3-8-1: آزمون فرضیه اصلی…………………………………………………………………………113
3-8-2: آزمون فرضیه های فرعی…………………………………………………………………..115
3-9: خلاصه فصل سوم………………………………………………………………………………116
فصل چهارم
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات…………………………………………………………..117
4-1: مقدمه……………………………………………………………………………………………….118
4-2: چرا از مدل پانلی استفاده میکنیم؟………………………………………………………..119
4-2-1: مزایای داده های پانلی…………………………………………………………………….119
4-3: اعتبار مدل……………………………………………………………………………………….120
4-4: جمع آوری اطلاعات و آمار توصیفی…………………………………………………..121
4-5: آزمون فرضیه اصلی………………………………………………………………………….123
4-5-1: آزمون اضافی اثرات ثابت……………………………………………………………..123
4-5-2: آزمون هاسمن……………………………………………………………………………..123
4-5-3: معادله رگرسیون به روش حداقل مربعات وزنی پانل………………………….124
4-5-4: آزمون نرمال بودن پسماندها…………………………………………………………..125
4-5-5: آزمون همخطی……………………………………………………………………………125
4-6: آزمون فرضیه فرعی اول……………………………………………………………………126
4-6-1: آزمون اضافی اثرات ثابت……………………………………………………………..126
4-6-2: آزمون هاسمن……………………………………………………………………………..126
این مطلب را هم بخوانید :
4-6-3: معادله رگرسیون به روش حداقل مربعات وزنی پانل………………………….127
4-6-4: آزمون نرمال بودن پسماندها…………………………………………………………..128
4-7: آزمون فرضیه فرعی دوم……………………………………………………………………128
4-7-1: آزمون اضافی اثرات ثابت…………………………………………………………….128
4-7-2: آزمون هاسمن…………………………………………………………………………….129
4-7-3: معادله رگرسیون به روش حداقل مربعات وزنی پانل…………………………129
4-7-4: آزمون نرمال بودن پسماندها………………………………………………………….130
4-8: خلاصه فصل چهارم……………………………………………………………………….131
فصل پنجم
فصل پنجم: نتیجه گیری وپیشنهادات………………………………………………………….133
5-1: مقدمه…………………………………………………………………………………………..134
5-2: خلاصه یافته ها و نتایج پژوهش………………………………………………………..135
5-3: تحلیل تطبیقی یافته ها……………………………………………………………………..137
5-4: محدودیتهای پژوهش…………………………………………………………………..138
5-5: پیشنهادهای پژوهش…………………………………………………………………………..139
5-5-1: پیشنهادهای برخاسته از نتایج پژوهش……………………………………………….139
5-5-2: پیشنهادات برای پژوهشهای آتی…………………………………………………….140
فهرست منابع فارسی…………………………………………………………………………………142
فهرست منابع انگلیسی……………………………………………………………………………….143
پیوستها
پیوست1: ماتریس همبستگی روش پیرسون (متغییرهای اصلی)…………………………146
پیوست2: ماتریس همبستگی روش پیرسون (فرضیه اصلی)……………………………..147
پیوست3: ماتریس همبستگی روش پیرسون (فرضیه فرعی اول)……………………….148
پیوست4: ماتریس همبستگی روش پیرسون (فرضیه فرعی دوم)……………………….149
چكیده انگلیسی ……………………………………………………………………………………..150
چکیده:
براساس مفاهیم نظری گزارشگری مالی، اطلاعاتی مفید است که دارای خصوصیت کیفی مرتبط با ماهیت و محتوای اطلاعات باشد که شامل مربوط بودن و قابلیت اتکاست. احتیاط یا محافظهکاری یکی از ویژگیهای اصلی قابلیت اتکاست. محافظهکاری حسابداری یک رویکرد محتاطانه غالب نسبت به قضاوت حرفهای در برآوردها و روشهای حسابداری است. مدیریت در مورد چگونگی لحاظ کردن مسئولیت اختیاری خود از طریق بهکارگیری معیارهای سختگیرانهتر برای شناسایی سود نسبت به زیان، یک دیدگاه محافظه کارانه اتخاذ می کند.
