2-2-2 تأثیر انگیزه …………………………….67
2-2-3 نیاز و انگیزش………………………………. 67
2-2-4 نیازهای ناخودآگاه …………………………….68
2-2-5 ابعاد انگیزش………………………………. 68
2-2-6 تأثیر انگیزه بر عملکرد…………………………….. 68
2-2-7 نگرشی اسلامی به بحث انگیزش………………………………. 69
2-2-7-1 انسان بر سر دو راهی……………………………… 69
2-2-7-2 رابطهی انگیزش و خیر و شر…………………………….. 69
2-2-7-3 نیازهای مادی……………………………… 70
2-2-7-4 جاذبههای معنوی……………………………… 70
2-2-8 کلیدهای اصلی اداره و رهبری انگیزش کارکنان…………… 71
2-2-9 نقش انگیزش در سازمان ها …………………………….72
2-2-10 ضرورت شناخت نیازها …………………………….72
2-2-11 تعریف نیاز…………………………….. 73
2-2-12 مشخصات نیازها……………………………. 73
2-2-13 مدیر مسلمان و انگیزشها……………………………. 74
2-2-14 اسلام و انگیزش برای تأمین نیازمندیها…………… 74
2-2-15 تئوریهای نیاز در انگیزش………………………………. 75
2-2-15-1 سلسله مراتب نیازهای مازلو…………………………….. 75
2-2-15-2 نظریه ERG آلدرفر…………………………….. 76
2-2-15-3 نظریهی دو عاملی هرزبرگ………………………………. 77
2-2-15-4 نظریه نیازهای سه گانه…………………………….. 77
2-2-15-5 تركیب دیدگاههای مختلف نیاز…………………….. 78
2-2-15-6 نظریهی انتظار و احتمال……………………….. 78
2-2-15-7 نظریه برابری……………………………… 79
2-2-15-8 نظریه X و نظریه Y………………………………
2-2-15-9 نظریه هدفگذاری……………………………… 80
2-2-15-10 نظریه اسناد…………………………….. 80
2-2-15-11 تئوری z اوچی……………………………… 81
2-2-15-12 نظریه تقویت………………………………. 81
2-2-16 از مفاهیم انگیزش چگونه در سازمانها استفاده میشود؟……. 83
2-2-16-1 استفاده از انگیزندهها……………………………. 83
2-3- بررسی تحقیقهای انجام شده……………………………. 84
2-3-1 بررسی تحقیقات انجام شده در مورد عدالت سازمانی………… 84
2-3-1-1 تحقیقات انجام شده در داخل كشور………………………….. 84
2-3-2-2 تحقیقات انجام شده در خارج كشور…………………………….. 86
2-3-2 بررسی تحقیقات انجام شده در مورد انگیزش…………… 88
2-3-2-1 تحقیقات انجام شده در داخل کشور…………………….. 88
2-3-2-2 تحقیقات انجام شده در خارج از کشور………………….. 91
2-4- چهارچوب نظری تحقیق……………………………… 92
2-5- مدل مفهومی تحقیق……………………………… 93
2-7- فرضیههای تحقیق……………………………… 95
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1- مقدمه…………………………….. 97
3-2- نوع و روش پژوهش………………………………. 97
3-3- فرایند تحقیق……………………………… 97
3-4- جامعه آماری پژوهش………………………………. 98
3-5- نمونه پژوهش………………………………. 98
3-6- روش های گردآوری اطلاعات………………………………. 99
3-7- ابزار گردآوری داده ها……………………………. 99
3-7-1 پرسشنامه عدالت سازمانی مبتنی بر مدیریت اسلامی…………99
3-7-2 پرسشنامه انگیزش کارکنان…………………………….. 100
3-8- تعیین روایی و پایایی ابزارهای اندازه گیری پژوهش……. 100
3-8-1 روایی پرسشنامه…………………………….. 100
3-8-2 پایایی پرسشنامه ها……………………………. 101
3-9- روش تجزیه و تحلیل داده ها …………………………….102
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه…………………………….. 104
4-1- توصیف آماری دادهها……………………………. 104
4-1-1 توزیع آماری نمونه بر حسب جنسیت………………………………. 105
4-1-2 توزیع آماری نمونه بر حسب تحصیلات………………………………. 106
4-1-3 توزیع آماری نمونه بر حسب سنوات خدمت………………………………. 107
4-1-4 توزیع آماری نمونه بر حسب سن……………………………… 108
4-2- بررسی توصیفی سؤالات و مؤلفه های پرسشنامه عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی و انگیزش کارکنان….. 109
