی پژوهش حاضر را تشكیل می دهند. . نتایج بدست آمده از مطالعه حاضر چنین بیان میشود كه مذهب بر باروری تاثیر معنادار دارد و با كنترل كردن متغیرهای اجتماعی و اقتصادی و جمعیتی این رابطه معنادار خواهد ماند گرچه رابطه دو متغیرضعیف تر می شود. در پژوهش حاضر تفاوت باروری دو گروه مذهبی را بر اساس بخش دوم فرضیه گروه اقلیت تبیین كردیم كه تفاوت باروری دو گروه بعد از كنترل تمامی عوامل باقی ماند و این بدین دلیل است كه در جامعه مورد بررسی همانندی اقتصادی و اجتماعی قبل از فرهنگ پذیری حادث میشود.مقدمه:تعلق دینی پدیده ای است كه تا حدود زیادی هستی وموجودیت فرد را تشكیل می دهد و به شهادت تاریخ تاثیر زیادی در هنر، ادبیات، فلسفه و نظام های اجتماعی وسیاسی داشته است. مذهب، كتاب قانون زندگی را معرفی می كند. این كتاب قانون، مجموعه ای از ارزشها و آداب و رسوم است كه افراد و گروه های مختلف در آن سهیمند و بدین ترتیب راهنمایی برای مرگ و زندگی افراد بشمار می آید.تعلقات مذهبی، بعنوان یكی از عوامل موثر در مسایل جمعیتی، بخصوص باروری، كمتر مورد توجه قرار گرفته است. دیدگاه ها و نظریات ادیان الهی منجمله اسلام در مورد مسایل جمعیتی، افزایش موالید و باروری زیاد را توصیه می كنند. مطالعات انجام شده نشان دهنده این واقعیت است كه كشورهای با اكثریت مسلمان، پایین ترین كاهش باروری را تجربه كرده اند و تصویری نمایان از كشورهایی اند كه نرخ باروری بالایی دارند.دین اسلام به دو شاخه بزرگ و مهم تقسیم می شود: شیعه وسنی. بعد از وفات پیامبر این تقسیمات بوجود آمد و در دوران خلفای راشدین ثبات بیشتری یافت كه اختلافاتی را در زمینه دیدگاه های نظری و عملی مسلمانان بوجود آورد.در حال حاضر 99.5 درصد از جمعیت ایران را مسلمانان تشكیل می دهند كه 92 درصد از این جمعیت را شیعیان و 8 درصد باقی مانده را مسلمانان اهل تسنن تشكیل می دهند. اقلیت مذهبی اهل تسنن بیشتر در نواحی مرزی ایران سكونت دارند و از لحاظ باروری سطح نسبتا بالاتری نسبت به كل كشور دارند هر چند به طور عمومی در سه دهه اخیر جریانات باروری در تمامی استانها، مشابه باروری سطح ملی بوده است( دراین سه دهه باروری در تمامی نقاط كشور تنزل پیدا كرده است ).در تبیین عوامل موثر بر باروری عوامل متعدد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی نقش دارند و در تحقیقاتی كه در این زمینه انجام شده به هر كدام از این ابعاد، از جهات مختلف پرداخته شده است. پژوهش حاضر تاثیر و نقش مذهب بر باروری را مورد بررسی و ارزیابی قرارمی دهد. طرح مساله:جمعیت ایران از آغاز قرن بیستم تاكنون فراز و نشیب های گوناگونی را سپری كرده است. این جمعیت در آغاز قرن بیستم در حدود 10 میلیون (آقاجانیان،1991: 703) و در میانه سال 2004 میلادی به67.14 (PRB,2004) رسیده است.مطالعات انجام شده در زمینه باروری در ایران (آقاجانیان،1991؛ عباسی شوازی ودیگران،2001) به این مسأله اشاره دارد كه شناخت عوامل مؤثر بر تحولات باروری مورد توجه محققان علوم اجتماعی بوده است. كالدول (1982) در تئوری خود، موضوع باروری را به سیر جریان ثروت مرتبط می داند (عباسی شوازی: 1383). مك نیكول (1994: 202- 201) در تبیین باروری، به مجموعه ای از عوامل كه در یک ساختار، دارای كنش متقابل اند؛ اشاره می كند. استرلین درتئوری خود، (عرضه – تقاضا) سطح باروری یک جامعه را متأثر از انتخاب های زوجین می داند؛ كه بر اساس زمینه فرهنگی و خانوادگی آنها شكل می گیرد (حسینی،1381: 53).علاوه بر عوامل اقتصادی و اجتماعی موثر بر باروری، دین و مذهب نیز به عنوان یک مقوله فرهنگی می توانند بخشی از تحولات و تغییرات باروری را تبیین نمایند و این مساله را روشن كنند كه چرا افرادی با اوضاع اقتصادی و اجتماعی مشابه و برابر در مورد رفتار باروری به صورت متفاوت عمل می كنند. این مطلب را هم بخوانید : http://vnsharing.site/forum/member.php?u=2030993 در زمینه ارتباط دین و مذهب و باروری مطالعات چندی صورت گرفته است (موشر و هندرشات، 1948؛وان هیك، 1956؛ چمی،1961 و 1997؛ گلد شایدر،1969و 1971؛ پترسن، 1969؛ بین و وود،1974؛ پولمن و والش؛1975؛ بین و ماركوم،1978؛ هالی،1978؛ وستاف و جونز، 1979؛ موشر،هندرشات و هورن،1986؛ اوبرمایر،1992؛ می ستری،1999؛ مك كویلان،2004؛ آدسرا،2005) كه به تفاوت باروری درگروه های دینی اشاره دارند. علی رغم پژوهش های انجام شده در زمینه باروری در ایران ( كیرك،1978؛ عالی نژاد ومحمودی،1378؛ عباسی شوازی و دیگران،1380….) می توان چنین اظهار كرد كه مساله مذهب در مركز ثقل پژوهشهای انجام شده قرار نداشته و بر همین اساس این پژوهشها رابطه مذهب و باروری را بدرستی مورد ارزیابی قرار نداده اند و این در حالی است كه اقلیتهای دینی و مذهبی گوناگونی در ایران ساكن می باشند. اكثریت قریب به اتفاق ساكنان نواحی مرزی ایران را مسلمانان اهل سنت تشكیل می دهند. آمارهای موجود حاكی از تفاوت نرخ باروری مسلمانان شیعه و سنی در ایران