3ـ 6 ) روش و ابزار گردآوری دادهها———— 91
3 ـ 7 ) روایی تحقیق —— 91
3 ـ 8 ) پایایی تحقیق—— 91
3-9)روش تجزیه و تحلیل دادهها——— 95
فصل چهارم: جمع آوری و تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق
4-1) مقدمه———— 99
4-2) آمار توصیفی——– 100
4-2-1)سن پاسخگویان—–100
4-2-2 )جنسیت پاسخگویان-101
4-2-3)سابقه کار پاسخگویان-102
4-2-4)میزان تحصیلات پاسخگویان————102
4-3) مدلهای تحیق—— 107
4-3-1) مدل پایه تحقیق در حالت استاندارد——– 107
4-3-2) مدل پایه تحقیق در حالت اعداد معنی داری– 108
4-3-3) بررسی شاخصهای مدل اصلی تحقیق—— 109
4-4) آزمون فرضیهها ومدل– 110
فصل پنجم: نتیجه گیری، تفسیر نتایج و پیشنهادات
5-1) مقدمه ———— 112
5-2)نتیجه گیری———-112
5-2-1) نتایج آمار توصیفی– 112
5 ـ 2-1-1) متغیر رضایت ارتباطی————– 112
5 ـ 2-1-2 ) متغیر رضایت شغلی————– 116
5-2-1-3) متغیر اقدامات ارتباطی————– 117
5-2-1-4) متغیر تعهد عاطفی- 119
5 ـ 3) نتایج آزمون فرضیهها و مدل تحقیق——— 120
5 ـ 4 ) پیشنهادات در راستای نتایج تحقیق——— 121
5 ـ 5 ) محدودیتهای تحقیق- 125
5 ـ 6 ) پیشنهاداتی برای محققین آینده———– 125
منابع-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد 126
ضمائم 1 پرسشنامه———134
ضمائم 2 خروجی های نرم افزار—– ——–137
چکیده
تحقیق حاضر با هدف مطالعه تاثیرارتباطات سازمانی در رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان بانک مسکن استان گیلان انجام شده است .روش انجام پژوهش حاضر از نوع توصیفی است . با توجه به قلمرو مکانی و زمانی، جامعه آماری پژوهش شامل440 نفر از کارکنان شعب بانک مسکن استان گیلان میباشد. نمونه آماری تحقیق حاضر با روش تصادفی ساده ،با بهره گرفتن از جدول مورگان 263 نفر از کارکنان شعب بانک مسکن استان گیلان تعیین گردیده است. درضمن نمونه مورد نظر به صورت تصادفی ساده انتخاب شده است. روایی ابزار این تحقیق از نوع محتوا بوده و با نظر سنجی از جمعی از اساتید مورد تأیید قرار گرفته است. دراین تحقیق برای تعیین پایایی پرسش نامه با تاکید بر همسانی درونی سوالات از روش آلفای کرونباخ استفاده شده که به وسیله نرم افزارLISREL برای مجموعه سوالات مرتبط با هر متغییر محاسبه شده است .در این پژوهش از روشهای موجود در آمار توصیفی(جداول توزیع فراوانی، میانگین، انحراف معیار واریانس و درصد) و آمار استنباطی(با بهره گرفتن از روش معادله سازی معادلات ساختاری )؛ برای خلاصه و تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش استفاده گردید. دراین تحقیق برای تعیین پایایی پرسش نامه با تاکید بر همسانی درونی سوالات از روش آلفای کرونباخ استفاده شده که به وسیله نرم افزارLISREL برای مجموعه سوالات مرتبط با هر متغییر محاسبه شده است . یافته های حاصل از تحقیق حاکی از آن است که:
بین ارز یابی کارکنان از اقدامات ارتباطی و رضایت آنان از ارتباطات رابطه مثبت ومستقیم وجود دارد.
بین رضایت از ارتباطات و رضایت شغلی کارکنان رابطه مثبت ومستقیم وجود دارد . بین ارزیابی کارکنان از اقدامات ارتباطی و رضایت شغلی آنها با توجه به رضایت آنها از ارتباطات رابطه مثبت ومستقیم وجود دارد. بین رضایت از ارتباطات و تعهد عاطفی کارکنان رابطه مثبت ومستقیم وجود دارد . بین ارزیابی کارکنان از اقدامات ارتباطی و تعهد عاطفی آنها با توجه به رضایت آنان از ارتباطات رابطه مستقیم ومثبت وجود دارد .
کلید واژهها: ارتباطات سازمانی،اقدامات ارتباطی، رضایت ارتباطی، رضایت شغلی، تعهد عاطفی
فصل اول
کلیات تحقیق
1-1) مقدمه:
ارتباطات جزء محوری در پیاده سازی روش مدیریت است. مدیران بیش از 75درصد از زمان فعالیت خود را صرف اجرای برخی از تکنیکهای ارتباطی مینمایند.
