گفتار دوم: جایگاه حقوقی رژیم تعهد به همکاری در اساسنامه دیوان بین المللی کیفری………………………83
گفتار سوم: تأثیر همکاری بر استقلال دیوان بین المللی کیفری……………………………………………………84
مبحث دوم: همکاری دولت ها با دیوان بین المللی کیفری………………………………………………………….84
گفتار اول: مقررات عمومی تعهد به همکاری دولت ها با دیوان……………………………………………………..85
گفتار دوم: طرف های همکاری با دیوان بین المللی کیفری…………………………………………………………87
بند اول: همکاری دولت های عضو اساسنامه با دیوان بین المللی کیفری………………………………………..88
بند دوم: همکاری دولت های غیر عضو اساسنامه با دیوان بین المللی کیفری…………………………………..88
بند سوم: همکاری سازمان های بین المللی با دیوان بین المللی کیفری…………………………………………90
الف) جایگاه و نقش شورای امنیت سازمان ملل متحد در ارجاع وضعیت به دیوان…………………………………92
ب) همکاری شورای امنیت با دیوان بین المللی کیفری………………………………………………………………95
مبحث سوم: ضعف ضمانت اجراهای دیوان بین المللی کیفری در اجرای موثر تصمیماتش……………………..102
گفتار اول: ارتکاب جرایم بین المللی از جانب نیروهای شورای امنیت و یا با مجوز شورای امنیت………………102
گفتار دوم: تعلیق رسیدگی در دیوان و ناسازگاری آن با فلسفه تاسیس محاکم بین المللی کیفری…………..103
گفتار سوم: سایر ضعف ها از جهت ضمانت اجرا در دیوان……………………………………………………………105
بند اول: ضعف ضمانت اجرا در اساسنامه دیوان……………………………………………………………………….105
1-1- ارزیابی اساسنامه دیوان……………………………………………………………………………………………106
2-1- کاستی های اساسنامه دیوان…………………………………………………………………………………….107
بند دوم: عدم همکاری دولت ها…………………………………………………………………………………………108
فصل چهارم: ارجاع وضعیت دارفور به دیوان بین المللی کیفری و ارزیابی عملکرد دیوان در چارچوب رسیدگی به این قضیه
مبحث اول: ارجاع وضعیت دارفور به دیوان بین المللی کیفری……………………………………………………….116
گفتار اول: ارجاع وضعیت دارفور به دیوان توسط شورای امنیت………………………………………………………116
گفتار دوم: اقدامات دیوان بین المللی کیفری و شورای امنیت در رابطه با بحران سودان…………………………119
گفتار سوم: پذیرش صلاحیت…………………………………………………………………………………………….123
بند اول: آغاز تحقیقات دادستان…………………………………………………………………………………………124
بند دوم: ناکارآمدی نظام قضایی سودان……………………………………………………………………………….125
بند سوم: تایید اتهامات توسط دادستان……………………………………………………………………………….126
مبحث دوم: دیوان بین المللی کیفری و صدور قرار جلب عمرالبشیر……………………………………………….127
گفتار اول: قرار دیوان بین المللی کیفری در رابطه با جلب عمرالبشیر……………………………………………..127
گفتار دوم: عدم تأثیر مقام رسمی رئیس جمهور سودان در تعقیب وی……………………………………………129
گفتار سوم: بازتاب جهانی صدور قرار جلب عمرالبشیر رئیس جمهور سودان……………………………………..130
بند اول: واکنش دولت سودان…………………………………………………………………………………………..130
بند دوم: واکنش کشورها و سازمان های بین المللی……………………………………………………………….131
گفتار چهارم: بررسی احتمال تعلیق وضعیت دارفور از جانب شورای امنیت……………………………………….134
مبحث سوم: ارزیابی عملکرد دیوان بین المللی کیفری در رابطه با قضیه دارفور………………………………….136
گفتار اول: اقدامات دادستان دیوان بین المللی کیفری پس از تصویب قطعنامه 1593……………………………136
گفتار دوم: بررسی عملکرد دیوان بین المللی کیفری راجع به قضیه دارفور و ضرورت وجود همکاری های
بین المللی با دیوان در ارتباط با این قضیه……………………………………………………………………………..139
نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………………..145
فهرست منابع و مأخذ
منابع فارسی………………………………………………………………………………………………………………150
الف) کتب…………………………………………………………………………………………………………………..150
ب) مقالات………………………………………………………………………………………………………………….153
ج) پایان نامه……………………………………………………………………………………………………………….155
منابع انگلیسی…………………………………………………………………………………………………………….156
سایت های اینترنتی………………………………………………………………………………………………………157
این مطلب را هم بخوانید :
چکیده:
استقلال مراجع قضایی اعم از داخلی و بین المللی، همواره یکی از دغدغههای بسیار مهم در راستای تضمین حقوق و آزادیهای افراد از یکسو و حفظ نظم عمومی از سوی دیگر است. چه اینکه نهادهای قضایی بدون بهرهمندی از استقلال توان پاسداری از حقوق و آزادیهای قانونی افراد و تضمین محاکماتی عادلانه را نخواهند داشت، لیکن از سوی دیگر برخی نهادها و مقامات دیگر که خود را پاسدار نظم و امنیت جامعه میدانند، در بسیاری از موارد عمل به وظایف و تحقق اهداف مأموریت خود را مستلزم تأثیرگذاری یا اعمال فشار بر مراجع قضایی میبینند. چنین چالشی در مورد محاکم و دادرسیهای کیفری حساسیت بیشتری پیدا میکند که دیوان بین المللی کیفری نیز مصون از آن نیست. تأثیر و نفوذ عوامل و نهادهای بیرونی به ویژه دولتها و سازمانهای بین المللی و به خصوص شورای امنیت میتواند استقلال دیوانرا تحت تأثیر خود قرار دهد و در روند اجرای عدالت کیفری بین المللی ایجاد خلل نماید از آنجا که توفیق دیوان در انجام رسالتش منوط به همکاری دولتها و سازمانهای بین المللی به خصوص سازمان ملل متحد و شورای امنیت است، این مسأله اهمیت بیشتری پیدا میکند که باید در پرتو قوانین و مقررات دیوان و رویه عملی که در حال شکلگیری است مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد. این پایان نامه درصدد انجام این مطالعه در پرتو قضیه دارفور است که توسط شورای امنیت به دیوان بین المللی کیفری ارجاع شده است.
مقدمه
تبیین موضوع:
جهان معاصر به ویژه در دهه آخر قرن بیستم و آغاز قرن جدید شاهد نقض هنجارهای اساسی و بی اعتنایی به ارزشهای بدی هی و والای انسانی بوده است. از زمان تصویب منشور ملل متحد به عنوان راهنمای زندگی مسالمت آمیز در سال 1945 میلادی و به رغم تلاشهای صورت گرفته در سطح بین المللی به منظور کاهش مخاصمات مسلحانه و ممنوعیت توسل به زور، هم چنان شاهد بروز و افزایش این مخاصمات مسلحانه اعم از بین المللی و غیر بین المللی در گستره گیتی هستیم، به طوری که امروزه، این مخاصمات بعد از موضوع تروریسم، یکی از بزرگترین بحرانهای جامعه بین المللی است.
این مخاصمات علی الخصوص مخاصمات داخلی زمینه مناسبی را برای نقض های گسترده و فاحش حقوق بشر و بشردوستانه فراهم می آورند به نحوی که شروع یک بحران بستری مناسب برای ارتکاب اعمالی