جدول 4-2 : تقسیم بندی موضوعی مذاکره 54
جدول 5-2 : مشخصات روش های سه گانه مذاکره 56
جدول 7-2 : مقایسه مذاکره توزیعی و تلفیقی 64
جدول 1-3 : آماری کارکنان مراکز آموزشی فنی و حرفه ای کرج 91
جدول 2-3: محاسبه روایی پرسشنامه مهارت مذاکره 93
جدول 3-3: محاسبه روایی پرسشنامه مهارت مذاکره 95
جدول 4-3 : محاسبه پایایی پرسشنامه میزان تعارض 95
جدول 1-4 : جدول توزیع فراوانی کارکنان بر اسا س میزان تحصیلات کارکنان 97
جدول 2-4 : توزیع فراوانی کارکنان بر اساس سمت 98
جدول 3-4 : جدول توزیع فراوانی مدیران براساس میزان تحصیلات 99
جدول 4-4 : جدول توزیع فراوانی مدیران براساس نوع تحصیلات 99
جدول 5-4 : جدول توزیع فراوانی مدیران براساس نوع فعالیت 100
جدول 6-4 : میزان تعارض موجود در میان کارکنان 101
جدول 7-4: بررسی گویه های پرسشنامه تعارض استفاده شده در تحقیق 102
جدول 8-4 : توزیع فراوانی میزان استفاده مدیران از سبک واقع گرایی مذاکره 103
جدول9-4 : توزیع فراوانی میزان استفاده مدیران از سبک شهودی مذاکره 104
جدول10-4 : توزیع فراوانی میزان استفاده مدیران از سبک تحلیلی مذاکره 106
جدول11-4 : توزیع فراوانی میزان استفاده مدیران از سبک هنجاری مذاکره 106
جدول 12-4 : میزان استفاده از سبک های مختلف مذاکره توسط مدیران 107
جدول 13-4 : تحلیل آزمونهای همبستگی میان میزان استفاده از سبکهای مذاکره و میزان تعارض میان کارکنان 108
جدول 14-4 : تحلیل آزمونهای همبستگی میان میزان استفاده از سبک شهودی مذاکره و میزان تعارض میان کارکنان 109
جدول 15-4 : تحلیل آزمونهای همبستگی میان میزان استفاده از سبک هنجاری مذاکره و میزان تعارض میان کارکنان 111
جدول16-4 : تحلیل آزمونهای همبستگی میان میزان استفاده از سبک تحلیل مذاکره و میزان تعارض میان کارکنان 112
جدول 17-4 : تحلیل آزمونهای همبستگی میان میزان استفاده از سبک واقع گرایی مذاکره و میزان تعارض میان کارکنان 115
جدول 18- 4 : تحلیل داده ها جهت مقایسه میران تعارض بر حسب جنسیت کارکنان 117
جدول 19-4 : نتایج آزمون کروسکال – والیس جهت مقایسه میزان تعارض برحسب میزان تحصیلات کارکنان 118
جدول 20-4 : نتایج آزمون کروسکال – والیس جهت مقایسه میزان تعارض برحسب رشته تحصیلی کارکنان 119
جدول 21-4 : نتایج آزمون کروسکال-والیس جهت مقایسه میزان تعارض برحسب نوع فعالیت کارکنان
120
جدول 22-4 : نتایج آزمون کروسکال – والیس جهت مقایسه مهارت مذاکره مدیران برحسب میزان تحصیلات آنها 121
جدول 23-4 : تحلیل داده ها به کمک آزمون کروسکال – والیس جهت مقایسه مهارت مدیران برحسب رشته تحصیلی آنها 122
جدول 24- 4 : تحلیل داده ها برحسب آزمون کروسکال – والیس جهت مقایسه مهارت مدیران برحسب نوع فعالیت آنها قبل از پذیرش مدیریت آنها 123
جدول 25- 4 تحلیل همبستگی داده ها جهت مقایسه مهارت مدیران برحسب سابقه مدیریتی آنها 124
جدول 1-5 : تحلیل آزمونهای همبستگی میان میزان استفاده از سبکهای مذاکره واقع در حد مناسب و میزان تعارض میان کارکنان 126
جدول 2-5 : تحلیل آزمونهای همبستگی میان میزان استفاده از سبکهای مذاکره شهودی در حد مناسب و میزان تعارض میان کارکنان 128
جدول 3-5 : تحلیل آزمونهای همبستگی میان میزان استفاده از سبکهای مذاکره واقع گرایانه در حد مناسب و میزان تعارض میان
کارکنان 129
جدول 4-5 : تحلیل آزمونهای همبستگی میان میزان استفاده از سبکهای مذاکره هنجاری در حد مناسب و میزان تعارض میان کارکنان 130
