2-2-7-1)وضعیت ناخوشی یا پریشانی: 62
2-2-7-2)منابع ناخوشی در سازمانها: 62
2-3)پیشینه تحقیق: 65
2-3-1) پیشینه تحقیقات داخلی 65
2-3-2) پیشینه تحقیقات خارجی 66
2-4) مدل مفهومی تحقیق 67
2-6) جمع بندی فصل 68
فصل سوم: روش تحقیق
3-1) مقدمه: 70
3-2) روش تحقیق : 70
3-3 ) ابزار گردآوری اطلاعات: 71
3-4) جامعه آماری : 72
3-5 ) روش نمونه گیری: 72
3-6 ) روایی و پایایی پرسشنامه: 74
3-6-1) آزمون پایایی پژوهش: 74
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده های آماری
4-1) مقدمه 77
4-2) بررسی توصیفی ویژگیهای جمعیت شناختی 77
4-2-1 )جنسیت 78
4-2-2) تاهل 79
4-2-3 )تحصیلات 80
4-2-4 ) سمت 81
4-3 ) آزمون فرضیات تحقیق 82
4-3-1) آزمون فرضیه فرعی اول 82
4-3-2 )آزمون فرضیه فرعی دوم 83
4-3-3) آزمون فرضیه فرعی سوم 84
4-3-4 )آزمون فرضیه فرعی چهارم 85
4-3-5) آزمون فرضیه اصلی پژوهش 86
4-4) یافته های جانبی تحقیق 87
4-4-1) آزمون فرضیه جانبی اول 87
4-4-2) آزمون فرضیه جانبی دوم 88
4-4-3 )آزمون فرضیه جانبی سوم 89
4-4-4 )آزمون فرضیه جانبی چهارم 90
4-4-5 )رتبهبندی ابعاد مدیریت دانش 91
4-4-6)آزمون رگرسیون بین مولفه های مدیریت دانش و سلامت سازمانی: 92
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5- 1)مقدمه 96
5-2)نتایج حاصل از آزمون فرضیات تحقیق 96
5-2-1) نتیجه آزمون فرضیه فرعی اول 96
5-2-2) نتیجه آزمون فرضیه فرعی دوم 97
5-2-3) نتیجه آزمون فرضیه فرعی سوم 98
5-2-4) نتیجه آزمون فرضیه فرعی چهارم 99
5-2-5) نتیجه آزمون فرضیه اصلی 99
5-3)پیشنهادات تحقیق 100
5-3-1)پیشنهادات مبتنی بر فرضیات 100
5-3-2) پیشنهادات اجرایی 101
5-3-3) پیشنهادات به محققین 102
5-4) محدودیت های تحقیق 102
منابع
منابع فارسی 103
منابع انگلیسی 104
ضمایم 107
چکیده
دانش به عنوان دارایی نا مشهود محور خلق ارزش در سازمان های عصر حاضر است. ذخیرهی دانشی به عنوان سرمایهی استراتژیک هر سازمان، مهمترین مزیت رقابتی سازمان ها به شمار میرود. از طرفی سلامت سازمانی منجر به دوام و بقاء سازمان در محیط خود و ارتقاء سازگاری با آن میگردد. در واقع سلامت سازمانی توانایی سازمان برای رشد و بهبود مداوم است.با درک درست از رابطه مدیریت دانش و سلامت سازمانی و با تعیین جایگاه مدیریت دانش در سلامت سازمانی می توان شاهد کسب مزیت رقابتی در بسیاری از سازمان ها باشیم.این پژوهش، با هدف بررسی رابطه بین مدیریت دانش و سلامت سازمانی در شرکت سایپا کاشان انجام شد. روش تحقیق از حیث هدف، كاربردی و از حیث شیوهی جمع آوری داده ها توصیفی – همبستگی میباشد. جامعه آماری این تحقیق شامل كلیه کارکنان شاغل در شرکت سایپا کاشان در سال 1393 بودند که طبق جدول مورگان(1978) ، 146 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده های پژوهش از طریق پرسشنامه مدیریت دانش با پایایی 83/0 و سلامت سازمانی با پایایی 94/0 جمعآوری و از طریق آزمونهای همبستگی پیرسونی و رگرسیون ساده بوسیله نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحقیق بیانگر این بود كه تمامی زیرمؤلفه های مدیریت دانش با سلامت سازمانی ارتباط مثبت و معنادار دارد که از بین تمامی مولفه های مدیریت دانش، مولفه “بیرونی سازی” بیشترین تاثیر را بر روی سلامت سازمانی به نسبت مولفه های دیگر دارد.
