2-37-2. گزارش تفصیلی…………………………………………………………………………………………………… 91
3-37-2. اجزاء گزارش نمونه ای امکانسنجی…………………………………………………………………… 92
38-2. هدف تجهیز سازمان با سیستم MIS …………………………………………………………………. 93
39-2. تاریخچه آموزش و پرورش در ایران……………………………………………………………………….. 94
40-2. سیرتحول آموزش و پرورش در ایران…………………………………………………………………….. 95
41-2. مدارس و مراکز آموزشی در ایران………………………………………………………………………….. 96
42-2. تاریخچه مدارس جدید در ایران…………………………………………………………………………….. 96
43-2. وظایف آموزش و پرورش در ایران………………………………………………………………………….. 97
44-2. آموزش و پرورش منطقه 3 تهران………………………………………………………………………….. 98
45-2. پیشینه پژوهش……………………………………………………………………………………………………….. 99
عنوان مطلب شماره صفحه
1-45-2. تحقیقات داخلی………………………………………………………………………………………………….. ….99
2-45-2. تحقیقات خارجی………………………………………………………………………………………………… .107-فصل سوم (روش تحقیق)…………………………………………………………………………………………………..110
1-3. مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………..111
2-3. روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………………. 112
3-3. جامعه آماری………………………………………………………………………………………………………………. 113
4-3. نمونه آماری……………………………………………………………………………………………………………….. 113
5-3. روش نمونه گیری………………………………………………………………………………………………………. 114
6-3. متغیرهای تحقیق……………………………………………………………………………………………………….. 114
7-3. ابزار گردآوری اطلاعات……………………………………………………………………………………………… 114
8-3. ویژگی روانسنجی ابزار تحقیق………………………………………………………………………………….. 115
9-3. محدوده مکانی و زمانی پژوهش……………………………………………………………………………….. 116
10-3. روش جمع آوری داده ها………………………………………………………………………………………… 117
11-3. روش های آماری………………………………………………………………………………………………………… 118
فصل چهارم (تجزیه تحلیل داده ها)………………………………………………………………………………… 121
1-4. مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………. 122
2-4. آمار(داده های) توصیفی…………………………………………………………………………………………….. 124
3-4. آمار استنباطی و آزمون فرضیه ها……………………………………………………………………………. 128
فصل پنجم (نتیجه گیری و پیشنهادات)…………………………………………………………………………. 134
1-5. مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………. 135
2-5. خلاصه تحقیق…………………………………………………………………………………………………………… 135
3-5. یافته های تحقیق………………………………………………………………………………………………………. 138
4-5. بحث و نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………….. 138
5-5. جمع بندی نتایج تحقیق…………………………………………………………………………………………… 141
6-5. پیشنهادهای مبتنی بر یافته های تحقیق…………………………………………………………………. 143
7-5. محدودیتهای تحقیق………………………………………………………………………………………………….. 145
8-5. پیشنهاد برای تحقیقات بعدی…………………………………………………………………………………… 147
فهرست جدول ها
عنوان شماره صفحه
جدول 1–2. نگرش مدیران به فناوری اطلاعات……………………………………………………………………..33
جدول 2-2. تأثیر فناوری اطلاعات در ارتقاء نقش های یک مدیر موفق……………………………….34
جدول 1-4. مولفه های متغیر اقتصادی امکان سنجی…………………………………………………………..119
جدول 2-4. مولفه های متغیر فنی (تکنیکی) امکان سنجی…………………………………………………120
جدول 3-4. مولفه های متغیر عملیاتی امکانسنجی…………………………………………………….122و121
جدول 4-4. تست نرمال بودن نمونه های انتخاب شده از جامعه آماری……………………………..123
جدول 5-4. امکان سنجی استقرار سیستم اطلاعات مدیریت از بعد اقتصادی…………………….124
جدول 6-4. امکان سنجی استقرار سیستم اطلاعات مدیریت از بعد فنی…………………………….125
جدول 7-4. امکان سنجی استقرار سیستم اطلاعات مدیریت از بعد عملیاتی……………………..125
جدول 8-4. رتبه بندی متغیرها ی امکان سنجی و مولفه ها (آزمون فرید من)………..127و126
جدول 9-4. آزمون فریدمن برای متغیرهای اقتصادی، تکنیکی، عملیاتی…………………………..127
فهرست شکل ها و نمودارها
عنوان شماره صفحه
شكل 1-2. جریان كامل یک سیستم اطلاعات مدیریت…………………………………………………………..22
شكل 2–2. نیاز های اطلاعاتی مدیران در سه ردة مدیریتی……………………………………………………31
شكل 3-2. گام های امكان سنجی……………………………………………………………………………………………71
شكل 4-2. مقایسه هزینه- مزایا……………………………………………………………………………………………….84
نمودار 1-4. رتبه بندی متغیرهای اقتصادی، فنی و عملیاتی امکان سنجی…………………………132
نمودار 2-4. رتبه بندی تحلیل پرسشنامة عمومی مکان سنجی………………………………………….133
چکیده
امروزه انفجار اطلاعات در بخش های مختلف مدیریت منجر به تحولات گستردة استفاده از فنآوری اطلاعات گردیده است. تخصصی شدن اطلاعات را می توان از دلایل استفاده این تکنولوژی در سازمان ها دانست. سیستم مدیریت اطلاعات با گذر از مراحل مختلف تغییرات تكنولوژیکی، تكیه گاه اصلی مدیریت اطلاعات در توسعة بخش های مختلف جوامع محسوب می شود، بطوریكه اطلاعات ضروری و بهنگام را برای تسهیل فرایند تصمیم گیری مدیران در سازمان ها فراهم می سازد.