این مطلب را هم بخوانید :
بایگانیهای پایان نامه ها و مقالات - خوشفکری - مرجع ایده ها و آموزش های علمی
استدلال موجهی در این زمینه ارائه شده است شواهد دال بر اهمیت فوق العاده بالای ارتباطات داخلی است. تحقیقات اجرا شده توسط یا مارینو و فاکتول (1988)، حاکی از رابطه مثبت بین میزان زمان صرف شده در ارتباطات و فعالیتهای مهم نظیر اقدامات منتهی شده به رضایت شغلی کارکنان است . در نتیجه این یافتهها، بسیاری از سازمانها، منابع انسانی و مالی حائز اهمیتی را صرف توسعه سیستمهای ارتباط داخلی موثر و تسهیل تکنیکهای ارتباطی و نیز تقویت اطلاعات ایدهآل کارکنان در کلیه سطوح سازمانی میکنند. از آنجا که طبق تحقیقات صورت گرفته رفتار کارکنان در سازمان متاثر از نگرشهایشان است، از این رو،آگاهی از آنها برای مدیران سازمانها ضروری به نظر میرسد. با وجود این، بایستی اذعان کرد آگاهی از همه نگرشهای کارکنان برای مدیران سازمان اهمیت چندانی نداشته و مدیران نیز علاقهای به دانستن همه این نگرشها ندارند. در واقع مدیران بیشتر علاقهمند به دانستن آن دسته از نگرشهایی هستند که با کار و سازمان مرتبط است. طبق تحقیقات انجام گرفته در این مورد سه نگرش عمده بیشترین توجه و تدقیق را از سوی محققان به خود جلب کردهاند، این سه نگرش عبارتند از وابستگی شغلی، رضایت شغلی و تعهد عاطفی([1]Weaver1,2011). هدف از اجرای این مطالعه عرضه بینشهای جامعترحول محور رابطه میان ارتباطات سازمانی با رضایت شغلی و تعهد سازمانی بانک مسکن است. در این فصل ابتدا به بیان مساله و در ادامه به اهمیت و ضرورت ، مدل تحقیق ، اهداف ، فرضیه ها ، تعاریف نظری وقلمرو تحقیق پرداخته خواهد شد.
1-2) بیان مساله:
یکی ازمسایل عمدهی بانکها تمایل به جابجایی کارکنان، کم کاری، عدم دلبستگی و انگیزه پایین و در نهایت تمایل به ترک سازمان توسط کارکنان است ( به ویژه کارکنانی که از تخصص بالایی برخوردارند و برای بانکها یک منبع مهم به شمار میآیند)، این امر، هزینههای بالایی برای بانکها به همراه دارد. از جمله میتوان به پایین آمدن بهرهوری وافزایش هزینههای آموزشی، توانمندسازی، استخدام و به کارگیری و نیز از دست دادن دانش سازمانی اشاره کرد که بسیار گزاف و سنگین است(انصاری، کلجاهی و صالحی،1389).مییر، آلن و اسمیت بیان میکنند که در طی 25 سال گذشته تعداد قابل ملاحظهای از تحقیقات به مطالعهی جابجایی و کم کاری کارکنان و مشکلات مذکور پرداختهاند(انصاری،کلجاهی و صالحی،1389). ولی با این وجود، هنوز درک کاملی از ابعاد این موضوعات ندارند، این ابهام، یک زمینهی کنجکاوی را برای مدیران و همچنین برای محققان به دنبال دارد(Buck&Waston[2],2002,p176). امروزه، از جمله مسائل اصلی مورد توجه صاحب نظران علوم رفتاری و مدیریت منابع انسانی به شمار میروند. رضایت شغلی، به نگرش کلی فرد درباره شغلش گفته میشود. کسی که رضایت شغلیاش در سطح بالایی نباشد، به کارش ناخشنود است، نگرش وی منفی است. (کوزه چیان، زراعی و طالب پور،1382) . رضایت شغلی، زاییده عواملی نظیر شرایط محیط كار، نظام سازمانی شغل، روابط حاكم بر محیط كار، عوامل اجتماعی و تاثیر عوامل فرهنگی است(2000Jenkeins[3]). تعهد و پایبندی مانند رضایت، دو طرز تلقی نزدیک به هم هستند که رفتارهای مهمی مانند جابجایی و غیبت اثر میگذارد( مورهد ، 1374 ).همچنین تعهد و پایبندی میتواند پیامدهای مثبت ومتعددی داشته باشد. اندیشه تعهد، موضوعی اصلی در نوشتههای مدیریت است. این اندیشه، یکی از ارزشهای اساسی است؛ که سازماندهی بر آن متکی است و کارکنان بر اساس ملاک تعهد، ارزشیابی میشوند اغلب مدیران اعتقاد دارند که این تعهد، برای اثربخشی سازمانی ضرورتی تام دارد (صادقی فر ،1386،37) . تعهد سازمانی، پیوند افراد با سازمان است كه توسط سه عامل «اعتقاد قوی و پذیرش اهداف و ارزشهای سازمان، تعهد عاطفی»، «تمایل به تلاش زیاد برای سازمان، عهد مستمر» و «میل قوی برای باقی ماندن در سازمان، تعهد تكلیفی» مشخص میشود (2005Leach[4]) . اکثر پژوهشگران تعهد راشامل دو جزء مجزا اما مرتبط(نگرشی و رفتاری) میدانند. تعهد نگرشی، بیانگر درجه وفاداری افراد به سازمان است كه بر تطبیق و مشاركت افراد در سازمان تاكید دارد. تعهد رفتاری، بیانگر فرایند پیوند افراد با سازمان است اما مییر و آلن تعهد عاطفی، مستمر و تكلیفی را از اجزا تعهد نگرشی