10-2-2 نقش دولت در ارتقای کارآفرینی کشاورزی 44
11-2 کارآفرینی روستایی، ضرورت استراتژیک توسعه 45
11-2-1 پیش نیازهای توسعه کارآفرینی در روستاها 46
11-2-2 راهبردهای بلندمدت توسعه کارآفرینی روستایی 46
12-2 ضرورت توسعه كارآفرینی در جوامع روستایی 47
12-2-1 دلایل اهمیت كارآفرینی در توسعه پایدار كشورها 48
12-2-2 اثرات اجتماعی، اقتصادی کارآفرینی در توسعه کشاورزی 48
بخش سوم. 50
2-7 پیش نگاشتهها 50
بخش چهارم. 60
2-8 چهارچوب نظری تحقیق.. 60
سازمان مورد مطالعه. 62
3-1 مقدمه. 62
3-2 منطقه مورد مطالعه. 62
3-3 روش تحقیق.. 64
3-4 جامعه و نمونه آماری.. 64
3-4-1 جامعه آماری.. 64
3-4-2 حجم نمونه. 65
3-4-3 روش نمونه گیری .. 67
3-5 متغیرهای تحقیق.. 67
3-6 روش گردآوری داده ها 68
3-7 ابزار پژوهش… 69
3-8 روائی و پایائی ابزار اندازه گیری.. 70
3-8-2 پایائی ابزار اندازه گیری.. 70
3-9 روش تجزیه و تحلیل داده ها 71
4-1- مقدمه. 73
4-2- آمار توصیفی.. 73
4-2-1- سن.. 74
4-2-2- جنس… 74
4-2-3- وضعیت تاهل.. 75
4-2-4- سطح تحصیلات… 75
4-2-5- مسافت تا شهر. 76
4-2-6- وضعیت شغلی.. 76
4-2-7- مساحت زمینهای زراعی در دسترس… 77
4-2-8- برگزاری دوره های آموزش… 77
4-2-9- انتخاب روش های برگزاری برای دوره های کارآفرینی و کسب و کار. 78
4-2-10- کسب اطلاعات مورد نیاز شغل.. 78
4-2-11- وجود بازارهای محلی.. 79
4-2-12- وضعیت فعالیت در بخشهای مختلف… 79
4-2-13- وضعیت فعالیت در بخشهای اقتصادی.. 80
4-2-14- وجود صندوقهای اعتبار خرد روستایی.. 80
4-2-15- وضعیت دسترسی به امکانات… 81
4-2-16- میزان پوشش خدمات بیمهای.. 82
4-2-17- تمایل در فعالیت های تولیدی به صورت گروهی.. 82
4-2-18- اجرای بهتر دورههای آموزشی.. 83
4-2-19- اولویتبندی شاخصهای براساس نیاز آموزشی پاسخگویان. 84
4-3-1- مقایسه نیاز آموزشی و برخی از ویژگیهای فردی پاسخگویان. 86
4-3-2-2- بر اساس (آزمون F) 87
5-1- خلاصه. 89
5-2- یافتههای تحقیق.. 90
5-2-1- یافته های توصیفی.. 90
5-2-2 یافته های استنباطی.. 93
5-2-2-1 مقایسه نیاز آموزشی و برخی از ویژگیهای فردی پاسخگویان براساس آزمون t: 93
5-2-2-2 بر اساس (آزمون F) 93
5-3- پیشنهادات و راهکارهای بهبود. 94
این مطلب را هم بخوانید :
5-4- پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. 95
منابع و مآخذ. 97
مقدمه
نیازسنجی فرایندی نظامدار برای تعیین اهداف، شناسایی فاصله بین وضع موجود و هدفها ونهایتا تعیین اولویتها برای عمل میباشد. باید توجه داشت كه فرایند جمعآوری و تحلیل اطلاعات است كه منجر به شناسایی نیازهای افراد، گروهها، موسسات و جامعه میشود. بنابراین بهطوركلی میتوان عنوان نمود، نیاز سنجی، فرایند شناسایی نیازهای مهم و فراهمكردن زمینه جهت رفع آن نیازها میباشد.
نیازسنجی در واقع فرایند جمعآوری و تحلیل اطلاعات است كه براساس آن نیازهای افراد، گروهها، سازمانها و جوامع مورد شناسایی قرار میگیرد. معمولاً هر برنامهآموزشی برای ایجاد تحول و تغییر در وضعیت موجود، طراحی و سپس بهاجرا گذاشته میشود. از اینرو گام آغازین در یک نیازسنجی، اجرای فرایند برنامهریزی، شناسایی هدفها و نقاط مطلوب است. زیرا هدفها عموماً ریشه در نیازها دارند. بههمیندلیل برای طراحی و اجرای برنامههای واقعبینانه و اثربخش، ضرورت دارد تا نیازها دقیقاً سنجیده و براساس نیازها، اهداف ویژه هربرنامه تدوین شده و سپس مجموعه اقدامات و وسایلی كه به بهترینوجه نیازها را محقق میسازند، پیش بینی گردند. شناخت و تحلیل اثربخش نیازهای آموزشی، پیشنیاز یک سیستم آموزشی موفق است.
از سوی دیگر، هدف نیازسنجی آموزشی، شناخت و کشف کمبودهای مهارتی، دانشها و بینشهایی است که برای اجرای موفقیتآمیز شغل لازم است. برای رسیدن به این هدف باید عواملی را که وقوع آنها ضرورت و نیاز آموزشی خاصی را سبب میشود شناسائی و بررسی نمود. نتایج نیازسنجی به مدیران و مسئولان اجازه میدهد تا به دو سوال اساسی پاسخ مناسب دهند، ابتدا تلاش برای پاسخ به این موضوع که چه كسی به آموزش نیاز دارد؟ و در ادامه پاسخ به این موضوع که چه آموزشی موردنیاز میباشد؟