نتیجه بحث…………………………………………………………………………………………………………………………………………… 66
1-5-4- ریشه های تربیت ناپذیری دینی…………………………………………………………………………………………………. 67
1-5-4-1- آسیب های وراثتی………………………………………………………………………………………………………….. 67
1-5-4-2- آسیب های محیطی………………………………………………………………………………………………………… 67
1-5-4-3- آسیب های ناشی از تغذیه……………………………………………………………………………………………….. 68
1-5-4-4- آسیبهای ناشی از مربیان…………………………………………………………………………………………………. 68
1-5-4-5- روش های آسیب زا……………………………………………………………………………………………………………. 68
1-6- معرفی استان کرمانشاه………………………………………………………………………………… 70
1-6-1- موقعیت و وسعت……………………………………………………………………………………………………………………… 70
1-6-2- آب و هوا…………………………………………………………………………………………………………………………………. 70
1-7- آشنایی با فرهنگ و نژاد استان کرمانشاه………………………………………………………. 72
1-7-1- جمعیت………………………………………………………………………………………………………………………………….. 72
1-7-2- نژاد………………………………………………………………………………………………………………………………………… 73
1-7-3- زبان گویش…………………………………………………………………………………………………………………………….. 73
1-7-3-1- گویش کردی کلهری………………………………………………………………………………………………………. 73
1-7-3-2- گویش کردی اورامی……………………………………………………………………………………………………….. 74
1-7-3-3- گویش کردی سورانی……………………………………………………………………………………………………… 74
1-7-3-4- گویش لکی……………………………………………………………………………………………………………………. 74
1-7-4- مذهب……………………………………………………………………………………………………………………………………. 74
1-8- مقتضیات دورهی نوجوانی…………………………………………………………………………….. 76
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 76
1-8-1- نیازهای دورهی نوجوانی……………………………………………………………………………………………………………. 76
1-8-1-1- نیاز به مهربانی و محبت…………………………………………………………………………………………………. 77
1-8-1-2- نیاز به امنیت و آسایش خاطر………………………………………………………………………………………….. 77
1-8-1-3- نیاز به احساس تعلق داشتن و مورد قبول گروه همسالان واقع شدن…………………………………….. 78
1-8-1-4- نیاز به قابلیت و احترام……………………………………………………………………………………………………. 79
1-8-1-5- نیاز به استقلال………………………………………………………………………………………………………………. 79
1-8-1-6- نیاز به تشخیص و قدردانی………………………………………………………………………………………………. 79
1-8-1-7- نیاز به مذهب و فلسفهی حیات……………………………………………………………………………………….. 80
1-8-1-8- نیاز به داشتن هدفی مشخص در زندگی…………………………………………………………………………… 80
1-8-1-9- نیاز به احساس هویت و شناخت خود……………………………………………………………………………….. 80
1-8-1-10- نیاز به احساس رشد، کمال و خودشکوفایی…………………………………………………………………….. 81
1-8-2- جامعه آماری تحقیق و بررسی نیازهای دورهی نوجوانی با مطالب کتاب درسی………………………………. 81
فصل دوم: تحلیل ، نقد و بررسی داده های جامعه آماری…………………………………………. 83
2-1- اصول حاکم بر برنامهی قرآن و تعلیمات دینی دورهی متوسطه………………………. 84
2-2- معرفی کتاب دین و زندگی (1)…………………………………………………………………….. 86
2-3- نقد و برسی محتوای کتاب دین و زندگی (1)………………………………………………… 87
2-4- بررسی شیوه های مرسوم در تحلیل آمار……………………………………………………….. 93
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 93
2-4-1- شیوه پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………….. 93
2-4-2- جامعهی آماری………………………………………………………………………………………………………………………… 94
2-4-3- معیارهای جامعه آماری…………………………………………………………………………………………………………….. 94
2-4-4- جنسیت………………………………………………………………………………………………………………………………….. 94
2-4-4-1- رشته تحصیلی……………………………………………………………………………………………………………….. 94
2-4-4-2- سن………………………………………………………………………………………………………………………………. 95
2-4-4-3- وضعیت اقتصادی……………………………………………………………………………………………………………. 95
2-5- بررسی سؤالات طراحی شده…………………………………………………………………………. 96
2-5-1- روایی ابزار اندازه گیری……………………………………………………………………………………………………………… 96
2-5-2- اعتبار پرسشنامه………………………………………………………………………………………………………………………. 96
2-5-3- روش آماری تجزیه و تحلیل اطلاعات…………………………………………………………………………………………. 97
2-5-4- آمار توصیفی……………………………………………………………………………………………………………………………. 98
2-5-4-1- ویژگیهای جمعیت شناختی پاسخدهندگان…………………………………………………………………….. 98
2-5-5- توزیع فراوانی و درصد پاسخ به سؤالات پرسشنامه…………………………………………………………………….. 100
2-5-6- تناسب محتوای کتاب با نیاز دانش آموزان………………………………………………………………………………… 136
2-5-7- نیاز های اساسی دانش آموزان…………………………………………………………………………………………………. 137
2-5-8- اندیشه، اخلاق و اعمال دانش آموزان……………………………………………………………………………………….. 137
2-5-9- آمار استنباطی………………………………………………………………………………………………………………………. 138
2-5-10- فرضیات پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………. 139
2-5-10-1- فرض اول………………………………………………………………………………………………………………….. 139
2-5-10-2- فرض دوم…………………………………………………………………………………………………………………. 140
این مطلب را هم بخوانید :
2-5-10-3- فرض سوم………………………………………………………………………………………………………………… 141
2-5-11- تجزیه و تحلیل متغیّرهای تحقیق…………………………………………………………………………………………. 142
2-5-11-1- متغیّر تناسب محتوای کتاب با نیاز دانش آموزان…………………………………………………………… 143
2-5-11-2- متغیّر نیاز های اساسی دانش آموزان……………………………………………………………………………. 143
2-5-11-3- متغیّر اندیشه، اخلاق و اعمال دانشآموزان…………………………………………………………………….. 143
نتیجه فصل………………………………………………………………………………………………………… 144
نتایج و دستاوردهای تحقیق………………………………………………………………………………… 145
محدودیتهای تحقیق……………………………………………………………………………………………. 148
فهرست منابع…………………………………………………………………………………………………….. 149
الملخص…………………………………………………………………………………………………………….. 154
Abstract………………………………………………………………………………………………………… 155
چکیده
پژوهش پیش رو با هدف بررسی میزان تناسب محتوای کتاب دین و زندگی (1) با نیاز دانش آموزان شهر کرمانشاه انجام شده است. در این پژوهش ضمن تعریف لغوی و اصطلاحی تربیت، دین، تربیت دینی و ذکر عوامل مؤثر بر تربیت دینی، نقش ایمان در تربیت دینی، نقش تربیت دینی بر آرامش روانی، اصول و مبانی تربیت دینی و همچنین توجه به اهداف، روشها، مراحل تربیت دینی و اصول حاکم بر برنامه های دینی و قرآن دورهی متوسطه، به معرفی کتاب دین وزندگی (1) و نقد و بررسی آن پرداخته شده است.