بند دوم: اداره موقوفات مجهول التولیه…………………………………………………………………… 17
بند سوم: اداره موقوفات خاص……………………………………………………………………………. 19
بخش دوم: مراجع نصب و عزل مدیران وقف و نظارت بر وقف………………………………. 50
مبحث نخست: نصب مدیران وقف……………………………………………………………………… 50
گفتار نخست: مراجع نصب متولی……………………………………………………………………….. 50
بند نخست: واقف…………………………………………………………………………………………… 50
بند دوم: سازمان اوقاف و امورخیریه…………………………………………………………………….. 50
گفتار دوم: نصب ناظر………………………………………………………………………………………. 51
مبحث دوم: عزل و انعزال مدیران وقف………………………………………………………………… 52
گفتار نخست: نقش واقف در عزل متولی و ناظر…………………………………………………….. 52
گفتار دوم: نقش اداره اوقاف درعزل متولی یا ممنوع المداخله نمودن وی یا ضم امین……….. 54
مبحث سوم:مرجع نظارت بر وقف………………………………………………………………………. 55
گفتار نخست: نظارت اشخاص و حاکم………………………………………………………………… 55
بند نخست : نظارت اشخاص ……………………………………………………………………………. 55
بند دوم : نظارت حاکم……………………………………………………………………………………… 55
گفتاردوم: نظارت سازمان اوقاف وامور خیریه…………………………………………………………. 55
فصل سوم: نظام اداری حاکم بر تولیت ،حدود صلاحیت و وظایف مدیران وقف وسازمان اوقاف و امور خیریه 59
بخش نخست: نظام اداری حاکم بر تولیت……………………………………………………………. 59
مبحث اول: حاکمیت اداره واقف – قانون وعرف……………………………………………………. 59
گفتار نخست: حاکمیت اداره واقف……………………………………………………………………… 59
گفتار دوم: حاکمیت عرف و قانون………………………………………………………………………. 60
مبحث دوم: حدود صلاحیت مدیران وقف…………………………………………………………….. 61
گفتار نخست: استقلال چند متولی……………………………………………………………………….. 61
گفتار دوم: اجتماع یا انضمام متولیان…………………………………………………………………….. 61
گفتار سوم: حالت اطلاق…………………………………………………………………………………… 62
مبحث سوم: وظایف و اختیارات مدیران وقف (متولی)…………………………………………….. 62
گفتار نخست: نگهداری مال موقوفه……………………………………………………………………… 63
گفتار دوم: تقسیم منافع و عایدات مال موقوفه………………………………………………………… 63
گفتار سوم: اجاره دادن مال موقوفه……………………………………………………………………….. 65
بخش دوم: وظایف واختیارات سازمان اوقاف و امورخیریه……………………………………. 66
مبحث نخست: تصدی و نظارت بر امور موقوفات…………………………………………………… 66
گفتار نخست: موارد تصدی و لزوم دخالت اداره اوقاف در امور موقوفه……………………….. 68
بند نخست: اختلاف بین متولی و موقوف علیهم……………………………………………………… 68
بند دوم: وجود مصلحت وقف و بطون لاحقه…………………………………………………………. 69
بند سوم: وجود تعدی و تفریط متولی و ناظر…………………………………………………………. 69
گفتار دوم: اقدامات نظارتی اداره اوقاف بر موقوفات………………………………………………… 71
بند نخست: بررسی وتصویب بودجه موقوفه…………………………………………………………… 71
بند دوم: تایید صلاحیت وکیل متولی……………………………………………………………………. 72
بند سوم: نظارت بر اجاره موقوفات……………………………………………………………………… 72
مبحث دوم: اقدامات شبه قضایی سازمان بر متولیان موقوفات……………………………………… 73
گفتار نخست: اداره کل تحقیق شعبه حقوقی و وظایف و صلاحیت آن…………………………. 73
بند نخست: اداره کل تحقیق شعبه حقوقی……………………………………………………………… 73
بند دوم: وظایف و صلاحیت شعبه حقوقی تحقیق…………………………………………………… 73
گفتار دوم: چگونگی رسیدگی شعب تحقیق حقوقی…………………………………………………. 74
مبحث سوم: اقدامات حمایتی سازمان اوقاف و امور خیریه از موقوفات…………………………. 75
گفتار نخست: حمایت قضایی…………………………………………………………………………….. 75
گفتار دوم: حمایت اداری وقانونی……………………………………………………………………….. 75
نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………… 78
پیشنهادها………………………………………………………………………………………………………. 80
منابع و مأخذ…………………………………………………………………………………………………. 81
چکیده انگلیسی……………………………………………………………………………………………… 84
چکیده
تاریخ وقف و موقوفات از فراز و نشیبهای زیادی برخوردار بوده است. بسیاری از موقوفات مورد سوء استفاده قرار گرفته و در راه های خارج از نیت واقف صرف گردیدهاند. لذا برای حفظ و صیانت از موقوفات، فقهای امامیه و در پی آن قوانین موضوعه راه کارهایی را اندیشیدهاند که مهمترین آنها نصب متولی ، ناظر و ضم امین است.