جدول 5-5 : تحلیل آزمونهای همبستگی میان میزان استفاده از سبکهای مذاکره هنجاری در حد مناسب و میزان تعارض میان کارکنان 131
فهرست نمودار ها
عنوان صفحه
نمودار1-2 : رابطه بین وجود تعارض در سازمان و عملکرد فرد ، واحد یا سازمان 34
نمودار 2-2 : منابع ایجاد کننده تعارض 38
نمودار 3-2 : طبقه بندی انواع تعارض 40
نمودار4-2 :مراحل چهار گانه تعارض از دیدگاه رابینز 42
نمودار5-2 :فرایند حل مسئله جهت حل تعارض 44
نمودار6-2 : فنون و مهارت های مدیریت تعارض 47
نمودار7-2 :اجزاء فرایند مذاکره 50
نمودار8-2 : مکانیزم های مختلف حل تعارض 51
نمودار 1-4 توزیع فراوانی جنسیت کارکنان در مراکز آموزشی فنی و حرفه ای کرج 97
نمودار 2-4 : نمودار توزیع فراوانی کارکنان بر اسا س میزان تحصیلات 98
نمودار3-4 : توزیع فراوانی کارکنان بر حسب سمت 98
نمودار 4-4 توزیع فراوانی مدیران بر اساس جنسیت 99
نمودار 5-4 : نمودار توزیع فراوانی مدیران براساس میزان تحصیلات 99
نمودار 6-4 : توزیع فراوانی مدیران براساس رشته تحصیلی 100
نمودار 7-4 : توزیع فراوانی مدیران براساس نوع فعالیت قبل از تقبل مدیریت 100
نمودار8-4 : میزان تعارض میان کارکنان 101
نمودار9-4 : درصد فراوانی میزان استفاده مدیران از سبک واقع گرایی مذاکره 103
نمودار10-4 : درصد فراوانی میزان استفاده مدیران از سبک شهودی مذاکره 104
نمودار11-4 : درصد فراوانی میزان استفاده مدیران از سبک تحلیلی مذاکره 105
نمودار 12-4 : درصد فراوانی میزان استفاده مدیران از سبک هنجاری مذاکره 106
نمودار13-4 : پراکنش میان میزان استفاده از سبک های مذاکره در مدیران مراکز آموزشی و تعارض میان کارکنان مراکز آموزشی 108
نمودار14-4 : پراکنش میان میزان استفاده از سبک مذاکره شهودی در مدیران مراکز آموزشی و تعارض میان کارکنان مراکز آموزشی 200
نمودار15-4 : پراکنش میان میزان استفاده از سبک مذاکره هنجاری در مدیران مراکز آموزشی و تعارض میان کارکنان مراکز آموزشی 212
نمودار16-4 : پراکنش میان میزان استفاده از سبک مذاکره تحلیلی در مدیران مراکز آموزشی و تعارض میان کارکنان مراکز آموزشی 214
نمودار17-4 : پراکنش میان میزان استفاده از سبک مذاکره واقع گرایی در مدیران مراکز آموزشی و تعارض میان کارکنان مراکز آموزشی 216
نمودار18-4 : مقایسه میزان تعارض بر حسب جنسیت کارکنان
نمودار19-4 : مقایسه میزان تعارض بر حسب میزان تحصیلات کارکنان 218
نمودار20-4 : مقایسه میزان تعارض بر حسب نوع تحصیلات کارکنان 219
نمودار21-4 : مقایسه میزان تعارض بر حسب نوع فعالیت کارکنان 220
نمودار22-4 : مقایسه مهارت مذاکره مدیران برحسب میزان تحصیلات آنها 221
نمودار23-4 : مقایسه مهارت مذاکره مدیران برحسب رشته تحصیلی آنها 222
نمودار24-4 : مقایسه مهارت مذاکره مدیران برحسب نوع فعالیت قبل از تقبل مدیریت آنها 223
نمودار 25-4 : تحلیل همبستگی داده ها جهت مقایسه مهارت مدیران برحسب سابقه مدیریتی آنها 224
نمودار 1-5 : تحلیل آزمونهای همبستگی میان میزان استفاده از سبکهای مذاکره واقع در حد مناسب و میزان تعارض میان کارکنان 227
نمودار 2-5 : تحلیل آزمونهای همبستگی میان میزان استفاده از سبکهای مذاکره شهودی در حد مناسب و میزان تعارض میان کارکنان 228
این مطلب را هم بخوانید :
نمودار 3-5 : تحلیل آزمونهای همبستگی میان میزان استفاده از سبکهای مذاکره واقع گرایانه در حد مناسب و میزان تعارض میان کارکنان 229