4-2-1 توصیف آماری پرسشنامه عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی………. 110
4-2-1-1 توصیف آماری مؤلفه عدالت توزیعی بر مبنای مدیریت اسلامی………….. 110
4-2-1-2 توصیف آماری مؤلفه عدالت رویه ای بر مبنای مدیریت اسلامی………….. 111
4-2-1-3 توصیف آماری مؤلفه عدالت مراوده ای بر مبنای مدیریت اسلامی……….. 112
4-2-1-4 توصیف وضعیت کلی رابطه عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی دانشگاه های جامع علمی کاربردی در شهرستان کرمان…………………………….. 113
4-2-1-5 مقایسه توصیفی وضعیت مؤلفههای عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی دانشگاه های جامع علمی کاربردی در شهرستان کرمان…………………………….. 113
4-2-2 توصیف آماری پرسشنامه انگیزش کارکنان…………………………….. 114
4-2-2-1 توصیف آماری مؤلفه احساس امنیت………………………………. 115
4-2-2-2 توصیف آماری مؤلفه احساس اجتماعی…………………………….. 116
4-2-2-3 توصیف آماری مؤلفه احساس احترام…………………………….. 116
4-2-2-4 توصیف آماری مؤلفه احساس استقلال…………………………….. 117
4-2-2-5 توصیف آماری مؤلفه احساس خود شکوفایی……………………………… 118
4-2-2-6 توصیف وضعیت کلی انگیزش کارکنان در دانشگاه های جامع علمی کاربردی شهرستان کرمان………119
4-2-2-7 مقایسه توصیفی وضعیت انگیزش کارکنان و مؤلفه های آن در دانشگاه های جامع علمی کاربردی شهرستان کرمان…. 119
4-3- آمار استنباطی: تجزیه و تحلیل فرضیات پژوهش………………………………. 121
4-3-1 فرضیه تحقیق……………………………… 121
4-3-1-1 فرضیه اصلی……………………………… 121
4-3-1-2 فرضیه های فرعی……………………………… 122
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1- مقدمه…………………………….. 127
5-2- نتیجه گیری……………………………… 127
5-2-1 نتایج توصیفی……………………………… 128
5-2-2 نتایج استنباطی……………………………… 128
5-3- محدودیت های تحقیق……………………………… 134
5-4- پیشنهادات کاربردی……………………………… 135
5-5- پیشنهادات پژوهشی……………………………… 136
منابع و مآخذ…………………………….. 137
فهرست منابع فارسی……………………………… 137
فهرست منابع انگلیسی……………………………… 143
این مطلب را هم بخوانید :
پیوست………………………………. 146
پیوست الف) پرسشنامه عدالت سازمانی…………………………….. 146
پیوست ب) پرسشنامه انگیزش………………………………. 148
چکیده انگلیسی…………………………….. 149
چکیده:
امروزه با توجه به نقش فراگیر و همه جانبه سازمانها در زندگی اجتماعی انسانها نقش عدالت در سازمانها بیش از پیش آشکارتر شده است. سازمانهای امروزی در واقع مینیاتوری از جامعه بوده و تحقق عدالت در آنها به منزله تحقق عدالت در سطح جامعه است. هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی و انگیزش کارکنان دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرستان کرمان میباشد. در این پژوهش از 13 آیه ی قران کریم و 8 حدیث معتبر استفاده شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کارکنان دانشگاه جامع علمی کاربردی به تعداد 53 نفر میباشند که از روش سرشماری (تمام شماری) استفاده شده است ابزار پژوهش پرسشنامه می باشد که روایی و پایایی آن تأیید گردیده است. سپس داده ها با بهره گرفتن ازنرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اندکه حاصل نتایج نشان می دهد بین عدالت سازمانی بر مبنای مدیریت اسلامی و انگیزش کارکنان رابطه معنا داری وجود دارد. همچنین نتایج فرضیات فرعی تحقیق حاکی از آن است که بین عدالت توزیعی، عدالت رویهای، عدالت مراودهای و انگیزش نیز رابطه وجود دارد.