تحقیق حاضر امکان سنجی استقرار سیستم مدیریت اطلاعات در مدارس راهنمایی آموزش و پرورش شهر تهران از دیدگاه مدیران و معلمان را مورد بررسی قرار داده است. در این بررسی، عوامل مختلف امکان سنجی در ابعاد مختلف اقتصادی، فنی و عملیاتی مورد مطالعه قرار گرفته است. این تحقیق از آن جا که به بررسی و امکان سنجی استقرار سیستم مدیریت اطلاعات می پردازد یک تحقیق توصیفی اکتشافی می باشد.
ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه استاندارد و جامعه آماری مدیران و معلمان مقطع راهنمایی آموزش و پرورش منطقه سه شهر تهران بوده است که از مجموع 1541 نفر از معلمان و مدیران، بر اساس جدول دی مورگان 100 نفر از معلمان و 50 نفر از مدیران به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این تحقیق ضمن پاسخ دادن به سوالهای تحقیق، مشخص گردید که امکان استقرار سیستم اطلاعات مدیریت از بُعد اقتصادی و عملیاتی وجود دارد اما از بعد فنی وجود ندارد. همچنین از لحاظ رتبه بندی و اولویت نسبت به مؤلفه های امکانسنجی، رتبه اول به مولفه عملیاتی، رتبه دوم به مولفه اقتصادی و رتبه سوم به مولفه فنی
این مطلب را هم بخوانید :
بهترین روش تغذیه برای کاهش وزن
(تکنیکی) اختصاص یافت.
کلید واژه ها: آموزش و پرورش، اطلاعات، امکانسنجی، سیستم، مدیریت
مقدمه
یكی از وظایف مهم مدیریت، تصمیم گیری است و همین لفظ تصمیم گیری، یک عنوان كلی بوده که شامل گستره بسیاری از وظایف مدیران می باشد و از برنامه ریزی و سازماندهی گرفته تا هدایت و كنترل و سرانجام ارزشیابی را در بر می گیرد و البته باید توجه داشت كه محتوای وظایف و عملكرد مدیریتی در سطوح مختلف سازمانی نیز مختلف می باشد یعنی با توجه به اینكه مدیریت در چه سطحی (ارشد، میانی، اجرائی) صورت می گیرد، محتوای گوناگونی برای آنها شامل می شود (کومار[1]، 1374).
در عرصه سازمانها نیز فنآوری اطلاعات باعث بوجود آمدن تحولات عظیمی شده است و همه وجوه سازمانی و وظایف و كاركردهای مدیریتی را تحت تأثیرخود قرار داده است، به طوری كه امروزه بسیاری از وظایف سازمانی و مدیریتی با بهره گرفتن از تكنولوژی رایانه ای انجام می گیرد (فتح الهی، 1384).
یكی از وجوه بارز زندگی كنونی، پیشرفتی می باشد كه در عرصه تكنولوژی و فنآوری اطلاعات صورت گرفته است كه تأثیر بسیار شگرفی بر زندگی بشر در قرن بیست و یكم از خود بر جای گذارده است بطوریكه در قرن بیست و یكم چاره ای جز تعامل با چنین تكنولوژی پیچیده ای وجود ندارد (آنسف و مک دانل[2]،1380). دیگر ویژگی بارز عصر حاضر، تغییر و تحول سریع در ابعاد گوناگون جوامع می باشد. این تغییرات از زمان رنسانس تا قرن حاضر در تمامی زمینه ها نمود علمی یافته و با توجه به پیشرفت های موجود در زمینه میكرو الكترونیك، جنبة انقلابی پیدا كرده است و در این میان تكنولوژی اطلاعات، موتور تغییرات جاری به شمار می رود (کتابی، 1384).
اولین تغییرات از زمان دستگاه تایپِ نسبتاً گران قیمت گوتنبرگ[3] در قرن 16 شروع شده و با ابداعات و نوآوری های حاصله در محاسبه های مكانیكی در قرن 17 توسط پاسکال[4] توسعه یافت. در قرن 18 میلادی جاكارت[5] و در قرن 19 بابیج[6]، كارت پانچ را به همراه برنامه ریزی خودكار پی ریزی نمودند. اختراع تلگراف توسط مورس[7] و تلفن توسط گراهام بل[8]، نیز از اولین گام های لازم جهت كاهش محدودیت های جغرافیایی در نقل و انتقال اطلاعات به شمار می روند.
سیستم كارت پانچ هولریس[9]، برای اولین بار در سال 1890 در سرشماری ایالات متحده آمریكا بكار گرفته شد و زمینة پردازش داده ها در مقیاس وسیع را فراهم نمود و با توسعه تكنولوژی الكترومكانیكی جهت محاسبه های اتومكانیک توسط آیكن[10] در دهه 1940 در دانشگاه پنسیلوانیای[11] آمریكا، سرعت و حجم اطلاعات افزایش چشم گیری یافت و قابلیت دستكاری داده ها و اطلاعات نیز فراهم آمد (آنسف و مک دانل[12]،1380).
سیستم مدیریت اطلاعات (MIS)[13] در دهه 1960 نسبتاً ناشناخته بود. در اوایل 1970 بنیان آن شكل گرفت و در سال 1980 اطلاعات اندكی دربارة MIS وجود داشت. تكنولوژی در این زمینه در سطح بسیار