واژههای كلیدی : دانش، مدیریت دانش، سلامت سازمانی، شرکت ساپیا کاشان
فصل اول: كلیات تحقیق
1-1)مقدمه
دنیای متغیر امروز ایجاب می کند که سازمانها برای بقاء به دنبال ابزاری نوین باشند، یکی از ابزارهایی که می تواند سازمانها را در تأمین این اهداف یاری کند، مدیریت دانش است. مدیریت دانش فرایندی است که به سازمانها کمک می کند اطلاعات مهم را بیابند، گزینش، سازماندهی و منتشر کنند و تخصصی است که برای فعالیتهایی چون حل مشکلات، آموختن پویا و تصمیم گیری ضروری است. در سالهای اخیر، سازمان ها و شرکت های مختلف، پیوستن به روند دانش را آغاز کردهاند و مفاهیم جدیدی چون کاردانش، دانش کار، مدیریت دانش و سازمانهای دانشی خبر از شدت یافتن این روند میدهند. سازمانها نه تنها از طریق سازگاری منفعلانه، بلکه به واسطه کارکرد متقابل فعال، خود را با محیطهای بی ثبات وفق میدهند.
سازمانها به راحتی می توانند تغییر شکل دهند، با این همه، بسیاری از دیدگاههای موجود در زمینه سازمان از یک حالت منفعلانه و ایستا برخوردارند. سازمانی که درصدد سازگاری کامل خود با محیط در حال تغییر است، باید علاوه بر خلق اطلاعات و دانش، بتواند آنها را به طرز موثری، مورد پردازش قرار دهد هم چنین اعضای سازمان باید نه تنها منفعل نبوده، بلکه باید به عنوان عامل فعال در نوآوری عمل کنند.
ایجاد سازمانهای امروزی و مدیریت اثر بخش آنها با بهره گرفتن از تئوریهای سازمان وعلم مدیریت، شاید بزرگترین پیشرفت انسان در قرن حاضر باشد. به همین لحاظ اهمیت پیشرفت مدیریت دانش و شکل گیری دانش مربوطه را همتراز پیشرفتهای شگفت انگیز فنّی و تکنولوژیکی دانسته اند زیرا پیشرفتهای فنّی بشر خود ناشی از توان او در تشکیل سازمانهای اجتماعی و کار سازمان یافته است .
مدیریت، دانش را از حالت تفننی وتجملی در آورده و آن را به یک سرمایه ملی تبدیل می کند و موجبات توسعهی اقتصادی، اجتماعی، علمی، فرهنگی و را فراهم مینماید. بی تردید موفقیت هر سازمان به شایستگی وتوانائیهای مدیر آن سازمان بستگی دارد. چه اینکه سازمان مورد نظر یک واحد صنعتی، نهاد دولتی، آموزشی، پزشکی و یا مذهبی باشد. شایستگی مدیریت سازمان تعیین کننده شایستگی سازمان خواهد بود و اهمیت آن چیزی نیست که در امور سازمان گم شود . در این راستا سبک و شیوهای که مدیران برای اداره کارکنان خویش انتخاب مینماید بر بسیاری از جهات سازمانی از جمله کارایی کارکنان، انگیزش کارکنان و . . . تاثیر به سزایی خواهد داشت
1-2)بیان مساله:
امروزه سازمانها به سرمایه های نامشهود و معنوی كه همان دانش نامیده میشوند، به عنوان یک عامل مهم و حیاتی مینگرند. دستیابی به اندوخته های دانش سازمانی، بدون یادگیری ممكن نمیباشد. ویروساك (2010) معتقد است كه سازمانها قبل از اقدامات دانشی، بایستی نگاهی دقیق به فرهنگ سازمانی خود داشته باشند. فرهنگ سازمانی به عنوان یک عامل اصلی درصحنه مدیریت دانش مطرح است. قابلیت و توانایی استفاده از اطلاعات و تكنولوژی و قابلیت نوآوری در
این مطلب را هم بخوانید :
بایگانیهای آموزشی - دانلود متن کامل فایل های پایان نامه ارشد
مدیریت و فرایندها به نوبه خود متكی بر توانایی یادگیری نهفته درون سازمان است. سیستم مدیریت دانش درون یک سازمان یادگیرنده، باید قادر باشد كه فعالیتهای كاری و یادگیری افراد را با هم هماهنگ سازد و نیز باید در برگیرنده محرکها و انگیزه های كافی باشد تا بتوانند همه اعضا را جذب نموده و آنها را درگیر فعالیت های درون سازمانی نماید(ویروساك،2010).