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه
یکی از بنیادی ترین مفاهیم در علوم انسانی مفهوم عدالت است که اهمیت بی بدیل آن بر کسی پوشیده نیست . در طول تاریخ یکی از آرزوهای اساسی انسان اجرای عدالت و تحقق آن در جامعه بوده است (حسین زاده و دیگران 1386، 19). عدالت مفهومی است که بشر از آغاز تمدن خود می شناخته و برای استقرار آن کوشیده است.مشاهده طبیعت، تاریخ رویدادها و اندیشه در خلقت از دیرباز انسان را متوجه ساخت که جهان بیهوده آفریده نشده است، هدفی را دنبال می کند و نظمی بر آن حکمفرماست. انسان نیز در این مجموعه منظم و با هدف قرار گرفته است و با آن همگام و سازگار است (کاتوزیان 1376،34). عدالت در معنی و درک امروزی آن ارتباط نزدیکی با مفاهیمی چون آزادی،برادری و برابری دارد.در واقع در بسیاری از نظام ها و نهادها بر مبنای اینکه آیا همه اعضای آن دارای حقوق مساوی هستند و نهاد مذکور بهره وری آن را تضمین میکند یا خیر مورد داوری قرار میگیرند. در بسیاری از مکاتب فکری کنونی تحقق عدالت را منوط بر به رسمیت شناختن حقوق و آزادی مشروع انسانی می دانند (گلپرور 1385،12). عدالت قدیمیترین مفهومی است که بشر با ادراک وجدانی آن را از آغاز تمدن خود میشناخت و هدفی آرمانی میدانست. به همین علت برای استقرار و تحقق آن بسیار کوشیده است(عظیم زاده اردبیلی1384،5). از نظر خواجه نصیر الدین طوسی سعادت مشتمل بر چهار جنس است که آن را اجناس فضایل خوانند: آنها حکمت، شجاعت، عفت و عدالت بودند (محمودیان 1380،40). در عدالت مفاهیمی چون عادل بودن،شایستگی و سزاواری مطرح میشود. اصول رسمی عدالت را می توان در این اندیشه یافت که با موارد مشابه باید رفتاری مشابه و با موارد نا متشابه، رفتاری متفاوت داشت. بیان مسأله های قانون حفظ تساوی حقوق[1] و تبعیض مثبت همواره مورد بحث بوده است (لاوتن[2]، ترجمه فارسی 1384،70). کمپل[3] معتقد است که عدالت یکی از اصطلاحات مبنایی سیاست و اخلاق است که با اهمیتی عالم گیر در همه نظریه های سیاسی و اجتماعی، نقش محوری دارد و اعتبار جهانی آن به توسعه مجموعه متنوعی از تحلیل ها و طرح ها کاربردی انجامیده که دست یابی به تعریف واضح و دقیق درباره آن را دشوار ساخنه است. از این رو عدم توافق بسیاری درباره معنای عدالت و مصادیق اعمال عادلانه و ناعادلانه به وجود آورده است.
