بند چهارم: میزان اطلاع والدین از روابط فرزندان.. 111
بند پنجم: نحوه برخورد والدین در قبال عمل خلاف فرزندان.. 114
بند ششم: پیگیری والدین جهت اصلاح رفتار فرزندان.. 117
فصل سوم: نقش رسانههای جمعی در بزهکاری اطفال و نوجوانان.. 122
مبحث اول: رسانهها و تحریک به ارتکاب جرم.. 122
گفتار اول: اشاعه الگوهای تبلیغاتی انحراف آمیز. 125
بند اول: تبلیغات تجاری… 127
الف: استفاده از مضامین مبتذل و تصاویر مستهجن… 128
ب: پورنو گرافی خشونت آمیز. 131
ج: تبلیغ مصرفگرایی… 134
بند دوم: تبلیغات مذهبی… 137
بند سوم: تبلیغات سیاسی… 139
بند چهارم: تبلیغات نفرتانگیز. 142
گفتار دوم: عدم انطباق مضامین رسانهای با وضعیت مخاطبین… 145
بند اول: ایجاد ترس و اضطراب… 147
بند دوم: عارضه بلوغ زودرس…. 149
بند سوم: اختلالات پنداری… 154
بند چهارم: فرهنگ پذیری انحراف آمیز. 155
الف: تخریب باورهای مذهبی… 158
ب: تخریب باورهای ملی… 160
بند پنجم: بزرگپنداری… 162
گفتار سوم: قهرمانپروری… 165
گفتار چهارم: خشونت رسانهای… 167
مبحث دوم: رسانه و تسهیل ارتکاب جرم.. 173
گفتار اول: عادی جلوه دادن بزهکاری… 175
بند اول: تئوری مشارکت هدایتشده. 176
بند دوم: مصادیق تئوری مشارکت هدایت شده. 178
الف: بیحجابی و بدحجابی… 180
ب: موسیقی و مبتذل.. 184
پ: برگزاری و شرکت در مجالس لهو لعب… 186
گفتار دوم: همسانسازی انحراف آمیز رسانهای… 188
بند اول: روش اجرائی جرم.. 190
بند دوم: رفتار امضائی بزهکار. 191
گفتار سوم: همسانسازی رسانه در رفتار امضایی… 193
بند اول: کسب عناصر تحصیلی و تکنیکی… 195
بند دوم: انتقال تجربه و القا اعتماد مجرمانه.. 196
نتیجهگیری و پیشنهادات: 199
منابع و مآخذ: 202
چکیده
بزهکاری کودکان و نوجوانان علاوه بر آنکه امروزه یکی از دشواریهای این گروه سنی است، خسارتها و صدمههایی هم برای بزه دیدگان و جامعه ایجاد میکند. از
این مطلب را هم بخوانید :
نظریه های رضایت زناشویی - نامور | مرکز نوآوري های آموزشی
مهمترین نهادهای اجتماعی که نقش اساسی در کنترل و پیشگیری از بزهکاری کودکان و نوجوانان دارد، نهاد خانواده است. ازجمله نقشهای مهم این نهاد، نقش کنترلی است. این کارکرد با رویکرد به حساسیت دوران کودکی و نوجوانی، اهمیت فراوان دارد. اگر نقش کنترلی خانواده دچار اختلال شود و نتوانند کنترل درست و مناسبی بر کودکان و نوجوانان اعمال کنند، خطر گرایش به بزهکاری در کودکان و نوجوانان افزایش مییابد.
کودکان و نوجوانان با الگوپذیری و همانندسازی خود باشخصیتهای رسانهها بدون در نظر گرفتن خیالی بودن آنها دست به ارتکاب جرم و جنایت میزنند. همینطور در افرادی که بنا به دلایل روحی و روانی و اجتماعی مستعد انجام ارتکاب بزه هستند، قدرت و توانایی لازم را برای انجام کار میدهد. برای جلوگیری از این امر باید روشی صحیح را خانوادهها و رسانهها دنبال نمایند تا از اثرات اینگونه رفتارها کاسته شود.
این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و مطالعات کتابخانهای، به بررسی نقش عوامل اجتماعی (با تأکید بر خانواده و رسانه) در بزهکاری اطفال و نوجوانان پرداخته و ویژگیهای این اختلال را بیان کرده است. نتیجههای حاصل از این تحقیق، اثبات رابطه مستقیم بزهکاری کودکان و نوجوانان در صورت اختلال در رویکرد خانواده و رسانه و عدم توجه آنان به مطالب مضر برنامهها و پیامهای صادره از سوی رسانه و اختلافات و مشکلات خانوادگی است.
واژگان کلیدی: خانواده-رسانه-بزهکاری-جرم- اطفال – نوجوانان
مقدمه
الف) بیان مسئله
در میان پدیدههای اجتماعی نهاد خانواده از مهمترین آنهاست. نهادی که تمامی افراد و گروهها با آن در ارتباط مستقیم بوده و ضمن ارتباط تنگاتنگ با اکثر نهادهای اجتماعی دیگر، نقش مهم و مؤثری را در نقلوانتقال اعتقادات و باورها و پایستارها ارزشهای اجتماعی و بهطورکلی فرهنگ و تمدن بشری داشته و دارد. اما رسانهها با قدرت اسطورهای خود در دنیای امروز بیشترین تعامل را با اطفال و نوجوانان دارند و میتوانند در خلع والدین نقش پررنگ داشته باشند.
زندگی اجتماعی انسان بهوسیله قواعد و هنجارها و ارتباطی که آنان با دیگران و محیط اطرافشان دارند تنظیم میشود. گاهی مواقع این قواعد و هنجارها و ارزشها توسط عدهای از انسانها نقض میشود که در