3-7) متغیرهای پژوهش…………………………………………………………………………………………… 72
3-8) روش ها و آزمون های آماری………………………………………………………………………….. 72
خلاصه………………………………………………………………………………………………………………………… 73
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………….. 75
4-1) بررسی و توصیف اطلاعات مربوط به خصوصیات عمومی خریداران سهام 75
4-1-1) جنسیت……………………………………………………………………………………………………….. 75
4-1-2) سن……………………………………………………………………………………………………………….. 76
4-1-3) تحصیلات……………………………………………………………………………………………………… 76
4-1-4) رشته تحصیلی…………………………………………………………………………………………….. 77
4-1-5) سابقه خرید سهام……………………………………………………………………………………….. 77
4-2) آزمون فرضیات پژوهش…………………………………………………………………………………… 78
4-2-1) فرضیه اول…………………………………………………………………………………………………… 78
4-2-2) فرضیه دوم…………………………………………………………………………………………………… 80
4-2-3) فرضیه سوم…………………………………………………………………………………………………. 81
4-2-4) فرضیه چهارم………………………………………………………………………………………………. 82
4-2-5) فرضیه پنجم………………………………………………………………………………………………… 83
4-2-6) فرضیه ششم………………………………………………………………………………………………… 84
4-2-7) فرضیه هفتم………………………………………………………………………………………………… 85
4-2-8) فرضیه هشتم………………………………………………………………………………………………. 86
4-3) یافته های جانبی پژوهش……………………………………………………………………………….. 87
4-3-1) بررسی نظرات پاسخ دهندگان با توجه به جنسیت…………………………………. 87
4-3-2) بررسی نظرات پاسخ دهندگان با توجه به سن آنها………………………………….. 88
4-3-3) بررسی نظرات پاسخ دهندگان با توجه به تحصیلات آنها 89
4-3-4) بررسی نظرات پاسخ دهندگان با توجه به رشته تحصیلی 91
4-3-5) بررسی نظرات پاسخ دهندگان با توجه به سابقه خرید سهام 92
4-3-6) رتبه بندی عوامل مورد بررسی…………………………………………………………………… 94
خلاصه………………………………………………………………………………………………………………………… 95
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………….. 97
5-1) خلاصه و نتیجه گیری …………………………………………………………………………………… 97
5-1-1) یافته ها از خصوصیات عمومی خریداران سهام……………………………………….. 98
5-1-2) نتایج آزمون های آماری پژوهش……………………………………………………………….. 99
5-1-3) یافته های جانبی………………………………………………………………………………………. 103
5-2) محدودیت های پژوهش………………………………………………………………………………… 106
5-3) پیشنهادها ……………………………………………………………………………………………………..107
5-3-1) پیشنهادات کاربردی پژوهش…………………………………………………………………….107
5-3-2) توصیه هایی برای محققین آینده……………………………………………………………. 109
خلاصه……………………………………………………………………………………………………………………… 110
منابع و ماخذ ………………………………………………………………………………………………………….. 111
ضمائم و پیوست ها…………………………………………………………………………………………………. 117
پرسشنامه…………………………………………………………………………………………………………………. 118
خروجی نرم افزار SPSS از آزمون ها و تحلیل داده های پژوهش 121
چکیده لاتین……………………………………………………………………………………………………………. 163
چکیده:
یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر اقتصاد کشور ها، سرمایه گذاری و امور مربوط به آن است. این موضوع به دلیل اینکه عاملی برای تولید، اشتغال و به حرکت در آوردن چرخ های اقتصادی هر کشوری است، از جمله ی موضوعات اجتناب ناپذیر است سرمایه گذاری از راه های مختلفی صورت می گیرد که از جمله ی آنها سرمایه گذاری در سهام شرکت ها از طریق بورس اوراق بهادار است. از آنجایی که بخش عمده ای از معاملات بورس اوراق بهادار و سرمایه های موجود در آن متعلق به اشخاص حقیقی است در پژوهش حاضر به مساله عوامل تاثیرگذار بر جذب سرمایه افراد حقیقی در بورس اوراق بهادار پرداخته شده است.
این پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه خریداران سهام در بورس اوراق بهادار منطقه ای استان قم تشکیل داده اند و از آنجایی که تعداد این افراد نامحدود می باشد با توجه به جدول مورگان، تعداد نمونه ها 385 نفر در نظر گرفته شد و روش نمونه گیری نیز به صورت نمونه گیری تصادفی در دسترس می باشد. در جمع آوری داده های پژوهش نیز از دو روش کتابخانه ای و میدانی(ابزار پرسشنامه محقق ساخته که آزمون پایایی (آلفای 86/0) و روایی بر روی آن صورت پذیرفت) استفاده گردید. در تجزیه و تحلیل داده ها نیز از آمار استنباطی (آزمون های ضریب
این مطلب را هم بخوانید :
بهینه سازی سایت و بازاریابی با شبکه های اجتماعی
همبستگی پیرسون، t مستقل، تحلیل واریانس، آزمون تعقیبی توکی و آزمون فریدمن) استفاده گردید. یافته ها نشان داد امنیت سرمایه گذاری، فرهنگ سهامداری، گروه های مرجع، موقعیت مکانی بورس، سرمایه گذاری های غیر بورسی، ریسک سیاسی و اقتصادی، رضایت مندی سهامداران فعلی و شفافیت بورس رابطه معنی داری با جذب سرمایه افراد حقیقی در بورس اوراق بهادار دارند.
واژه های کلیدی: بورس اوراق بهادار، سرمایه گذاری، جذب سرمایه، افراد حقیقی، استان قم.
1-1) مقدمه پژوهش
در طول دو دهه اخیر پیشرفت های فناوری و آزادسازی جریانات سرمایه سبب كاهش موانعی شده است كه بر سر راه بازارهای سهام محلی وجود داشت. شركت ها بهتر و راحت تر می توانند در خارج فعالیت كنند و در پی دستیابی به این بازارها هستند تا بتوانند رشد كرده و اهداف متعارف خود را تحقق بخشند. از سوی دیگر بورس ها نیز در پی جذب سرمایه و توسعه، تأسیس شركت ها در خود و تقویت بخش خصوصی می باشند(انواری رستمی و لاری سمنانی، 1386). امروزه یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر اقتصاد کشور ها، سرمایه گذاری و امور مربوط به آن است. این موضوع به دلیل اینکه عاملی برای تولید، اشتغال و به حرکت در آوردن چرخ های اقتصادی هر کشوری است، از جمله ی موضوعات اجتناب ناپذیر است سرمایه گذاری از راه های مختلفی صورت می گیرد که از جمله ی آنها سرمایه گذاری در سهام شرکت ها از طریق بورس اوراق بهادار است. بورس اوراق بهادار با فراهم آوری سازو کار لازم برای سرمایه گذار ی، در سهام شرکت هایی که شرایط عرضه ی سهام خود را به مردم دارند، می تواند در پویایی شرکت ها و اقتصاد نقش بزرگی ایفا نماید؛ بنابراین، شرکت ها با عرضه ی سهام از طریق بورس اوراق بهادار و سرمایه گذاران با خرید سهام و سرمایه گذاری در سهام شرکت ها، امکان مشارکت در توسعه ی اقتصادی را به دست آورده، خود را جزئی کمک کننده به توسعه و پیشرفت اقتصاد کشور می دانند(ابزری و همکاران، 1387).
با توجه به حساسیت بالای جذب سرمایه و نیاز حیاتی جامعه فعلی کشور به این مبحث اقتصادی برای حرکت به سمت رشد و توسعه در پژوهش حاضر به مساله عوامل تاثیرگذار بر جذب سرمایه افراد حقیقی در بورس