2-8-1-2-عوامل روان شناختی و شخصیتی.. 62
2-8-1-3- نظریه خشونت ذاتی.. 64
2-8-1-4- نظریه محرومیت – تهاجم. 65
2-8-1-5-نظریه نیازهای انسانی.. 66
2-8-1-6- نظریه تحریك… 66
2-8-1-7- ویژگی های شخصیتی.. 67
2-8-1-8- ناكامی.. 68
2-8-1-9- ضعف اخلاقی.. 68
2-8-1-10- اعتیاد و مصرف مواد مخدر. 69
2-8-2- رویكرد روانشناسی اجتماعی.. 69
2-8-2-1- نظریه یادگیری اجتماعی.. 69
2-8-2-2- نظریه مبادله. 71
2-8-2-3- نظریه منابع. 71
2-8-2-4- نظریه كنترل اجتماعی.. 71
2-8-3- رویكرد جامعه شناختی.. 72
2-8-3-1- تالكوت پارسنز(نظریه كاركردگرایی) 72
2-8-3-2- رنه كونیگ… 74
2-8-3-3- هلموت شلسكی.. 79
2-8-3-4- فردریک انگلس… 82
2-8-3-5- ماكس هوركهایمر. 84
2-8-3-6- نظریه فمینیستی.. 87
فصل سوم: راهكارهای پیشگیری از خشونت … 93
مبحث اول : پیشگیری.. 94
3-1-1- مفهوم پیش گیری از جرم. 94
3-1-2 – پیش گیری وضعی و پیش گیری اجتماعی.. 94
3-1-3- پیشگیری اولیه ، ثانویه و ثالث… 96
مبحث دوم : راهکارهای پیشگیری از بزه دیدگی زنان. 98
3-2-1- راهکارهای اجتماعی – فرهنگی.. 98
3-2-2- لزوم عملکرد پویای قانونگذار. 104
3-2-3- لزوم عملکرد پویای نهادهای اجرائی(سیاست جنایی اجرایی) 107
3-2-3-1- پرورش نیروهای متخصص با وظیفه بازدارندگی.. 108
3-2-3-2- به کارگیری پلیس زن. 109
3-2-3-3- ضرورت اقدام فوری نسبت به مرتکب بالقوه خشونت… 111
مبحث سوم : راهكارهای نهادهای كیفری در پیشگیری از بزه دیدگی زنان. 113
3-3-1- تقویت اطلاعات آماری و ارتقای افكار عمومی.. 114
3-3-2- ایجاد مراكز مشاوره و خطوط بحران. 116
3-3- 3- آموزش زنان در خودایمنسازی.. 117
3-3-3-1- ارتقای سطح آگاهی زنان با هدف ایجاد خودباوری و درک ضرورت خروج فوری از قلمرو خشونت 117
3-3-3-2- تلاش برای احقاق حقوق خود. 118
3-3-3-3- آموزش عدم تحمل خشونت به زنان. 118
3-3-3-4- تقلیل فرصتهای بالقوه خشونت… 118
مبحث چهارم : راهکارهای پیشگیری پس از بزه دیدگی زن. 120
3-4-1- راهكارهای عدالت کیفری.. 121
3-4-2- عملکرد پویای نهاد قضائی.. 121
3-4-2-1- ایجاد مسئولیت در ضابطین و مقام تعقیب و تحقیق.. 123
3-4-2-2- پرورش قضات و استفاده از قضات زن. 126
3-4-2-3- همکاری قضات و متخصصین.. 129
3-4-3- لزوم عملكرد و پویایی نهادهای اجرائی.. 130
3-4-4- سازوكارهای ناظر بر نهادهای غیر كیفری.. 132
3-4-4-1- ایجاد مراکز درمانی،بهداشتی و مشاورهای.. 134
3-4-4-1-1- شناسایی و معرفی بزهدیدگان خشونت… 134
3-4-4-1-2- صدور گواهیهای پزشکی.. 135
3-4-4-1-3- درمان سریع. 135
3-4-4-2-ایجاد خانههای امن ومراکز کمک به بزهدیدگان. 136
3-4-4-3-کمیسیونهای جبران خسارت… 137
3-4-5- قانون و خشونت… 139
3-4-5-1- نقش پلیس… 139
3-4-5-2- اختیارات بازداشت کردن. 142
3-4-5-3- ضمانتگیری از متهم. 144
3-4-5-4- واکنشهای حقوقی.. 144
این مطلب را هم بخوانید :
3-4-5-5- طلاق – جدایی.. 145
3-4-5-6- راهحلهای حقوق مدنی.. 146
3-4-5-7- سیستم حقوقی جدی و پاسخگو. 148
نتیجه گیری و پیشنهادات….. 150
نتیجه گیری.. 151
پیشنهادات… 154
محدودیت های تحقیق.. 157
منابع و ماخذ. 158
فهرست منابع فارسی.. 159
فهرست منابع غیر فارسی.. 163
چكیده به زبان انگلیسی 164
چكیده
زنان نیمی از جامعه ایران را تشكیل داده اند از سویی به جهت پاره ای مناسبات اجتماعی نقش زنان نسبت به مردان در تربیت فرزندان از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر بخواهیم منصفانه به موضوع بنگریم نقش آنان در استحكام نظام خانواده نیز از مردان برتر است اما در جامعه همواره مورد ظلم و تعدی مردان واقع شده و حقوق آنان نادیده انگاشته شده است .حتی وضعیت پا را فراتر از این نهاده و قوانینی كه به جهت حمایت از آنان وضع شده كه اغلب توسط مردان تدوین گردیده است جوابگوی حمایت از آنان نمی باشد ، خشونت به عنوان جزیی از ذات وجود انسان در ضمیر او نهاد شده تا بتواند در مواقع لازم با بهره گرفتن از آن واكنش های طبیعی از خود بروز داده و از خود دفاع نماید. در پژوهش حاضر مشخص گردید كه عوامل مختلفی در خشونت مردان علیه زنان وجود داشته كه می توان به مباحث زیستی ، فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی اشاره نمود همچنین وضعیت خانوادگی و سطح تربیت اجتماعی و فردی افراد در بوجود آمدن مسئله فوق از اهمیت بالایی برخوردار است در این میان قانون نیز راهكارهایی را در نظر گرفته است كه البته این راهكارها در محیط خانواده چندان كاربردی ندارند زیرا زنان گاهی در خانه پدری از سوی والدین و برادران و در خانه همسر از سوی او و در اجتماع به وسیله برخی نهادها وسازمانها مورد خشونت قرار می