از سویی تحقق وقف و صحت آن متوقف بر فرایندی است که به اراده و اقدام واقف مربوط میشود.در عین حال در مواردی سازمان اوقاف و امور خیریه می تواند و یا موظف است که در امور موقوفات دخالت نماید. این موارد تحت دو عنوان قابل بررسی میباشد:
الف) اوقاف فاقد متولی منصوص و مجهول التولیه
ب) اوقاف دارای متولی منصوص
عنوان اول بر اساس مبانی مختلف مورد تسالم است و به عنوان یک ضرورت قابل چشم پوشی نیست. ولی عنوان دوم جنبه استثنائی داشته و مشروعیت آن نیازمند دلیل است و این دلیل نمی تواند مبنای ولایت مطلقه باشد. زیرا چنین اختیاری خارج از قلمرو آن است و صرفاً در شرایط از بین رفتن صلاحیت متولی منصوص و احراز خیانت در امانت او قابل اثبات است.
البته واقف می تواند در هنگام وقف با پیش بینی چنین وضعی ، درباره کیفیت عمل نسبت به آن تصمیمگیری کرده و سرنوشت موقوفه را تعیین نماید. ولی حتی در مواردی که سازمان اوقاف مجاز به دخالت درباره متولی وقف است هیچ گونه حقی برای تغییر در بهره برداری از وقف و دستکاری در وقفنامه را ندارد.
کلید واژهها:
وقف، تولیت، متولی، نظارت، سازمان اوقاف و امور خیریه.
مقدمه
الف: بیان مسئله و ضرورت تحقیق
این مطلب را هم بخوانید :
وقف یک باور انسانی در حوزه اخلاق و اعتقادات مذهبی جوامع است. از این رو نمودهای آن را میتوان در تاریخ و فرهنگ تمام جوامع باز یافت.
میل به تحقق آرمانهایی که در حیات محقق نشده اند، فعال شدن نیازهای فطری و بعد کمال طلبی انسان، تشویق پیشوایان دینی به نیکی کردن و احساس رضایت از خدمت به همنوعان و نیز تقربی که از این طریق به خدا حاصل میشود انسان را به برگزیدن خدمت به دیگران از این طریق که مالش را پیوسته و مطمئن به خدمت دیگران درآورد ترغیب کرده تا ضمن اطمینان و انبساط خاطر الهی و انسانی، نام نیکی نیز از خویش بر جای نهد.
در این راستا فقه و حقوق، قالب وقف را تعبیه و در اختیار خیرخواهان گذاشتهاند تا انسانها با آزادی بیشتر و معایب احتراز ناپذیر کمتر به امور خیریه بپردازند.
وقف در لغت به معنای ایستادن و نگه داشتن است و در اصطلاح حقوقی عبارت است از اینکه عین مال حبس و منافع آن تسبیل شود. منظور از حبس مصون نگه داشتن عین مال موقوفه از نقل و انتقالات و نیز تصرفاتی است که موجب تلف عین شود؛ چرا که مقصود از وقف انتفاع همیشگی موقوف علیهم از مال موقوفه و صرف کردن منافع آن در راه خداوند و امور خیریه اجتماعی است.
وقف از جمله عقود است و بعد از تحقق یافتن آن به صحت ، سبب فک ملک از ملکیت واقف میگردد و اثر این ماهیت حقوقی، اعتبار شخصیت حقوقی برای مال موقوفه است و بدین ترتیب سازمان وقف خود شخصیت و اصالت مییابد و برای اداره امور آن ترتیبات قانونی و خاصی در نظر گرفته شده است. به عبارت دیگر از آن جا که موقوفه دارای شخصیت حقوقی میباشد مانند هر شخص حقوقی دیگر جهت اداره آن نمایندهای در نظر گرفته شده است که نماینده مذکور مانند مدیر عامل در موسسات عمومی و شرکتهای تجاری عمل مینماید و در مورد موقوفات این نمایندگی علی الاصول بر عهده شخص متولی و در مواردی نیز بر عهده سازمان اوقاف و امور خیریه است که این دو حسب مورد در هر جایی که طبق قانون به عنوان مدیریت موقوفه به اداره موقوفه میپردازند کلیه اقدامات ایشان بر حسب نمایندگی خواهد بود و اقدامات ایشان برای موقوفه محسوب خواهد شد.
لذا هر یک از متولی، همچنین سازمان اوقاف و امور خیریه ، در خصوص اداره موقوفه دارای اختیارات و تکالیفی میباشند که دانستن آنها یک ضرورت است. چرا که واقفان با هدف اداره صحیح موقوفه و اجرای نیات خویش، مبادرت به وقف مال خویش مینمایند و انتظار دارند تا مطابق میل و اراده آنها موقوفه اداره شود. همچنین حجم گسترده موقوفات و تخصصی شدن امور می تواند از جمله عوامل و اسبابی باشد که سرانجام به تضییع حقوق موقوفات ختم شود. لذا در این رساله به بررسی نحوه اداره مال موقوفه ونقش سازمان اوقاف و امور خیریه در این مهم و مسائل خاص آن میپردازیم.
ب: سوالات اصلی تحقیق
1- اداره موقوفه بر عهده کیست؟
2- قلمرو دخالت سازمان اوقاف و امورخیریه در تولیت موقوفات تا کجاست؟
3- نظارت سازمان اوقاف و امور خیریه در خصوص تولیت و اداره موقوفات اطلاعی است یا استصوابی؟