ایده بررسی سرمایه اجتماعی در سازمانها در تحقیقات«پروساک و کوهن» (۲۰۰۱) مورد بررسی قرار گرفته است. افرادی مانند کوهن و پروساک که رابطه با توسعه سازمانی مطالعه داشته اند، به کارکنان، فرآیند و تکنولوژی به عنوان منابعی برای اثربخشی سازمان با شک و تردید نگاه می کنند.
ادعا شده است که سرمایه اجتماعی می تواند به توسعه اقتصادی کمک کند. به طور اخص مزایای ادعا شده عبارتند از: به اشتراک گذاشتن بهتر دانش، ایجاد روابط مبتنی بر اعتماد، کاهش نرخ جابجایی، کاهش هزینه استخدام، کمک به آموزش، ابقاء دانش سازمانی، کاهش تغییرات نیروی کار، افزایش فعالیتهای مرتبط با ثبات سازمانی و درک مشترک (کوهن و پروساک[۱]، ۲۰۰۱: ۶-۸). سرمایه اجتماعی سازمانی ویژگی روابط اجتماعی درون سازمانی و توانایی اجرای فعالیتهای دسته جمعی برای ثمر رساندن اهداف سازمانی میباشد (لینا و وان بورن[۲]، ۱۹۹۹: ۸).
اهمیت سرمایه اجتماعی سازمانی در این است که سبب اجتماع افراد(گروهها، تیمها، و سازمانها و …) شده و باعث میشود که با همدیگر به طور موفقیتآمیز کارها را به پایان برسانند. سرمایه اجتماعی سازمانی احساس انسجام از طریق اعتماد و همکاری ایجاد مینماید. عناصری از قبیل: اعتماد، درک متقابل، تعهد و ثبات ارتباطی را به وجود میآورد که سازمانها را در بازار متغیر حفظ مینماید (کوهن و پروساک، ۲۰۰۱).
این سرمایه باعث انسجام کارکنان و مدیران میشود. این سرمایه از طریق تسهیل در فعالیتهای جمعی موفقیتآمیز، ارزشی افزوده ایجاد مینماید و منبعی است که می تواند مدیر و کارکنان را بهرهمند سازد. این سرمایه ویژگی تعاملات اجتماعی را در یک سازمان انعکاس میدهد و می تواند با سایر منابع فیزیکی، مالی و انسانی برابری نماید (لینا۲۰۰۱ : ۲۲).
۱-۱-۲ مدلهایی برای سنجش سرمایه اجتماعی
تا به حال روش یکسانی برای محاسبه سرمایه اجتماعی با توجه به بررسیهای گذشته که از متدولوژیهای فاقد عمومیت استفاده می کنند، تعیین نشده است. این حقیقت وابسته به عدم تجانس زیاد تعاریف سرمایه اجتماعی است. مدلها و ابزار مختلفی برای سنجش سرمایه اجتماعی ارائه شده است که در یک دستهبندی کلی میتوان این ابزار را به دو بعد کیفی و کمی تقسیم نمود.
۱-۱-۲-۱ مدلهای کیفی سنجش سرمایه اجتماعی
الف- مدل CRLRA[3]
مدلهای کیفی مختلفی برای سنجش سرمایه اجتماعی ارائه شده است. به عنوان مثال، مدل CRLRA که توسط فالک وکیلپاتریک[۴] در سال ۲۰۰۰ میلادی ارائه شده و توسط محققین زیادی مورد استفاد قرار گرفته است. این مدل سرمایه اجتماعی را در سه سطح خرد، میانی و کلان مورد بررسی قرار میدهد. در سطح خرد، سرمایه اجتماعی اشاره به افراد موجود در شبکه دارد که بر اثر تعامل میان این افراد، شناخت حاصل هویت اعضا شکل میگیرد. در سطح میانی، سرمایه اجتماعی به اجتماعات و گروهها و سازمانها اشاره دارد و باعث تقویت و ساخت بنیه ارزشی و تعاملی گروه میشود. در سطح کلان به جامعه که در برگیرنده سازمانها و گروهها مختلف است تمرکز داشته و موجب شکل گیری و تقویت مراودات و ارتباطات جمعی شده و ارزشهای مشترک را بهبود میبخشد. مطابق شکل شماره ۲۲-۲ همه این سطوح با هم در ارتباط بوده و موجب تقویت یا نقصان همدیگر میشوند (فالک و کیلپاتریک، ۲۰۰۱ به نقل از الوانی، ۱۳۸۰).