تحقیقات باسو (1997) و فولتهام و اولسون (1995) دو رویکرد برای تعریف و سنجش محافظه کاری حسابداری معرفی کرده اند؛ محافظه کاری سود و زیانی و محافظه کاری ترازنامه ای. این دو رویکرد به دو شیوه کاری مهم در تحقیقات حسابداری در زمینه محافظه کاری مبدل شده اند. در این پژوهش ما به بررسی ارتباط بین 2 معیار ارزیابی محافظه كاری كه یكی از دیدگاه ترازنامه ای و دیگری از دیدگاه سود و زیانی می باشد.
جامعه آماری این پژوهش شامل 900 شرکت-سال میباشد، بدین ترتیب كه از بین کلیه شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران تعداد 90 شرکت طی 10 سال در قلمرو زمانی بین سالهای 1378 تا 1387 بعنوان نمونه برگزیده شدند.
جهت بررسی و ارتقای دقت در انجام آزمونهای فوق از فرم نرمافزاری آماری Eviews 6 و Minitab 15 استفاده میشود. رگرسیون حداقل مربعات معمولی (OLS)، منجر به نتایج اُریب و برآورد نادرستی از ضرایب پارامترها میشود، لذا در این پژوهش برای آزمون فرضیه ها از مدل پانلی استفاده میشود كه رگرسیون داده های پانل، مدل اثرات ثابت یا تصادفی و روش حداقل مربعات پانل (PLS) برای آزمون فرضیات استفاده شده است.
نتایج آزمون فرضیات پژوهش نشان می دهد كه ارتباط منفی و معنا داری بین معیار سود و زیانی و معیار ترازنامه ای محافظه كاری وجود دارد و علت وجود این ارتباط منفی ناشی از اقلام تعهدی تشكیل دهنده سود می باشد و نه اقلام نقدی آن.
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه
در دنیای امروز کشورها در معرض جهانی شدن اقتصاد[1] ، عضو و بخشی از آن شده اند. یکی از جنبه های با اهمیت در جهانی شدن اقتصاد، سرمایه گذاران (هم در سهام و هم در اوراق بدهی) هستند که دیگر نه فقط در بازارهای محلی و بومی سرمایه گذاری نمی کنند بلکه سرمایه گذاریهای سودآور را در مقیاس جهانی جستجو مینمایند.
توجه به این تغییرات ما را به سوی رشد نمایی فرصتهای سرمایه گذاری هدایت مینماید که نیاز سرمایه گذاران را برای بدست آوردن اطلاعات سودمند دو چندان می کند. اطلاعات برای آنالیز (تحلیل) و محک زدن جهت انتخاب جایگزینهای سرمایه گذاری و برای اتخاذ تصمیمات اقتصادی و اینکه چه شرکتی جهت سرمایه گذاری انتخاب شود، مورد استفاده قرار میگیرد. پشتوانه هر تصمیم آگاهانه، مجموعه ای از اطلاعاتی است که در زمینه مورد تصمیم گیری کسب میشود. این اطلاعات چنانچه واقعیات را منعکس نسازند، اثرات سویی بر روی تصمیماتی خواهند داشت که از سوی استفادهکنندگان آنها اتخاذ میشود. بنابراین به منظور حفظ حقوق این استفادهکنندگان نیاز به وجود مراجعی است که با نظارت بر فعالیتهای تهیهکنندگان اطلاعات و بکارگیری مکانیزمهای کنترلی مرتبط با موضوع، امکان اتخاذ تصمیمات نادرست را کاهش دهند.
سیستمهای اطلاعاتی یکی از ارکان مهم جامعه امروز است. اطلاعات مالی نیز جز لاینفک و بسیار بااهمیت یک سیستم اطلاعاتی می باشد. در دنیای امروز برخلاف گذشته، با گسترش واحدهای تجاری از سطح یک واحد اقتصادی تک مالکی به سوی شرکتهای بزرگ سهامی و حتی شرکتهای بین المللی و چند ملیتی، استفاده کنندگان از اطلاعات این واحدها نیز به تناسب بیشتر از گذشته شده است و طیف گستردهای را دربر میگیرد. هر یک از استفادهکنندگان متناسب با وضعیت و شرایط موجود خود با دریافت اطلاعات منتشره از سوی شرکتها تصمیم گیری می کنند.
