4- دیدگاههای اقتصادی شهید مطهری 51
4-1- تفیکیک میان روابط طبیعی و روابط اعتباری 52
4-2- واقعگرایی در نظام اقتصادی اسلام 54
4-3- نگاه آرمانی به انسان دراندیشهی توحیدی 57
4-4- توسعهی انسانی 59
4-5- توسعهی اقتصادی 59
4-6- اهداف نظام اقتصادی از منظر شهید مطهری 61
4-7- نقش و جایگاه حکومت در فرایند نظام اقتصادی 62
4-8- مبانی نظام اقتصادی اسلام از نظر شهید مطهری 63
4-8-1- اصالت داشتن فرد و جامعه 63
4-8-2- مالکیت مختلط 65
4-8-3- تفسیر دیدگاههای گوناگون دربارهی آزادی اقتصادی 67
4-8-4- رعایت مصالح در فعالیتهای اقتصادی 69
4-8-5- همیاری 69
4-9- اهداف نظام اقتصادی از نظر شهید مطهری 70
4-9-1- تربیت و هدایت جامعه 71
4-9-2- برقراری امنیت 71
4-9-3- استقلال اقتصادی 72
4-9-4- اقتدار اقتصادی 73
4-9-5- رشد اقتصادی 74
4-9-6- عدالت اجتماعی- اقتصادی 75
4-9-7- اختیارات دولت 78
4-9-7-1- سیاستگذاری در جهت اهداف نظام 79
4-9-7-2- وضع مالیات 80
4-9-7-3- بهرهبرداری از زمینهای عمومی 81
4-9-7-4- ادارهی انفال 81
فصل پنجم: مقایسه دیدگاه های شهید صدر و شهید مطهری
5- مقایسه دیدگاه های شهید صدر و شهید مطهری 84
نتیجه گیری 92
پیشنهادات 94
فهرست منابع 96
چكیده
جوامع بشری برای تأمین نیازها و توسعهی نهادهای خود در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تدابیر و برنامههایی دارند. صاحب نظران مکاتب گوناگون مادی (مارکیسم و سرمایهداری) از دیدگاه خاص خود به موضوع اقتصاد نگریسته و برنامههایی را برای تنظیم امور جامعه خویش ارائه دادهاند. به مرور زمان و با ایجاد شکافهای اقتصادی، بحرانهای اقتصادی، تأسیس و متعاقب آن بایگانی شدن پی در پی مکاتب اقتصادی به دلیل ناهمسانی با فطرت و سرشت انسان، جایگاه دین واندیشههای دینی در قلمرو اقتصاد برای تنظیم روابط اقتصادی بیشتر نمودار شد. آراء واندیشههای فقهی صاحب نظران دینی در عرصههای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، که متضمن سعادت دنیوی و اخروی افراد در جامعه است با شدّت و ضعف مورد نقد و بررسی قرار میگیرد. این نوشتار تلاش میکند تا با پرداختن به نظرات واندیشههای دو تن از فقهاء و صاحب نظران دینی در حوزهی اقتصاد اسلامی (شهید آیت ا…. محمد باقر صدر و شهید آیتا… مرتضی مطهری) به تبیین مباحث عمدهی آنها در این رابطه به پردازد. این بررسی درپی آن است تا نشان دهد که: توسعهی اقتصادی پایدار، سلامت اقتصادی، امنیت روانی و… بدون تأثیرپذیری از یک نظام اقتصادی مبتنی بر آموزههای دینی دست نیافتنی است و بنابراین: میکوشد با ارائه همهی اقشار در جامعه بینالمللی باز شناسد تا در آینده بتوان از این مسیر نقبی به سوی اقتصاد اسلامی باز کرد.
واژههای كلیدی: اقتصاد، نظام اقتصادی اسلامی، صدر، مطهری.