نمودار 4-5 : تحلیل آزمونهای همبستگی میان میزان استفاده از سبکهای مذاکره هنجاری در حد مناسب و میزان تعارض میان کارکنان 230
نمودار 5-5 : تحلیل آزمونهای همبستگی میان میزان استفاده از سبکهای مذاکره هنجاری در حد مناسب و میزان تعارض میان کارکنان 231
چکیده
تعارض ، نیروی اجتناب ناپذیری در زندگی بشر است و مقتضای حیات اجتماعی ، یکی از اقدامات مدیریتی جهت کاهش و رفع تعارض ، مذاکره می باشد . مذاکره ، به عنوان روش باصرفه ، موثر و واقعی در حل تعارض شناخته شده است . به همین دلیل در تحقیق حاضر مهارت های مدیران مراکز آموزشی فنی و حرفه ای کرج در استفاده از چهار سبک مذاکره سنجیده شده و همچنین میزان تعارض میان کارکنان مراکز آموزشی فنی و حرفه ای کرج نیز بدست آمده و در نهایت رابطه بین دو متغییر مورد بررسی قرار گرفته است .
جامعه آماری این پژوهش را دو گروه تشکیل داده اند . گروه اول مدیران مراکز و واحد های آموزشی و می باشند که تعداد آنها 31 نفر است و تمامی آنها به روش سرشماری انتخاب گردیده اند . گروه دیگر کارکنان مراکز آموزشی فنی و حرفه ای کرج می باشند که شامل 361 نفر می باشند که از این تعداد 35 درصد آنها به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند . در این پژوهش جهت دستیابی به داده ها از پرسش نامه پیره ، برای تعیین نوع سبک مذاکره مدیران مراکز آموزشی و از پرسش نامه دوبرین جهت اندازه گیری میزان تعارض در میان کارکنان مراکز آموزشی فنی و حرفه ای کرج استفاده شده است که پس از تعیین روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفتند ( میزان روایی برای پرسش نامه پیره 0.85 و دوبرین 0.85 و میزان پایایی پرسشنامه دوبرین 0.80 و برای پرسشنامه پیره 0.94 ) در تجزیه و تحلیل داده ها با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS ، جداول فراوانی ، نمودارهای ستونی و جعبه ای ، از آزمونهای همبستگی پیرسون و اسپیرمن ، آمزمون های من – ویتین و کروسکال والیس استفاده گردیده است .
یافته ها : یافته های این پژوهش نشان میدهد که سطح تعارض در مراکز فنی حرفه ای به طور میانگین 9 بوده است که در سطح متوسط قرار دارد و مدیران مراکز به میزان زیاد از سبک مذاکره واقع گرایی ، تحلیلی ، هنجاری استفاده کرده اند و تنها از سبک شهودی به میزان مناسب بهره جسته اند . بین سطح تعارض میان کارکنان و میزان استفاده مدیران از سبکهای مذاکره همبستگی مثبت مشاهده شده است .در حالیکه نتایج نشان داد در مراکزی که مدیران از سبک های مدیریت یه میزان مناسب استفاده کرده بودند رابطه میان میزان تعارض کارکنان با میزان استفاده مدیران از سبکهای همبستگی منفی وجود دارد .
-1 مقدمه
زندگی اجتماعی فردی و سازمانی انسان همواره با نیروها و کنشهای متفاوت و گاه متضادی روبرو بوده است از نظر فردی تضاد بین انسانها ناشی از تفاوتهایی است که از فطرت انسان سرچشمه می گیرد و به خصوصیات اخلاقی هر شخص مربوط میشود . اولین نمونه این داستان را میتوان در داستان هابیل و قابیل مشاهده نمود. در سطح اجتماعی تعارض و تضاد از نیاز به تغییر از یک جهت و تمایل به حفظ وضع موجود از طرف دیگر ناشی میشود . این نوع تعارض هنگامی رخ میدهد که تغییراتی در سطح نهادهای جامعه بوجود آید . در سطح سازمان تضاد بین مدیریت و کارکنان ( ویا بین دو همکار ) ناشی از آن است که مدیر تلاش