بند دوم : اهداف ثبت نكاح.. 89
بند سوم: ثبت نکاح در قانون حمایت خانواده 93
مبحث سوم: شرایط ماهوی ازدواج موقت… 96
گفتاراول: شرایط عاقد درازدواج موقت… 96
گفتار دوم :طرفین ازدواج موقت… 97
گفتار سوم : مدت در ازدواج موقت… 98
بند اول: چگونگی مدت درازدواج موقت… 98
بند دوم : تجدید مدت در ازدواج موقت… 99
بند سوم : عدم ذکر مدت در نکاح منقطع. 99
گفتارچهارم: مهر در ازدواج موقت… 100
بند اول :اقسام مهر. 100
بند دوم: شرایط مهر در ازدواج.. 101
بند سوم : تسلیم مهر در ازدواج موقت… 103
بند چهارم : تراضی مقدار مهر. 103
بند پنجم: تملك مهر در ازدواج موقت… 104
گفتارپنجم: احكام مهر در ازدواج موقت… 105
بند اول : تقسیط مهر. 105
بند دوم : تلف و عیب مهر. 106
بند سوم : حق امتناع زوجه. 107
بند چهارم: سقوط حق امتناع در نكاح موقت… 108
گفتار ششم : شروط ضمن عقد. 109
بند اول : شروط مفسد عقد. 109
بند دوم : شروط صحیح عقد. 110
بند سوم : شرط خیار در ازدواج موقت… 111
فصل سوم: احکام و آثار ازدواج موقت و تحولات ناشی از
اجرای قانون جدید حمایت از خانواده
مبحث اول: آثار ازدواج موقت… 114
گفتاراول: حقوق و تكالیف زوجین.. 116
بند اول : حسن معاشرت.. 116
بند دوم: تشییدمبانی خانوادگی وتربیت اولاد. 118
بند سوم : ریاست خانواده 121
بند چهارم : نفقه. 123
بند پنجم : توارث.. 127
بند ششم: وصیّت… 130
گفتار دوم : عده در ازدواج موقت… 131
بنداول: عده فسخ نكاح و بذل مدت و انقضای آن. 132
بند دوم: عده وفات.. 134
گفتار سوم : نسب فرزند حاصل از ازدواج موقت… 135
گفتار چهارم: مقایسه آثار ازدواج موقّت با ازدواج دائم. 136
بنداول : وجوه اشتراك.. 137
بند دوم : وجوه افتراق.. 139
مبحث دوم: انحلال ازدواج موقت… 140
گفتار اول : فسخ نكاح.. 141
بند اول : خیار عیب… 142
بند دوم : خیار تدلیس… 143
بند سوم : خیار تخلف وصف… 144
گفتاردوم : انقضای مدت.. 145
گفتار سوم : فوت.. 145
گفتارچهارم: بذل مدت.. 146
بند اول : شرایط صحت بذل. 146
بند دوم: جایگاه بذل مدت در قوانین ایران. 147
گفتارپنجم: مهر وانحلال نكاح موقت… 148
بنداول: مهر در مورد فسخ.. 148
بند دوم : مهر در مورد انقضای مدت.. 149
بند سوم : مهر و بطلان عقد ازدواج موقت… 149
بند چهارم : مهر زوجه در صورت فوت در نكاح موقت… 149
بند پنجم : مهر زن در صورت عدم نزدیكی تا انقضای مدت.. 150
بند ششم : مهر در مورد بذل مدت پس از نزدیكی.. 151
بند هفتم : مهر در مورد فوت.. 151
گفتارششم : استنكاف شوهراز دادن نفقه و انحلال عقد موقت… 152
مبحث سوم : تحوّلات قانونی حمایت از خانواده در موضوع نکاح موقّت… 153
گفتار اول : ازدواج موقت در قانون حمایت از خانواده 153
گفتاردوم:تفاوت قانون حمایت از خانواده با قانون خانواده گذشته درعقد موقت… 156
نتیجهگیری و پیشنهادات
نتیجه گیری.. 159
منابع و مأخذ. 163
ضمیمه: قانون جدید حمایت خانواده مصوب اسفند 1391. 169
مقدمه
دین اسلام به عنوان یكی از كاملترین ادیان بشری ، همواره تمامی ابعاد زندگی انسان را مد نظر خود قرار داده است در این بین حفظ و بقای نسل انسان ، یكی از مواردی بوده كه مد نظر پروردگار متعال قرار گرفته است و بر همین اساس، در آئین اسلام ، یک قالب و چارچوب اساسی به جهت هدفمند نمودن غریزه جنسی تدوین
این مطلب را هم بخوانید :
گردیده است كه بر اساس آن ، انسان به جهت حفظ بقاء و نسل و سپس در مرحله دوم كنترل و هدایت غریزه جنسی در مسیر صحیح ، ازدواج را مد نظر قرار داده به گونه ای كه پیامبر عظیم الشان اسلام آن را سنت حسنه خویش نامید. اما با توجه به این كه در پاره ای از مواقع در برخی از افراد جامعه ، حضور زن دیگری در تكمیل نمودن اغنای جنسی فرد اثر گذار بوده و در این بین ، عدول و تخطی از قوانین اسلامی به هیچ عنوان پذیرفته نمی باشد، بحث وجود ازدواج موقت مطرح می گردد ، شاید زمینه سازی این نوع ازدواج بازگشت به دوران صدر اسلام است كه تاجران و برخی افراد به جهت طول مسافت محل كارشان تا محل زندگی