4-1-مقدمه………………………………………………………………………………………………………. 62
4-2-طراحی مدلCBM………………………………………………………………………………….. 64
4-2-1-انتخاب بخش، واحد یا محیط پایش…………………………………………………… 64
4-2-2-انتخاب پارامترها و معیارهای پایش تجهیزات……………………………………… 65
4-2-3-انتخاب روش مدلسازی پیش بینی ……………………………………………………. 66
4-2-4-مدل فیزیکی ……………………………………………………………………………………….. 67
4-3-تعیین اهداف داده کاوی ………………………………………………………………………… 68
4-4- شروع مراحل انجام پروژه ……………………………………………………………………… 70
4-4-1-انتخاب کارخانه ها و تجهیزات مورد نظر برای پروژه ………………………. 70
4-4-2-شناخت داده…………………………………………………………………………………………. 71
4-4-3-آماده سازی و آنالیز داده ……………………………………………………………………. 72
4-4-4-اکتساب داده / جمع آوری و ورود داده……………………………………………… 74
4-4-5-پالایش داده ها ……………………………………………………………………………………. 77
4-5-آنالیز داده ها ………………………………………………………………………………………….. 78
4-5-1-آنالیز داده های وضعیت و شرایطی…………………………………………………. 78
4-5-2-آنالیز داده های رخداد خرابی…………………………………………………………… 84
4-6-طراحی و توسعه مدل …………………………………………………………………………… 90
4-6-1-بررسی سطح آستانه پارامترها …………………………………………………………. 90
4-6-2-شناخت خوشه های خروجی ……………………………………………………………. 92
4-7-طراحی مدل با روش های داده کاوی………………………………………………………. 93
4-7-1-طراحی مدل با بهره گرفتن از درخت تصمیم………………………………………… 94
4-7-2-طراحی مدل با بهره گرفتن از روش شبکه عصبی MLP…………………….
4-7-3-طراحی مدل با بهره گرفتن از روش شبکه عصبی KNN…………………..
4-8-نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………… 103
فصل پنجم: بررسی و تحلیل داده ها و نتایج تحقیق………………………………………………….. 104
5-1-مقدمه……………………………………………………………………………………………………….105
5-2- بررسی خروجی ونتایج وارزیابی مدل بر پایه روش DT …………………….105
5-2-1-ارزیابی مدل بر اساس روش DT …………………………………………………. 107
5-3- بررسی خروجی و نتایج روش MLP………………………………………………. 109
5-3-1-ارزیابی مدل بر اساس روش MLP………………………………………………. 111
5-4- بررسی خروجی و نتایج روش KNN……………………………………………… 113
5-4-1-ارزیابی مدل بر اساس روش KNN……………………………………………. 115
5-5-ارزیابی و تفسیر نتایج و خروجی ها ……………………………………………………117
5-6-نتایج ………………………………………………………………………………………………………118
فصل ششم: نتیجه گیری و پیشنهادها …………………………………………………………………….. 119
6-1- نتایج کلی حاصل از پروژه………………………………………………………………….. 120
6-2-پیشنهادهایی برای آینده ……………………………………………………………………. 121
چکیده:
کارخانه ها و تاسیسات هر روزه با چالشها و مشکلات بیشتری برای افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها مواجه می شوند و در این راستا استراتژی های نگهداری و تعمیرات نقش بسزایی دررسیدن به این هدف دارند.در سالهای اخیر تلاشهای فراوانی شده است تا بتوان با کمک سیستمهای فناوری اطلاعات انواع روش های نگهداری و تعمیرات را به طرز موثری پیاده سازی و اجرایی نمود. نگهداری و تعمیرات پیشگویانه یکی از استراتژیهای نگهداری و تعمیرات است که بر مبنای آن در بازههای زمانی معین تعدادی از پارامترهای تجهیرات اندازهگیری میشود و بر اساس این دادهها، زمان رخداد خرابی احتمالی آینده پیش بینی شده و برای تعمیر و یا تعویض قطعات و تجهیزات تصمیمگیری میشود.
در این مقاله سعی شده است یک مدل پشتیبان تصمیم گیر برای نگهداری و تعمیرات پیشگویانه مبتنی بر شرایط بر اساس تکنیکهای داده کاوی طراحی شود. این پروژه در یکی از شرکتهای بهره برداری نفت و گاز جنوب کشور انجام شده و تجهیز انتخابی برای این پروژه توربین می باشد که یکی از اساسی ترین و بحرانی ترین تجهیزات در کارخانه های نفتی است.