پیشروی جوامع به سوی روحیه پاسخگویی و پاسخخواهی نیز بر اهمیت تهیه و ارائه اطلاعات مربوط و قابل اعتماد افزوده است. بخشی با اهمیت و عمده ای از اطلاعات مورد استفادهی استفاده کنندگان را اطلاعات مالی تشکیل میدهند.
پیشرفتهای سریع فعالیتهای واحدهای انتفاعی در دهههای اخیر، همراه با پیچیدگیهای سیستمهای اطلاعاتی و اطلاع رسانی، لزوم تهیه و ارائه اطلاعات مالی مربوط و قابل اعتماد را توسط واحدهای انتفاعی تشدید کرده است (شباهنگ، 1387، الف). بخش عمدهای از این اطلاعات از طریق سیستم حسابداری تأمین میشوند. صورتهای مالی یکی از مهمترین گزارشهای مالی است که مسئول تهیه آنها مدیران ارشد شرکتها هستند. هدف صورتهای مالی عبارت از ارائه اطلاعاتی تلخیص و طبقه بندی شده درباره وضعیت مالی، عملکرد مالی و انعطافپذیری مالی واحد تجاری است که برای طیف گسترده از استفادهکنندگان صورتهای مالی در اتخاذ تصمیمات اقتصادی مفید واقع می گردد (کمیته فنی سازمان حسابرسی، 1380، 445). صورتهای مالی پس از تهیه، در اختیار استفادهکنندگان برون سازمانی قرار میگیرند. طیف گسترده این استفادهکنندگان شامل اجزای مختلفی است که عبارتند از: سرمایهگذاران، اعتباردهندگان، تحلیلگران مالی، بانکها و موسسات اعتباری، مؤسسات بیمه، دولت و… اگرچه در جوامع امروزی محدوده استفادهکنندگان بسیار گستردهتر گردیده است و پاسخگویی در مقابل جامعه، محیط زیست، نسلهای آتی و… نیز مورد تاکید قرار میگیرند.
هر کدام از این اجزا با توجه به تنوع نیازهایشان خواستار اطلاعات خاصی هستند که تامین تمامی این نیازها از سوی تهیهکنندگان صورتهای مالی غیرممکن است. از این رو هنگام تهیه صورتهای مالی، به دلیل اهمیت سرمایه گذاران از نظر کثرت و نفوذ مستقیمشان بر روی تصمیمات و سیاستهای شرکت به واسطه تملک سرمایه آن، به نیازهای سرمایه گذاران توجه بیشتری میشود و همچنین فرض میشود که با تأمین نیازهای سرمایه گذاران قسمت عمدهای از نیازهای سایر استفاده-کنندگان نیز تأمین خواهد شد (کمیته فنی سازمان حسابرسی، 1384).
در دنیای امروز گسترش و تسهیل ارتباطات از سویی و نیاز به سرمایه های کلان جهت کسب سود بیشتر از سویی دیگر، واحدهای تجاری را بر آن داشت که به منظور انطباق با این شرایط به سمت جمعآوری سرمایه های مورد نیاز خود، از میان عموم جامعه گام بردارند. در صورتی سرمایه-گذاران و اعتبار دهندگان ترغیب به تأمین نیازهای این واحدها خواهند شد که با بهره گرفتن از صورت-های مالی، از چگونگی وضعیت مالی آنها آگاهی یابند. در چنین شرایطی مسائل نمایندگی و عدم تقارن اطلاعاتی گریبانگیر استفادهکنندگان صورتهای مالی و به ویژه سرمایه گذاران و اعتبار-دهندگان آنها میشود.
صورتهای مالی همچنین نتایج وظیفه مباشرت مدیریت یا حسابدهی آنها در قبال منابعی که در اختیارشان قرار گرفته است را منعکس می کنند. استفادهکنندگان صورتهای مالی، برای اتخاذ تصمیمات اقتصادی،