طبق تحقیقات انجام شده یکی از موانع عمده استقرار مدیریت دانش در سازمانها، فرهنگ سازمانی می باشد و بحث تغییر فرهنگ یکی از مهمترین جنبه های هر نظام مدیریت دانش می باشد. ( دستن وگری جودی، 2004،246)
مدیریت دانش فرایندی است که به سازمان ها یاری می دهد تا اطلاعات مهم را بیابند، گزینش،سازماندهی و منتشر کنند. مدیریت دانش تخصصی است که برای فعالیت هایی چون حل مشکلات آموختن پویا، برنامه ریزی راهبردی و تصمیم گیری ضروری است. (فرگوسن،2005 ، صفحه321) مدیریت دانش توجه به شیوة جدید تفكر در مورد سازمان و تسهیم منابع فكری و روشی برای بهره وری و بهبود عملكرد می باشد. در این مدیریت توجه به بهینه سازی دانش سازمانی برای افزایش عملكرد از طریق رویه های مختلف می باشد. امروزه کارکنان هوشمند و با دانش به عنوان مهمترین سرمایه های یک سازمان با توجه به قدرت خلاقیت و نوآوری، خلق فرایندهای سازمانی نوین، فناوریهای جدید و توسعه محصولات و خدمات جدید، سازمان را به مزیت رقابتی پایدار رهنمون می کنند. تلاشهای نوآورانه در سازمان نتیجه سرمایه گذاری هدفمند در فرایند یادگیری و ارتقاء مدیریت دانش است. نظام مدیریت دانش، موجب میشود سازمانها بطور هوشمند عمل کرده و فرایندها با سرعت و کارآیی بیشتر، انجام بگیرند و به دلیل کاهش نیاز به بازآفرینی راهحلها، صرفه جوییهای زیادی را متوجه سازمان می کند. از طرف دیگر سازمانهای سالم و دارای قدرت دانش خواهند توانست تغییرات و پویاییهای محیطی و فرصتهای جدید را شناسایی و برتریهای بلندمدت خود را در عرصه رقابتی حفظ نمایند. جوامع فراصنعتی امروز جوامع اطلاعاتی هستند که درآن به تدریج فن آوریهای نیرو افزا جای خود رابه فنآوریهای دانش افزا میدهند. لذا میتوان گفت مدیریت موثر برسرمایه دانش پایدارترین منبع توسعه محسوب شده و نیاز اساسی سازمانهای هزاره سوم است. امروزه با تأكید فزاینده بر سازمانهای دانش محور به جای سازمانهای تولید محور، دانش از عوامل مهم در سازمانها به حساب میآید، و برخورداری از دانش و اطلاعات روزآمد برای ادامه حیات سازمانها به یک ضرورت انكارناپذیر تبدیل شده است. بنابراین مدیریت سازمانها باید با تكیه بر دانایی برتر، اتخاذ تصمیمات معقولتر در موضوعهای مهم و بهبود عملكردهای مبتنی بر دانش راه خود را پیدا كند. شرکت های صنعتی علاوه بر هدف اصلی خود كه ارتقای کیفیت و مشتری مداری و کسب سود بیشتر می باشند جهت تداوم حیات در محیط رقابتی این صنعت باید به نوعی سازمان های یاد گیرنده باشند در کشور ما اغلب صنایع و بالاخص خودرو سازان به اندازه کافی و متناسب با رقبا و همتایان خود در کشورهای پیشرفته در تولید دانش علمی و مدیریت آن سرمایه گذاری نمی کنند که خود موجب فقر دانش علمی و عدم برخورداری از مزیت رقابتی در عرصه جهانی شده است با بکارگیری مدیریت دانش، سازمانها متناسب با میزان تولید محصول و مصرف دانش در بازتولید ارکان سازمانی، تولیداتی با مزیت رقابتی بالا ایجاد می نمایند که نتیجه این اقدام موجب بهبود سلامت سازمانی، بهره مندی اصولی از منافع و توانمند سازی پایدار دانش در دوره عمر سازمانی خواهد.
1-3) اهمیت موضوع:
امروزه به کارگیری مدیریت دانش در تمامی سازمانها، از جمله موسسات آموزشی، بهداشتی، صنعتی و تجاری ضروری به نظر می رسد علی رغم گسترش مدیریت دانش در سالهای اخیر بسیاری از موسسات در بهره گیری بهینه از آن احساس ناامیدی مینمایند. این سازمان ها به دنبال یافتن پاسخی مناسب برای این سوالات می باشد. چگونه می توان مدیریت دانش را در سازمان تولید، ذخیره و توزیع کرد؟ چگونه می توان مفاهیم و اصول مدیریت دانش را در سازمان اجرا کرد؟ مدیریت دانش برای اولین بار از سوی صاحب نظران کسب و کار ارائه شد و هدف آن ها نیز، حداکثر کردن سود بود لذا هدف ابتدایی ایجاد مدیریت دانش در سازمانهای تولیدی سوددهی بیشتر می باشد می توان گفت تولید نیز مانند سایر حوزه ها دست خوش مدیریت دانش گردیده است و برای این که در شرایط متغیر امروزی از رسالت اصلی خود یعنی تولید و رقابت پذیری نیز باز نماند در عصر دانش و اطلاعات، دانش مهم ترین عامل در موفقیت دراز مدت فرد و سازمان به شمار می آید مجموعه دانش در جاهای بسیاری مانند منابع کتابخانهای، مراکز اسناد و مدارک ، پایگاه های اطلاعاتی، پایگاه های دانش، آرشیوها و هم چنین در ذهن انسان ها و سازمان ها پراکنده است. استفاده ی بهینه از این مجموعه های پراکنده برای تولید دانش و اطلاعات جدید، مستلزم فرایند مدیریت دانش است.