4-2-2-موجودی سرمایه…………………………………………………………………… 65
4-2-3-نیروی کار……………………………………………………………………………. 67
4-2-4-بهره وری کل عوامل تولید………………………………………………………. 67
4-2-5-تحقیق و توسعه…………………………………………………………….. 67
4-2-6-الگوی تجاری……………………………………………………………………. 67
4-3-آزمون ایستایی در داده های پانلی………………………………………………… 68
4-3-1-آزمون ایستایی لوین، لین و چو……………………………………………. 68
4-3-2-آزمون ایستایی فیشر- مربع کا………………………………………………. 69
4-4-آزمونهای تشخیص…………………………………………………………………… 69
4-4-1-آزمون چاو…………………………………………………………………………. 70
4-4-2-آزمون بروش- پاگان……………………………………………………………. 71
4-4-3-آزمون هاسمن…………………………………………………………………… 72
4-5-نتایج تخمین ……………………………………………………………………… 73
فصل پنجم: خلاصه و نتیجه گیری
5-1-مقدمه………………………………………………………………………………. 77
5-2-خلاصه……………………………………………………………………………… 77
5-3-نتیجه گیری……………………………………………………………………. 78
5-4-توصیه های سیاستگذاری……………………………………………………… 80
5-5-پیشنهاد برای تحقیق آینده………………………………………………………. 80
5-6-محدودیت های تحقق………………………………………………………….. 80
فهرست منابع و مأخذ
منابع آماری…………………………………………………………………………….. 81
منابع فارسی……………………………………………………………………………. 85
منابع لاتین……………………………………………………………………………. 87
پیوست……………………………………………………………………………………. 89
چکیده:
بهبود بهره وری یکی از مهمترین عوامل در توسعه اقتصادی یک کشور به شمار میرود. تسریع در این روند، تأثیر مهمی در بهبود رقابت بین المللی یک کشور دارد. در این تحقیق با بهره گرفتن از الگوی با داده های پانل به بررسی اثر جریانات تجاری بر بهرهوری در صنعت خودروسازی کشور ایران طی سالهای 1386-1376 میپردازایم. ابتدا از الگوی سولو استفاده کرده و بهرهوری کل بنگاه ها برآورد میگردد و در مرحله بعد تأثیر جریان تجاری و میزان سرمایهگذاری بنگاه ها در بخش تحقیق و توسعه بر بهرهوری کل عوامل تولید بررسی شده است.
نتایج تخمین الگوی پانل با روش اثرات ثابت نشان میدهد که متغیرهای جریان تجاری و سرمایه گذاری بنگاه در بخش تحقیق و توسعه اثر مثبت و معناداری بر بهرهوری کل عوامل داشته است. علاوه بر این متغیرهای جریان تجاری و سرمایه گذاری بنگاه در بخش تحقیق و توسعه نیز بترتیب بیشترین تأثیر را بر بهرهوری کل عوامل بنگاهها داشته اند، به عبارت دیگر، هر چه سهم بنگاه i-ام در میان بنگاه های دیگر بیشتر و میزان سرمایهگذاری که بنگاه جهت امر تحقیق و توسعه انجام میدهد بیشتر باشد، بهره وری بنگاه بیشتر و آن بنگاه موفقتر خواهد بود.
فصل اول
این مطلب را هم بخوانید :
مقدمه:
امروزه بر کسی پوشیده نیست که صنعت خودرو سازی در جهان نقش و جایگاه ویژهای دارد. در بسیاری از کشورهای جهان صنعت خودرو سازی جزء صنایع مادر بوده و به عنوان موتور و محرکۀ اصلی تولید و توسعه اقتصادی عمل می کند. در عین حال صنعت خودرو سازی یکی از رقابتیترین صنایع جهان نیز محسوب میشود که، هر روزه در این صنعت نوآوری در محصول و بهبود کیفیت مشاهده میشود. برای ماندن در عصر پر رقابت این صنعت باید به بهبود مستمر محصولات و خدمات مرتبط با آن در تمام ابعاد توجه شود، تا با رقبای قدرتمند خارجی بتوان رقابت کرد که یکی از این روشها، بهبود بهرهوری در زمینه تولید محصولات و ارائه خدمات میباشد. .بهبود بهرهوری موضوعی است که از ابتدای تاریخ اقتصادی بشر و در کلیه نظامهای سیاسی و اقتصادی جهان مطرح بوده است. اما تحقیق در مورد چگونگی افزایش بهرهوری بطور سیستماتیک و در چهارچوب مباحث علمی تحلیلی از حدود ۲۳۰ سال پیش به این طرف بطور جدیتر مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است. اقتصاد امروزه به سرعت در حال جهانی شدن است. برخی از این نمونهها، توسعه فناوری اطلاعات کاهش موانع تعرفهای و غیر تعرفهای، افزایش تعداد موافقتنامه های تجارت آزاد و خصوصیسازی میباشند. این روند باعث افزایش رقابت در تمامی صنایع شده است و در نتیجه،