مقدمه
تحقیقات و بررسیهای معاصر در حوزهی عرصههای گوناگون اجتماعی، اقتصادی حاکی از آن است که در نظام اجتماعی به طور بالقوه سه عنصر متخاصم وجود دارد که شرط سلامت این نظام برقراری تعادل میان آن عناصر است. دولت، اجتماع و بازار سه عنصر اصلی و حیاتی جامعهاند. دولت بسیار قدرتمند منجر به ظهور نظامهایی نظیر استالینیسم میگردد. بازاری که کاملاً به حال خود رها شده و فاقد تنظیم باشد شرایطی نظیر، خیار به وجود آورده و در موقعیتی که اجتماع از قدرت بلامنازع، و مسلط برخوردار باشد میتواند به ظهور جنگهای داخلی منجر گردد. نوع ارتباط آن سه حوزه با یکدیگر در جوامع متخلف متفاوت است. به طور کلی، در طی قرن بیستم نیروهای اقتصادی رونق یافته و حجم دولت رشد قابل توجهی یافته ولی در مقابل شبکههای اجتماعی تا حدودی تضعیف شدهاند. این در حالی است که به تعبیر ولف (wolf، 1989) هم بازار و هم دولت به انسانها به عنوان پیروان قواعد مینگرند نه به عنوان قاعدهسازان، در عرصهی سیاستگزاریهای عمومی، گروهی بر اقتصاد بازار تأکید دارند و گروه دیگر به رابطه دولت و شهروندان توجه دارند. هر دو گروه نقش عنصر سوم که همانا روابط حاکم و مناسبات و مسایل اعتقادی رایج در میان کنشگران در عرصههای مختلف میباشد را فراموش کردهاند. حاکمیت نگرش اعتقادی و باور مذهبی بر رفتارهای اقتصادی به عنوان متغیر کنترل کننده، تعیین کننده و پیشبینی کننده میتواند به تداوم انسجام اجتماعی، نظم اجتماعی و تقویت امور عامالمنفعه در جامعه بیانجامد.
به طور کلی در حوزهی دخالت دین در امور دنیا دیدگاهها متعدد و متفاوتاند. یک نگرش ناظر به اعتقاد ما نسبت به پیامبران در بعد تربیت و پرورش ابعاد روحی انسان بوده و بر این باورند: که تنظیم و ساماندهی امور دنیایی انسانها به خود آنها واگذار شده است و به تعبیر برخی از این افراد، ابلاغ پیامها و انجام کارهای اصلاحی و تکمیل دنیا در سطح مردم دور از شأن خدای انسان و جهان است و تنزل دادن پیامبران به حدود مارکسها، پاستورها و گاندیها یا جمشید و بزرگمهر و همورابی است. برخی نیز با این بیان که دین اصلاً در تدبیر دنیا دخالت نکرده و آن را به عقلا وانهاده است، به تبیین این دیدگاه میپردازند. هرچند در این دیدگاه نیز توسعه و رفاه، امری مطلوب به شمار میآید، دین در این امر دخالت نمیکند و چاره کار به خود مردم واگذار شده است. عدهای دیگر معتقدند که شریعت در برابر دنیای انسانهای بیتفاوت نبوده و قایل به پاسخگویی دین به نیازهای حیاتی بشر هم هستند.
اگر چه اقتصاددانان و سایر عالمان اجتماعی در طول دورههای مختلف حیات به ابزارهای تحلیلی و تبیینی متفاوتی دست یافتهاند و این مفهوم را از نقطه نظر نموداری با مدلهای گوناگون مطرح نمودهاند، ولی با این وجود قادر به بیان کامل تفاوتهای مشاهده شده هم از منظر کاربرد مدلها و هم از نظر الگوهای موجود نشدهاند و از سوی این ابزارها ناتوان از پاسخگویی به این پرسش اساسی بودهاند که چرا جوامع دارای سرمایههای طبیعی فراوان از نابرابریهای اقتصادی رنج میبرند. درعین حال یکی از مباحث بسیار مهم که به صورت کلی دارای سابقهای بسیار طولانی است و منابع و دیدگاههای نظری و برنامههای عملی فراوانی را نیز به خود اختصاص داده، مبحث اقتصاد است.
