بند 1: تعریف صلاحیت………………………………………………………………………………………………………91
بند 2: انواع صلاحیت………………………………………………………………………………………………………..92
فصل سوم……………………………………………………………………………………………………………………96
عوامل و تاثیرات موثر در ارتکاب جرم علیه منابع انرژی………………………………………………………………….96
مبحث اول: عوامل ارتکاب جرایم علیه تاسیسات انرژی آب، برق و نفت……………………………………………..97
گفتار اول: عوامل درون سازمانی…………………………………………………………………………………………97
بند 1: بروکراسی اداری……………………………………………………………………………………………………97
بند 2: ضعف مالی………………………………………………………………………………………………………….97
بند 3: عدم برخورد قاطع با متخلفین…………………………………………………………………………………….97
بند 4: عدم انعطاف قانون حریم خطوط انتقال………………………………………………………………………….97
بند 5: نرخ تصاعدی هزینه برق…………………………………………………………………………………………..98
گفتار دوم: عوامل برون سازمانی………………………………………………………………………………………..98
بند 1: مشکلات اقتصادی و اجتماعی…………………………………………………………………………………..98
بند 2: نظام اقتصاد شهری و منطقه ای………………………………………………………………………………..98
بند 3: قطعه بندی های بزرگ زمین…………………………………………………………………………………….98
بند 4: فقر مالی…………………………………………………………………………………………………………..99
بند 5: فقر فرهنگی………………………………………………………………………………………………………99
بند 6: عدم هماهنگی سازمان های مدیریت شهری……………………………………………………………….100
مبحث دوم: پیامدهای منفی استفاده غیرمجاز از انرژی……………………………………………………………100
گفتار اول: تاثیرات مخرب مستقیم…………………………………………………………………………………….100
بند 1: تاثیرات اقتصادی…………………………………………………………………………………………………100
بند 2: خطرات جانی……………………………………………………………………………………………………101
بند 3: تلفات انرژی……………………………………………………………………………………………………..101
بند 4: تاثیرات فنی……………………………………………………………………………………………………..101
گفتار دوم: تاثیرات مخرب غیرمستقیم……………………………………………………………………………….101
بند 1: تاثیرات اجتماعی……………………………………………………………………………………………….101
بند 2: تاثیرات فرهنگی………………………………………………………………………………………………..102
بند 3: بروز خسارات جبران ناپذیر به صنعت برق……………………………………………………………………102
بند 4: ایجاد وقفه در ارائه خدمات اداری برق……………………………………………………………………….102
پیشنهادهایی جهت مقابله با معضل استفاده غیرمجاز انرژی……………………………………………………102
نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………….105
منابع و مآخذ……………………………………………………………………………………………………………107
پیوست………………………………………………………………………………………………………………….114
چکیده:
گسترش روز افزون انشعابات غیرمجاز آشکار و پنهان و خسارات مستقیم و غیر مستقیم ناشی از برقراری اینگونه انشعابات باعث گردیده که طی سالهای اخیر کشور، نگاه ویژه ای به این گونه انشعابات داشته باشد و برخورد با عاملین برقراری این مساله با انسجام بیشتری مورد پیگیری قرار گیرد. سرقت شبكه های توزیع انرژی یكی از مصادیق سرقت اموال دولتی است كه علاوه بر وارد آوردن خسارات بسیار سنگین به دولت به دلیل وابستگی بسیار زیاد زندگی امروزه به انرژی، امنیت و آسایش عمومی را نیز به مخاطره می اندازد.
در این پژوهش ضمن تشریح حقوقی جرایم ارتکابی، علل بروز انشعابات غیر مجاز و بررسی تاثیر این پدیده بر تلفات شبکه تولید و توزیع، پیامد های منفی آن و در آخر شیوه های پیش گیری از این پدیده نا هنجار، در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار میگیرد.
مقدمه:
مصرف انرژی یکی از معیارهای مناسب برای تعیین سطح پیشرفت و کیفیت زندگی در یک کشور است. تداوم عرضه انرژی و امکان دستیابی بلند مدت به منابع، نیازمند یک برنامه ریزی جامع انرژی است. به همین دلیل برنامه ریزی انرژی از ضرورتهای غیر قابل انکار اقتصادی، ملی و استراتژیک محسوب میشود. موضوع انشعابات غیر مجاز مسالهی پیچیده با ابعاد گوناگون است كه چند دهه صنعت كشور را آزار داده است. برخورد با این پدیده نیازمند اتخاذ تدابیری جدی، سنجیده و منطقی همچنین استمرار روند استراتژیهای اتخاذ شده و در صورت نیاز اصلاح و بازنگری درآنهاست.