در این پروژه چندین تکنیک داده کاوی از جمله درخت تصمیم وشبکه های عصبی برای پیش بینی رخداد خرابی مورد استفاده قرار گرفت و با مقایسه خروجی و نتایج آنها و با آنالیز این خروجی ها سعی شد بهترین مدل برای پیش بین رخداد خرابی در تجهیز مورد نظر مشخص شود.در انتها پیشنهادهایی از جمله توسعه این مدل برای سایر تجهیزات، کنترل مدت زمان مشاهده وضعیت تجهیزات و تعیین زمان بهینه تعمیر و نگهداری برای آینده ارائه شده است.
فصل اول
1- مقدمه و طرح مسئله
1-1- مقدمه
در عصر حاضر و در حالی كه كارخانجات صنعتی بزرگ به دنبال ایجاد تغییرات در درون خود هستند تا بتوانند در رقابت با سایر رقبای خود در تحولات جهانی شدن موفق گردند این بحث نگهداری و تعمیرات است كه بطور جدی و موثر مسیر استراتژی تولید را در كارخانه های صنعتی مشخص می نماید.امروزه ،كارخانه های صنعتی به شدت درگیر مباحثی همچون كاهش هزینه ها ،توان رقابت بالا ، بهبود مستمر،بحران انرژی و افزایش كیفیت و كمیت محصولات هستند كه در این راستا
این مطلب را هم بخوانید :
اندیشیدن پیرامون نگهداری و تعمیرات به عنوان یک امر استراتژیک جهت رسیدن به اهداف فوق بسیار مهم و انكارناپذیر جلوه می كند.همواره رقابت ، عامل فشار بر كارخانجات تولیدی بوده است. به منظور كنترل و مدیریت این فشار، كارخانجات تولیدی می بایست ضمن كاهش هزینه ها، كیفیت و راندمان محصولات خود را افزایش داده و انعطاف پذیر نیز باشند[1, 2] .با توسعه فناوری اطلاعات میزان و سرعت دسترسی به اطلاعات بطور فوق العاده ای افزایش یافته است.از طرفی پیشرفت تكنولوژی نیز منجر به افزایش دستیابی موسسات و سازمانها به منابع وسیع اطلاعاتی شده وامكان تحقیق وبررسی موضوعات مختلف را برای سازمانها فراهم نموده است[3]. بنابراین نكته قابل توجه در سناریو جدید پیرامون مدیریت نگهداری و تعمیرات، آماده و در دسترس نگهداشتن تجهیرات در زمان نیاز است.یک كارخانه بسیار بزرگ با چندین هزار دستگاه متنوع از پیچیدگی بالایی در فعالیت نگهداری و تعمیرات(نت) برخوردار است. تصمیم گیری پیرامون استراتژی نت نیازمند دانشی است كه منطبق بر واقعیت سازمان باشد.از طرف دیگر كسب دانش مفید نیازمند استفاده و تحلیل صحیح از داده ها می باشد.لذا استفاده از داده ها و اطلاعات و چگونگی كار با آنها در طول مراحل پیاده سازی استراتژی نگهداری و تعمیرات از جایگاه ویژه ای برخوردار است [4, 5].
2-1- تشریح و بیان مسأله
آنچه در سالهای اخیر توجه مدیران صنایع مختلف را در دنیای رقابتی امروز به خود جلب کرده است ، کاهش هزینه های تولید و در نتیجه کاهش قیمت نهایی محصولات است. در این میان هزینه های تعمیراتی ، مهمترین هزینه قابل کنترل در صنایع است و طبیعی است که کاهش آن در دستور کار مدیران صنعت قرار گیرد . یکی از مهمترین ابزارهایی که برای نیل به این هدف در اختیار مسئولین قرار دارد استفاده از روش های نوین نگهداری و تعمیرات بر اساس پایش وضعیت دستگاه ها است که بخصوص در صنایع تولید مداوم ، نظیر نفت ،گاز و پتروشیمی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. فلسفه وجودی روش های تعمیراتی از قبیل نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه1 و نگهداری و تعمیرات پیشگویانه2 ارائه راهكارهایی جهت كاهش هزینه های تعمیراتی و در نتیجه افزایش بهره وری واحد های تولیدی است[6].
عموما نگهداری و تعمیرات یا در زمان های مشخص و از قبل تعیین شده انجام می شود یا اینکه هر وقت خرابی رخ داد بسته به نوع خرابی تعمیر مرود نظر انجام می شود.اگرچه انجام تعمیرات پیشگیرانه می تواند