2-5- هنر مانوی ………………………………………………………………………………………………………………… 17
2-6- سرانجام دین مانی …………………………………………………………………………………………………… 18
2-7- عقاید مانی…………………………………………………………………………………………………………………. 18
فصل سوم : تحلیل آرایههای ادبی در متون مانوی
3ـ1ـ معرفی آرایههای ادبی……………………………………………………………………………………………….. 22
3ـ1ـ1ـ صنایع لفظی ………………………………………………………………………………………………………… 23
3ـ1ـ2ـ صنایع معنوی……………………………………………………………………………………………………….. 24
3ـ2ـ آفرینش جهان مادی…………………………………………………………………………………………………. 29
3ـ2ـ2ـ ویژگیهای جهان مادی ………………………………………………………………………………………. 37
3ـ2ـ3ـ نقش آموزههای مانوی در نجاتبخشی انسان……………………………………………………… 42
3ـ2ـ3ـ1ـ مانی در پیشگاه پادشاهان………………………………………………………………………………… 43
3ـ2ـ3ـ2ـ متونی در ستایش مسیح…………………………………………………………………………………. 45
3ـ3ـ پایان جهان از منظر مانی ………………………………………………………………………………………… 48
3ـ3ـ1ـ رهایی از جهان مادی……………………………………………………………………………………………. 51
3ـ3ـ2ـ توصیف بهشت از منظر مانویان ………………………………………………………………………….. 54
فصل چهارم : اشعاری در باب جهان پس از مرگ
4ـ1ـ.هویدگمان…………………………………………………………………………………………………………………… 59
4ـ2ـ انگدروشنان………………………………………………………………………………………………………………… 66
4ـ3ـ سرودهای ستایش……………………………………………………………………………………………………… 79
4ـ3ـ1ـ ستایش ایزدان ……………………………………………………………………………………………………… 79
4ـ3ـ2ـ ستایش مانی و بزرگان دین مانوی………………………………………………………………………. 83
4ـ3ـ3ـ ستایش عیسی………………………………………………………………………………………………………. 88
4ـ4ـاشعاری در وصف جهان تاریکی………………………………………………………………………………… 94
4ـ4ـ1ـ زبور مانوی……………………………………………………………………………………………………………… 94
4ـ4ـ2ـ سرودنامة سغدی…………………………………………………………………………………………………… 95
4ـ5ـ سرودهایی برای درگذشت مانی و یاران او………………………………………………………………. 96
نتیجهگیری………………………………………………………………………………………………………………………….. 102
این مطلب را هم بخوانید :
منابع ومآخذ………………………………………………………………………………………………………………………….. 104
فصل اول
مقدمه
آیین مانویت یکی از ادیان ایران باستان میباشد که توسط مانی(متولد بهسال 215م.) در سال 239 یا 240میلادی در بابل بنیانگذاریشد. امّا در آنجا طرفداران چندانی نیافت، بنابراین وی در زمان سلطنت شاپور اول بهایران سفرکرد و تا پایان فرمانروایی هرمزداول، بهراحتی دین خود را در این کشور ترویج نمود. مانویت ترکیبی از ادیان مسیحی، زرتشتی و گنوسی است. بگونهایکه ثنویت و تعارض میان خدای ناشناخته و خدای جهانآفرین را از کیش گنوسی وامگرفت. بهعقیده مانی هنگامیکه اهریمن، آفریدههای زروان را مشاهدهکرد، آنها را بسیار پسندید امّا چون نمیتوانست بهآنها دسترسی داشتهباشد، همانند آنها را با ذات تاریکی آفرید. بههمین دلیل آفرینش انسان از نظر مانی اهریمنی است. مانی از تثلیث پدر، مادر و فرزند در نوشتههایش استفادهکردهاست، همانند تثلیث پدر، پسر و روحالقدس در مسیحیت؛ و در جایی دیگر بهاسارت روح مهریزد اشارهکرده که بهنظر میرسد این اسارت مصلحتی و عمدی بوده، همانند عیسی که خود را قربانی کرد تا انسانها را نجاتدهد. مانی شاعر توانایی بود. او تلاشمیکرد اندیشهها و عقاید خود را در قالب شعر و بهخصوص