دانشگاه آزاد اسلامی
واحد نجف آباد
دانشکده مهندسی برق
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد«M.Sc.»
گرایش: كنترل
عنوان:
کنترل سرعت(گشتاور) و شار موتور القایی بر اساس روش کنترل مستقیم گشتاور با بهره گرفتن از کنترل کننده مبتنی بر پسیویتی
استاد راهنما:
دكتر غلامرضا عرب
استاد مشاور:
دكتر سعید اباذری
تابستان 90
فهرست مطالب
عنوان صفحه
1- پیشینه پژوهش 5
1-1- مقدمه 5
1-2- پیشینه كنترل موتور القایی 7
1-3- پیشینه تاریخی كنترل مبتنی بر پسیویتی 8
1-4روند كاربردی كردن كنترل سیستمها 9
2- انواع روش های كنترل ماشینهای القایی 10
2-1- مقدمه 10
2-2- انتخاب یک سیستم كنترل ماشین الكتریكی 10
2-3- سیستمهای كنترل ماشینهای جریان مستقیم 11
2-4- سیستم های كنترل ماشینهای جریان متناوب 11
2-4-1- كنترل سیستم درایو موتور القایی به روش اسكالر 12
2-4-2- كنترل سیستم درایو موتور القایی به روش برداری (جهتیابی میدان) 13
2-4-3- خطی سازی با فیدبك دینامیكی موتور القایی 15
2-4-4 كنترل مستقیم گشتاور(DTC) 17
3- سیستمهای اولر-لاگرانژ و سیستمهای پسیو 20
3-1- مقدمه 20
3-2- سیستمهای اولر-لاگرانژ 21
3-3- سیستمهای پسیو 21
3-4- کنترل مبتنی برپسیویتی (PBC) چیست؟ 27
3-5- معادلات اولر-لاگرانژ در حركت 28
3-5-1تعریف معادلات EL و پارامترهای EL 28
4- سیستمهای اولر-لاگرانژ و پسیویتی در موتور القایی 30
4-1- مقدمه 30
4-2- مزیتهای كنترل مبتنی بر پسیویتی 31
4-3- مدل لاگراژ ومسأله کنترل 32
4-4- معادلات EL برای ماشینهای AC 33
4-5- روش مبتنی بر پسیویتی برای طراحی كنترلكننده 36
فهرست مطالب
عنوان صفحه
4-5-1- تجزیه فیدبكی زیر سیستمهای پسیو 36
4-5-2- روند طراحی 37
4-6- مدل موتور القایی 38
4-6-1- معادلات دینامیكی 38
4-6-2- بعضی از ویژگیهای كنترلی مدل 40
4-6-2-1- ویژگیهای ورودی-خروجی 40
4-6-2-2- ویژگیهای هندسی 41
4-6-3- تعریف مسأله رهگیری سرعت ونرم شار رتور 42
4-7- یک PBC حلقهای تودرتو 42
4-7-1- كنترل مبتنی بر پسیویتی بدون مشاهدهگر 43
5- نتایج شبیهسازی 49
5-1- مقدمه 49
5-2- مقادیر اولیه و پارامترهای اعمال شده به كنترلكننده 49
5-3- نتایج شبیهسازی كنترل كننده ارائه شده توسط اورتگا 50
5-3-1- نتایج شبیهسازی با ثابت بودن شار مرجع و بیباری 50
5-3-2 نتایج شبیهسازی با ثابت بودن شار مرجع و اعمال گشتاور بار به موتور 51
5-3-3 نتایج شبیهسازی با اعمال تغییرات در شار مرجع رتور 52
5-3-4 نتایج شبیهسازی عملكرد سرعت پایین موتور 53
5-4 نتایج شبیهسازی كنترل كننده پیشنهادی 54
5-4-1 نتایج شبیهسازی كنترل سرعت با ثابت بودن شار مرجع رتور و بیباری 54
5-4-2 نتایج شبیهسازی با ثابت بودن شار مرجع و اعمال گشتاور بار به موتور 55
