2-7- سیری در تخظئه و تصویب 42
2-8- نظرات برخی از علما در رابطه با تصحیح جعل اماره 50
2-8-1- درس خارج سید مجتبی نورمفیدی استاد حوزه و دانشگاه 50
2-8-2- احتمالات محقق نائینی در کلام شیخ 57
2-8-3- درس خارج آیت الله جعفر سبحانی 77
2-8-4- چکیده ی کتاب مصلحت سلوکیه شیخ انصاری به قلم حسین اکبری 79
2-8-5- درس خارج استاد حاج شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی (مد ظله) 89
فصل سوم: تجزیه و تحلیل یافتهها
3- تجزیه و تحلیل یافتهها 106
3-1- نقد و بررسی سببیت اماره 107
3-2- نقد و بررسی سلوکیت اماره 108
3-3- اشکالات حضرت امام خمینی(ره) و سایر علما بر سلوکیت شیخ انصاری 108
3-4- نقد و بررسی طریقیت اماره 116
3-5- نکات اشتراک و افتراق تخطئه و تصویب 125
3-6- مقایسه ی اجمالی نظرات برخی از علمای علم اصول در باره ی جعل اماره 126
3-7- خلاصه ی نظرات علما در باره ی مصحح جعل اماره 128
3-8- خاتمه ی بحث و نتیجه گیری 128
4- نتیجه گیری 132
فهرست منابع 134
چكیده
این مطلب را هم بخوانید :
بخش عمده ای ازاحکام فرعی در شریعت اسلام از کنکاش، تحقیق و تفسیر امارات استخراج می گردد. امارات ادله ی ظنی هستند که در اختیار مجتهد قرار داشته و براساس آن صدور حکم می نماید. قرآن کریم با توجه به آیه ذیل که می فرمایند: (انَّ الظَّنَّ لا یُغنی مِنَ الحقِّ شیئاً) از هرگونه عمل به گمان نهی فرموده است.
از آن جایی که این امارات گمان هستند، امکان خطا در آن ها وجود داشته و احتمال اینکه عمل به اماره، به واقع برخورد نکند وجود دارد و چنانچه به واقع برخورد نکند باعث تفویت مصلحت و یا القاء مفسده می شود. سؤال این است که شارع چه تدبیری اندیشیده است تا از این تفویت مصلحت و یا القاء مفسده جلوگیری کند. به عبارت دیگر مصحح جعل اماره چسیت؟