کرده و سیاستها وبرنامههای کلان حکومتی را تضمین کند تحقق چنین اهدافی مستلزم مطالعه و بررسی عوامل و متغیرهای موثر نظری، تاریخی، اجتماعی، ساختاریوسیاسی ازیک سو وعوامل و متغیرهای درون ساختی وتشکیلاتی مجالس، رفتارهای سیاسی و مجموعه عوامل مؤثر برعملکرد وکارکردهای مجالس قانونگذاری است و انگیزه انتخاب آن است که این حقیر با توجه به اینکه کارمند مجلس شورایاسلامی میباشم و علاقه زیادی به این موضوع داشته تا نقاط ضعف مجلس شورای اسلامی را بررسی و پیشنهادهای لازم را جهت برطرف نمودن این نقاط ضعف به هیأت رئیسه محترم ارائه و گزارش نمایم.
هدف کلیازموضوع تحقیق، اصلاح نظام قانونگذاری در ایران میباشد که عبارت است از دستیابی به الگو و شاخصهای مطلوب و کارآمد قانونگذاری و بهرهبرداری از آنها برای بهبود وضعیت فعلی قانونگذاری که طبعاً مطالعات مقایسهای و بهرهگیری از تجارب حقوقی سایر کشورهای پیشرفته میتواند سهم به سزایی در تأمین چنین هدفی داشته باشد.
3- سوالات یا فرضیه های تحقیق (بیان روابط بین متغیرهای مورد مطالعه)
سوال1- کشورهای انگلستان، ایالات متحده امریکا وفرانسه دارای چگونه ساختار و فرایند قانونگذاری هستند؟
فرضیه اول:
روند تقنین در آنها غالباً سه شوری وكمیسیون محور میباشد، مانند كنگره آمریكا و انگلستان كه رسیدگی به طرحها ولوایح تقنینی سه شوری است. كنگره آمریكا صاحب یكی از نهادینهترین كمیسیونها و كمیتههای تخصصی پارلمانی است و این مرحله از مهمترین مراحل رسیدگی به پیشنهادهای تقنینی محسوب میشود. برخی از كشورها، دارای رابطهای نزدیک میان مجلس و نهادهای تحقیقاتی و دخالت نهادهای مدنی و گروههای ذینفع و افراد متخصص و احزاب سیاسی در فرایند قانونگذاری بویژه در مرحله پیشاقانونگذاری(پیش نویس) میباشند برای نمونه در پارلمان فرانسه نهادهایی مانند دفتر پارلمانی ارزیابی قوانین وجود دارد كه پارلمان فرانسه را در مراحل قانونگذاری یاری میدهد.
سوال2- آیا تجربه سایر کشورهای جهان در روند تقنین میتواند راهگشای مشكلات قانونگذاری در ایران باشد؟
فرضیه دوم:
هدف كلی اصلاح نظام قانونگذاری در ایران، عبارت است از: دستیابی به الگوها و شاخصهای مطلوب قانونگذاری و بهرهبرداری ازآنها برای بهبود وضعیت فعلی قانونگذاری كه طبعاً مطالعات مقایسهای و بهرهگیری از تجارب حقوقی سایر كشورهای پیشرفته، میتواند سهم به سزایی در تأمین چنین هدفی داشته باشد.
سئوال3- یک نظام قانونگذاری مطلوب، موفق و کارآمد از نظر کارکردی، ساختاری و تشکیلاتی و حل وفصل معضلات اجتماعی دارای چه ویژگیهایی است؟
فرضیه سوم:
برای اینكهیک قاعده در درجه اول به قانون تبدیل شود باید از یک شرایط حداقلی برخوردار گردد، یعنی دست كم باید برخی از ویژگیها را دارا باشد والا قانون خوانده نمیشوند و به تعبیر دقیقتر اگر قاعدهای ویژگیهای ذاتی را دارا نباشد از موقعیت یک قانون برخودار نخواهد شد لذا به ویژگیهای ذاتی خصوصیات حداقلی و كاركردگرا نیز گفته میشود وهمچنین برای تمایز و تشخیصیک قانون ایدهال و مطلوب از سایر قوانین و مطلوبیت قانونگذاری، قانون باید دارای ویژگیهای عرضی نیز باشد.
سؤال(فرعی) 4- قانون چیست و نظام تقنینی خوب چه ویژگیهایی دارد؟
قانون و امر تقنین اصولاً مفاهیمی مدرناند. مفهوم قانون به مثابه حكمی كه ضمانت اجرای خویش را از دولت و نظام پارلمانتاریستی اخذ كرده و ناظر به زندگی اجتماعی است و ریشه در اراده عمومی و خواست حداكثری دارد. قانون تجلی نهایی و همراه با الزام و نسبت كلی انسان متجدد است با عالم و وجود. برای این كه نظام قانونگذاری از یک حیات ارگانیک و پویا برخودار باشد باید وظایف و كاركردهای معینی را انجام دهد و بر اساس اصول و اهداف قانونگذاری نماید.
4- چهارچوب نظری تحقیق
بررسی ساختارهای درونی، کارکردهای نظامهای قانونگذاری و روند تقنین، استفاده از تجارب کارآمد و موفقیتآمیز نظامهای فوقالذکر در امر قانونگذاری با مطالعه تطبیقی کاستیها و موانع کارآمدی نظام قانونگذاری را شناسایی و ارائه طریق میشود.
5- مدل تحقیق
مقایسهای و تطبیقی نظامهای قانونگذاری.
این مطلب را هم بخوانید :
6- روش تحقیق
مطالعه تطبیقی از نوع توصیفی- تحلیلی و جمع آوری اطّلاعات و دادهها از منابع موجود و کتابخانهای و سایتهای اینترنتی مجالس قانونگذاری.
رساله مذکور در پنج فصل تدوین گردیده كه فصل اول شامل شناخت قانون و قانونگذاریمیباشد، در فصل دوم بررسی مراحل تصویب قانون در نظام تك مجلسی ایران (روند تقنین در نظام قانونگذاری ایران) مورد بررسی قرار گرفته است، فصول سوم، چهارم و پنجم نیز به روند تقنین در نظامهای دو مجلسی انگلستان، ایالات متحده امریکا وفرانسه اختصاص یافته است و درپایان نیز از مطالب عنوان شده نتیجهگیری به عمل آمده است و پیشنهاداتی برای بهبود و اصلاح نظام قانونگذاری در ایران ارائه شده است.
فصل اول: شناخت قانون و قانونگذاری