5-4-3 نتایج شبیهسازی با اعمال تغییرات در شار مرجع رتور 56
5-4-4 نتایج شبیهسازی در سرعت پایین رتور 57
این مطلب را هم بخوانید :
5-5 نتیجه گیری 58
5-6 پیشنهادها 58
منابع 59
فهرست اشكال
عنوان صفحه
شكل (1-1): تقسیمبندی كلی روش های كنترل موتور القایی 7
شكل (2-1): روش های كنترل اسكالر موتور القایی 13
شكل (4-2): تجزیه زیر سیستمهای پسیو یک ماشین القایی كلی 36
شكل (4-3): مدل موتور القایی مورد استفاده در كنترلكننده 38
شكل (4-4): دیاگرام مدل موتور القایی مورد استفاده در شبیهسازیها 38
شكل (4-5): ساختار یک كنترل پسیویتی تودرتو (Nested-Loop) 43
شكل(4-6): بلوك دیاگرام تزریق میرایی به زیر سیستم الكتریكی 44
شكل(4-7): بلوك دیاگرام بلوك دیاگرام كنترلكننده گشتاور 46
شكل(4-8): بلوك دیاگرام مربوط به كنترل سرعت موتور القایی 47
شكل(4-8): بلوك دیاگرام مربوط به كنترلر مبتنی بر پسیویتی 47
شكل(4-9): بلوك مربوط به كنترل سرعت پیشنهادی 48
شكل(4-10): دیاگرام كلی مربوط به كنترلكننده مبتنی بر پسیویتی 48
شكل(5-1): نتایج شبیهسازی روش ارائه شده توسط اورتگا كنترل سرعت در حالت بیباری و ثابت بودن
شار مرجع، (الف) سرعت مرجع و سرعت واقعی، (ب) خطای سرعت. 50
شكل(5-2): نتایج شبیهسازی روش ارائه شده توسط اورتگا [2] ، كنترل سرعت با اعمال گشتاور بار
Nm 10در زمان 2s. (الف) سرعت مرجع و سرعت واقعی، (ب) خطای سرعت، (ج) منحنی گشتاور بار
اعمال شده. 51
شكل (5-3): نتایج شبیهسازی روش ارائه شده توسط اورتگا [2] ، كنترل سرعت با اعمال تغییر در اندازه شار
مرجع رتور در بازة زمانی t=1.5s و t=2.5s ازمقدار 0.8 به 0.6 و بالعكس. (الف) منحنی سرعت مرجع و
سرعت واقعی، (ب) خطای سرعت، (ج) منحنی تغییر در اندازه شار مرجع رتور. 52
شكل (5-4): نتایج شبیهسازی روش ارائه شده توسط اورتگا [2] ، كنترل سرعت پایین رتور.
(الف) منحنی سرعت مرجع و سرعت واقعی، (ب) منحنی خطای تعقیب سرعت. 53
شكل (5-5): نتایج شبیهسازی روش پیشنهادی، كنترل سرعت در حالت بیباری و ثابت بودن اندازه شار مرجع رتور.
(الف) منحنی سرعت مرجع و سرعت واقعی، (ب) منحنی خطای تعقیب سرعت. 54
شكل )5-6( نتایج شبیهسازی روش پیشنهادی، كنترل سرعت در حالت افزودن گشتاور بار Nm 10 در زمان t=2s
و ثابت بودن اندازه شار مرجع رتور، (الف) منحنی سرعت مرجع و سرعت واقعی، (ب) منحنی خطای سرعت،
(ج) منحنی گشتاور بار اعمال شده. 55
شكل (5-7) نتایج شبیهسازی روش پیشنهادی، كنترل سرعت با اعمال تغییر در اندازه شار مرجع رتور
در بازة زمانی t=1s و t=2s از 0.8 به 0.6 و بالعكس. (الف) نمودار سرعت مرجع و سرعت واقعی در
فهرست اشكال
عنوان صفحه
حالت اعمال تغییر در اندازه شار مرجع رتور،(ب) خطای تعقیب سرعت، (ج) نمودار تغییر در مقدار
اندازه شار مرجع رتور. 56