انشعابات غیر مجاز ضمن ایجاد اثرات مخرب باعث عدم تعادل مالی در کشور میشود. با توجه به تبعات منفی سرقت و استفاده غیر مجاز انرژی و هزینه های مادی و معنوی ناشی از جرم، در مجموع باعث نارضایتی عمومی و احساس ناامنی در سطح جامعه می شود. ضرورت دارد جهت جلوگیری از به مخاطره افتادن امنیت و آسایش عمومی و جلوگیری از ایجاد ضرر و زیان هنگفت به شركتهای تولید، توزیع و انتقال انرژی با اتخاذ تدابیر پیشگیرانه مناسب در جهت پیشگیری از وقوع این جرم اقدام به عمل آید.
در گذشته این تفكر وجود داشت كه با شدت عمل و مجازاتهای سنگین می توان از گسترش جرم جلوگیری كرد، اما مطالعات دهه های اخیر و اطلاعات گردآوری شده از سراسر جهان، ناكامی سیستم عدالت كیفری را در حل مشكل جرم و مهار جرائم و بی نظمی نمایان می سازد. بنابراین در طول زمان برای برخورد با جرم و ناهنجاری و بی نظمی تدابیری اتخاذ شده است.
بر این اساس دیگر بار دانشمندان توجه خود را به پیشگیری از جرم معطوف داشتند، زیرا پیشگیری بسیار آسان تر و كم هزینه تر از اصلاح یا درمان و مجازات است. با توجه به این كه در قانون ناجا مصوب 27 تیرماه 1369، در بند 8 از ماده 4، یكی از وظایف نیروی انتظامی، پیشگیری از وقوع جرم عنوان شده، انتظار عمومی آن است كه پلیس نیز زمینه های وقوع جرم را شناسایی، پیش بینی و جهت پیشگیری از آن اهتمام ورزد.
مقالات و پایان نامههایی مرتبط با این موضوع در سالهای قبل نگاشته شده است که تعدادی از آنها به شرح ذیل است:
- نقد و بررسی ماده 660 قانون مجازات اسلامی،که در سال 1380 توسط علی اکبر جلیل پیران جمع آوری شده است.
- این مطلب را هم بخوانید :
- علمی – مرجع دانلود
- بررسی مقررات کیفری ناطر بر نیروی برق که در همان سال توسط محمد جواد حیدری قادیکلایی نگاشته شده است.
- بررسی ماده 660 قانون مجازات اسلامی است در سال 1382 توسط مجید ناظمی تدوین گشته است.
هرچند پایان نامه یا مقالاتی مرتبط با این ماده قانونی گردآوری شده است ولی مدرکی تحت عنوان جرایم مربوط به انرژی و تاسیسات آن مورد بررسی قرار نگرفته است که انگیزه ای شد تا این پایان نامه طرح گردد.
1- بیان مسئله
یكی از عمده ترین شیوه های حفاظت از انرژی توسط هر دولت یا سازمان حكومتی تبیین، ارائه و اتخاذ شیوه های مناسب برای برخورد کیفری با متخلفین و متجاوزین به منابع وتأسیسات آن است. زیرا دوام و بقای حکومتها در قرن حاضر منوط به استمرار ارائه خدمات زیربنایی نوین اقتصادی و اجتماعی به مردم میباشد و کارکرد دولتها امروزه علاوه بر حفظ انتظام عمومی، افزایش رفاه ملی وآسایش همگانی است. دولتها به واسطه آنكه بعضی از اموال عمومی را به خاطر اعمال حاكمیت و برخی دیگر را به واسطه لزوم كسب منافع مادی به عنوان تصدی تحت سیطره خود دارند، مستقیماً در جریان حفاظت از انرژی دخیل و ذینفع هستند. پاره ای از منابع عمومی علاوه بر آنكه برخی نیازمندیهای اجتماع را مرتفع می سازند، غالباً با دیدگاههای امنیت ملی، سیاسی و دفاعی هر كشور مرتبط و درگیر هستند. بدین لحاظ لزوم داشتن استراتژی کیفری برای هر كشور پیرامون حفاظت از این منابع ضروری می نماید.
در سال 1359با شروع انقلاب اسلامی و تحولاتی كه انقلاب به دنبال خود داشت، شورای انقلاب در سال 59، لایحه قانونی رفع تجاوز از تأسیسات آب و برق كشور را در 10 ماده به تصویب رساند. در ماده یک این قانون «استفاده غیرمجاز و دخالت غیر قانونی» در تأسیسات صنعت آب و برق را جرم انگاری كرده است. در ادامه مقرر داشت كه چنانچه عمل مرتكب بر طبق قوانین دیگر مشمول مجازات بیشتری باشد، به مجازات اشد محكوم می شود. در واقع چتر حمایت كیفری مقنن ما در اوایل انقلاب به صورت نسبتاً محدودی نه به صورت سركوبگر و كاملاً كیفری از تأسیسات و انرژی آب و برق بوده است. این در حالی است كه سالهای سال این موضوع در محافل علمی ما مطرح بود كه آیا استفاده از برق غیرمجاز سرقت است یا نه. این چالش نه تنها در كشور ما بلكه در كشورهای دیگر نیز وجود داشته و هنوز هم این بحث وجود دارد.