زیرساخت تعاملی و ارزش جامعه |
سرمایه اجتماعی در سطح کلان(جامعه)
زیرساخت تعاملی و ارزشی گروه و سازمان |
سرمایه اجتماعی در سطح میانی(سازمان)
سرمایه اجتماعی در سطح فرد(فرد)
ایجاد شناخت و شکل گیری هویت اعضا |
شکل ۲‑۱۵: نحوهی ارتباط سرمایه اجتماعی در سطوح مختلف (فالک و کیلپاتریک، ۲۰۰۱ به نقل از الوانی، ۱۳۸۰)
مدلCRLRA مبتنی بر تئوری منابع اجتماعی است، بر پایه این مدل، سرمایه اجتماعی شامل منابعی است که موجب افزایش ظرفیت جامعه و سازمان میشود. در سطح فردی، این منابع شامل شناخت و هویت است. منظور از منابع شناخت و دانش، دانستن منبع اطلاعاتی و شیوه های انجام کار و یا برطرف نمودن مشکلات پیش آمده در شبکه میباشد. منابع هویت، اشاره به هنجارها و ارزشها دارد، به عبارتی منبع هویت به این که افراد تا چه اندازه دارای ارزشها و بینشهای مشترک بوده و قادر به کار با دیگران هستند تمرکز دارد. این منابع شناخت و هویت در سطح اجتماع و سازمان با هم تلفیق شده و منبعی از سرمایه اجتماعی برای آن سازمان و اجتماع پدید میآورند که در سطح میانی به زیر ساختارهای ارزشی و تعاملی سازمان مربوط و در سطح کلان به زیر ساختارهای مراودهای و ارتباطی اجتماعی ختم میشود(الوانی- شیروانی،۱۳۸۳: ۹۸).
ب- مدل SCAT[5]
مدل نسبتا جامع کیفی که گرایش به تحلیل سرمایه اجتماعی در سطح سازمان دارد، مدل SCAT است که برای اولین بار در سال ۱۹۹۸ توسط« بین و هیکس»[۶] ارائه و سپس توسط محققین دیگر از جمله « کریشنا و شرادر»[۷] در سال ۱۹۹۹ توسعه داده شد. مدل SCAT سعی در تصویر ابعاد و ترکیب سرمایه اجتماعی در سطح سازمان دارد.
شکل ۲‑۱۶: مدل SCAT (فالک و کیلپاتریک، ۲۰۰۱ به نقل از الوانی، ۱۳۸۰)
در این مدل، سرمایه اجتماعی به دو سطح کلان و خرد تقسیم شده است، سطح کلان اشاره به محیطی دارد که سازمان در ان فعالیت دارد که شامل نقش قوانین، چارچوب حقوقی، نوع حکومت و نظام سیاسی، میزان عدم تمرکز و میزان مشارکت سیاسی افراد در خطمشی کلان است. سرمایه اجتماعی مانند ارزشها، عقاید، نگرشها، رفتار و هنجارهای اجتماعی می پردازد. ارزشها شناختی به روحیه اعتماد و یکپارچگی اعضا و همین طور ارتباط متقابل میان اعضای یک جامعه وجود دارد می پردازد. این ارزشها شرایطی را در جامعه و سازمان بوجود میآورند که در آن اعضا برای تولید کالای مشترک میتوانند با هم همکاری نمایند. بعد ساختاری سرمایه اجتماعی در برگیرنده ساختارها و شبکههایی است که حاوی فرایندهای تصمیم گیری جمعی و روشن، رهبران پاسخگو و مسئولیت متقابل است. اگر چه پرداختن به سرمایه اجتماعی در سطح کلان ضروری است اما این مدل تلاش دارد تا میزان سرمایه اجتماعی را در شرکتها، سازمانها اندازه گیری نماید(همان منبع).
[۱] prusak & cohen
[۲] Leana & Van buren
[۳] Center For Research & Learning In Regional Australa
[۴] Falk & Kilpatric
[۵] SOCIAL CAPITAL ASSESSMENT TOOL
[۶] BAIN & HICKS
[۷] KRISHNA & SHRADER