این موضوع در میان اندیشمندان، متفکران و صاحبنظران مکاتب الهی و مادی گوناگون با شدّت و ضعف مطرح بوده و طیف وسیعی از نظریهها و تئوریهای علمی را در برگرفته است. این مبحث در میان متفکران اسلامی به صورت پراکنده و نیز به صورت موضوعی و بیشتر با صبغه فقهی به چشم میخورد، امّا اقتصاد اسلامی به گونهی کلاسیک آن سابقهی طولانی را ندارد. نخستین کسی که بحث اقتصاد را به صورت جدی در حوزهی علوم اسلامی مطرح نمود، شهید آیتا… محمدباقر صدر بود که با تدوین کتاب اقتصادنا و تبیین دیدگاههای خود در این نوشتار تحولی را در این زمینهی ایجاد نمود و حتی در میان دانشمندان و صاحبنظران اهل سنت نیز جای خود را باز کرد.
توجه به اسلام به عنوان دینی که دارای نظام اقتصادی است و این نظام هماهنگ با نظام سیاسی و فرهنگی و… در صدد تحقق اهداف عالیهی نظام است از مبانی تفکر اقتصادی آیت ا.. صدر به شمار میرود. این رویکرد در راستای دیدگاهی است که معتقد است شریعت در برابر دنیای انسانها نیز بیتفاوت نبوده، همهی عرصههای حیات فردی و جمعی آدمی را در بر میگیرد و برای همهی مناسبات و تعاملات اجتماعی و تحرکات فردی او پیام مشخصی دارد، بر این اساس اصولاً آبادی و احیاء آخرت مرهون و مبتنی بر احیاء دنیا است.
این مطلب را هم بخوانید :
شهید مطهری نیز از کسانی است که به گستردگی و توسعهی قلمرو دین و محدود نبودن آن به امور فردی و عبادی تأکید نموده است. از دیدگاه وی اسلام مکتبی جامع و واقعگرا است. در اسلام به همهی جوانب نیازهای انسانی اعم از دنیایی و اخروی، جسمی و روحی، فکری یا احساسی و عاطفی، فردی یا اجتماعی توجه شده است. وی دربارهی کسانی که حوزهی دین را منحصر در مسایل فردی و آخرتی میدانند میگوید: «کسانی که گفتهاند زندگی به طور کلی یک مسأله است و دین مسأله دیگر، دین را نباید با مسایل زندگی مخلوط کرد این اشخاص اشتباه اولشان این است که مسایل زندگی را مجرد فرض میکنند. خیر، زندگی یک واحد و همهی شئونش توأم با یکدیگر است. صلاح و فساد در هر یک از شئون زندگی، در سایر شئون مؤثر است.
ممکن نیست اجتماعی مثلاً: فرهنگ یا سیاست یا قضاوت یا اخلاق و تربیت و یا اقتصادش فاسد باشد امّا دینش درست باشد و بالعکس. اگر فرض کنیم دین تنها رفتن به مسجد و کلیسا و نماز خواندن و روزه گرفتن است، ممکن است کسی ادعا کند مسأله دین از سایر مسایل مجزا است.
اسلام انسان را دارای ابعاد گوناگون میشناسد و به همین دلیل سمت و سوی پایهها و زیربناهای اقتصاد اسلامی نیز مختلف و گوناگون است. اسلام معتقد است انسان بعد مادی و بعد معنوی دارد و دارای نیازهای مادی و نیازهای معنوی و نیز جنبهیهای فردی جنبهیی اجتماعی است. دو نوع کار، اندیشهای و عمل، و دو پاداش« دنیوی و اخروی» دارد.
بنابراین زیر بناها و پایههای اقتصاد اسلام که برای انسان و سعادت او پیشنهاد شده مختلف است. با آن که اسلام همهی ابعاد وجودی انسان را اصیل میداند و بهطور کلی کنارگذاشتن و یا فدا کردن برخی از این ابعاد را برای ابعاد دیگر نمیپذیرد، در عین حال به جنبهی معنوی انسان توجه بیشتر دارد. زیرا: از نظر اسلام ابعاد مادی وسیلهای است برای هدفهای اخروی و کمالات معنوی انسان.
1-1- طرح تحقیق
1-1-1- بیان مسأله
برای ارایهی مقایسهای واقعی میان دیدگاهها و نگرشهای موجود در مورد نظریات اقتصادی اسلام، ابتداء ضروری است فهم و برداشت درست نسبت به نظریات اقتصادی اسلام دریافت و اساساً رویکرد اسلام نسبت به اقتصاد را تبیین نماییم.