(پور عزت1380، 86). در این خصوص مکتبها و اندیشه های گوناگون بشری و الهی راه حلهای متفاوتی را برای تبیین و استقرار آن پیشنهاد کردهاند. غالب مکتبها و نظریهها و نظام های سیاسی کوشیده اند این اصل و مفهوم را از جنبه نظری و عملی وجهه همت خود قرار دهند و خود را متصف به آن وانمود کنند. هدف همه ادیان الهی، هم تحقق این اصل بوده است. دین مبین اسلام نیز به عنوان خاتم ادیان تحقق عدالت را سر لوحه ی اهداف خود قرار داده است. اولین تعاریف درباره عدالت به سقراط، افلاطون و ارسطو منسوب است. یکی از مهمترین پرسشهای سقراط در مورد سرشت عدالت بود. بعد از سقراط، شاگردش افلاطون در کتاب جمهوری مهمترین اثر خود، بحثی را عدالت نامید که نخستین و قدیمیترین بحث تفضیلی درباره عدالت در فلسفه سیاسی قدیم است (حسین زاده و دیگران 1386، 19). افلاطون در کتاب جمهوری به تفضیل از عدالت سخن گفته است، به نظر وی عدالت آرمانی است که فقط تربیت یافتگان دامان فلسفه به آن دست مییابند و به یاری تجربه و حس نمیتوان به آن رسید (قربانیان1383، 54). حیات و قوام هر سیستم اجتماعی منوط به وجود پیوندی مستحکم میان عناصر شکل دهنده آن است. این پیوند تحت تأثیر میزان رعایت عدالت قرار دارد. از این رو عدالت به مثابه عامل حیات و بقای سیستمهای اجتماعی محسوب میشود (پورعزت 1382،12). گاهی از مفاهیم عدالت و انصاف در محیط های سازمانی با عنوان عدالت سازمانی[4] یاد میشود. چنانچه عدالت سازمانی در سازمان وجود داشته باشد کار کردن با لذت و همراه با رضایتمندی و خود شکوفایی از یک سو، و پیشرفت امور و شکوفایی کار و انگیزش بیشتر از سوی دیگر است. عدالت سازمانی یکی از فاکتورهای زمینه ساز انگیزش میباشد. آگاهی از مسأله انگیزش کارکنان که در واقع پی جویی علت و سبب حرکت و رفتارهای اعضاء و افراد سازمان برای هر مدیری در سازمان ضرورت تام دارد.
کنکاش در مسأله انگیزش، پاسخ چراهای رفتار آدمی است.
چرا انسان در سازمان کار می کند؟ چرا بعضی از افراد بسیار فعال و برخی کم کارند؟ علت علاقه به شغل و بی علاقگی به کار چیست؟ این سوالات و بسیاری دیگر همه با موضوع انگیزش در ارتباط هستند و پاسخ به آنها در انگیزش و انگیزههای کارکنان خلاصه میشود. از این رو مدیران با احاطه به نحوه انگیزش کارکنان و انگیزههای آنان میتوانند در تحقق اهداف سازمان به کمک کارکنان به سهولت گام برداشته و در انجام سایر وظایف خود نیز موفق باشند (الوانی1371، 10).
مدیران میتوانند بر افکار، احساسات و آرزوهای کارکنان تحت نظارت خود اثر بگذارند. همین افکار، احساسات و آرزوها موجبات انگیزش و هدایت رفتار میگردد. برای اینکه یک مدیر بتواند در کار خود اثربخشتر از آنچه هست باشد، لازم است عوامل درونی مهم در محیط کار خود را بشناسد و این عوامل را با روشهای علمی و انسانی در جهت منافع سازمان کنترل نماید. بعبارت دیگر باید علاوه بر کنترل و هدایت رفتار کارکنان، انگیزش آنان و عوامل مؤثر بر انگیزش کار را نیز اداره و رهبری کند (ساعت چی1377، 35).
بنا به تعریف سیتز[5] “انگیز ش یعنی نیروهایی که موجب میشوند افراد به گونهای خاص رفتار کنند” (مورهد و گریفین[6] 1377، 88).
1-2- بیان مسأله
این موضوع بدیهی است که بشر تمایل به زندگی اجتماعی دارد. بسیاری از روزهای زندگی ما درون موسسات اجتماعی مانند مدرسه ها،دادگاه ها،همایشها و تجارت میگذرد (کلمن[7] 1993، 200). از این رو در