شان ، یا به جهت لشكر كشی قوای اسلام به بلاد دوردست ، وجود نهادی كه بتواند علاوه بر شرعی بودن و پرهیز از هرگونه گناه و بی نظمی در جامعه اسلامی ، توانایی ارضای نیاز جنسی مسلمین را بنماید بسیار پر اهمیت به نظر می رسید ، كما اینكه در طول تاریخ پس از رحلت پیامبر (ص) برخی از خلفای جهان اسلام حكم بر حرام بودن آن صادر كرده و مهمترین دلیل خویش را به جهت ورود سربازان به اروپا و اختلاط بین نژاد مسلمین عرب با غیر عرب می دانستند كه البته مولی متقیان علی (ع) ، چنین فتاوی را مورد نكوهش و انتقاد قرار می داد. علی هذا امروزه به جهت گستردگی جوامع و پیچیدگی آن ، و لزوم ارتباط نزدیک بین آحاد جامعه، وجود چنین نهادی به جهت جلوگیری از فساد در جامعه در پاره ای از مواقع به عنوان یک داروی موقت شاید عملی مناسب به نظر برسد كه اگر بخواهیم به نفس گفتار ائمه در اسلام بنگریم ، آنان ازدواج دایم را همواره بر ازدواج موقت ارجح تر دانسته و اهتمام آنان بر این بود كه مسلمین در نهایت در صورتی كه احساس آلوده شدن به گناه را بنماید، به عنوان آخرین چاره و راهكار ازدواج موقت را پیشنهاد می نمودند .
در تحقیق حاضر ، با عنایت به وجود مشکلاتی از قبیل اینکه در حوزه ازدواج موقت و مباحث مربوط به آن کتب مستقل انگشت شمار می باشد کتب معروف فقهای شیعه که در زمینه ازدواج موقت اظهار نظر فرموده اند به فارسی ترجمه نشده و یا ترجمه فارسی آن نایاب است و از همه مهمتر بحث و تفسیر در خصئص نقاط ضعف و قوت قانون جدید حمایت از خانواده در سطح علمی کشور به صورت کتاب چاپ شده وجود ندارد. تمام تلاش محقق بر آن است كه بحث ازدواج موقت را در حقوق ایران مورد بحث و بررسی قرار دهد تا بدین وسیله ضمن بررسی همه جانبه آن ، مسیر بحث را به نقطه ای ختم نماید كه قانون حمایت از خانواده در ایران در مورد آن سخن رانده و متاسفانه با وجود تمامی سفارشات اسلام و علمای دین به ازدواج موقت برای پیشگیری از فساد، هنوز جایگاه واقعی خود را در جامعه ایران و قوانین موضوعه نیافته و اختصاص یک بند در قانون حمایت از خانواده به ازدواج موقت خود بیانگر این حدیث مجمل می باشد.
الف) بیان مسئله
نهاد خانواده به اندازه ای اهمیت دارد كه همواره كاتبان قانون وقتی وارد حوزه آن می شوند دست به عصا بوده و همه موارد و ابعاد آن را مد نظر قرار می دهند. زیرا پویایی و سلامت خانواده ، پویایی جامعه را به همراه خواهد داشت. ازدواج موقت یكی از نهادهایی حقوقی است كه روح آن در قوانین مدنی از فقه اسلامی نشأت گرفته است، و اگر بخواهیم به نفس عمل در این نهاد بنگریم ، آن را مانعی در افزایش فساد و پیشگیری از بسیاری وقایع تلخ در حوزه خانواده خواهیم دید اما با تاسف در مرحله اجرا به گونه ای با آن برخورد نموده ایم كه علاوه بر دیدگاه منفی جامعه به زوج و زوجه در این نهاد ، عدم برخی حمایت ها و مشكلات پس از پایان مدت نكاح موقت ، موجبات ایجاد مشكلات ، و عدم استقبال از این نهاد را بوجود آورده است ، البته نكته قابل ذكر این است كه این نگاه منفی در صورتی می توانسته بار مثبت به همراه داشته باشد كه جامعه سوق به سوی ازدواج دائم داشته و اهداف خود را در راستای آن نهاد برنامه ریزی نمایند. اما متاسفانه به جهت عدم برخورداری لازم سازه ازدواج موقت از یک اسلوب و چارچوب مناسب، برخی از طرفداران این طیف به رابطه های جنسی پنهانی روی آورده ، و در این میان قانونگذاران صرفا صورت مسئله را پاك نموده اند و حل مسئله همچنان در وادی فساد و تباهی غوطه ور است.
توجه به موارد فوق خود گویای منظور اصلی محقق در این زمینه می تواند باشد ، زیرا فقه اسلامی نیز برخی كاستی ها را در قوانین خود نسبت به ازدواج موقت ملاحظه می نماید ، به عنوان نمونه دیدگاه جامعه به زن صیغه ای به عنوان یک ابزار به جهت ارضای جنسی مردان ، به عنوان یک ابزار و وسیله ، كه هیچ گونه حمایتی نیز در مرحله اول از او نخواهد شد ، مشكلی است كه متاسفانه علمای فقه نتوانسته اند با كنكاش در