جدول شماره 17. طبقه اجتماعی برحسب رفتن به كافی شاپ 139
جدول شماره 18. طبقه اجتماعی برحسب رفتن به كنسرت موسیقی 140
جدول شماره 19. طبقه اجتماعی برحسب نواختن موسیقی 143
جدول شماره 20. طبقه اجتماعی برحسب رفتن به تئاتر 145
جدول شماره 21. طبقه اجتماعی برحسب شركت در پارتیها و مهمانیها 147
جدول شماره 22. طبقه اجتماعی برحسب نوع سلیقه افراد 149
جدول شماره 23. طبقه اجتماعی برحسب مدیریت بدن 152
جدول شماره 24. طبقه اجتماعی برحسب نوع ورزش 153
جدول شماره 25. طبقه اجتماعی برحسب نوع تهیه پوشاك 155
جدول شماره 26. طبقه اجتماعی برحسب سبك زندگی 156
|
طرح مسئله :
امروزه تجربه زندگی، تجربه امكانات و تجربه چگونه زیستن، تجربهای است كه در درون ساختارها شكل گرفته و تكرار میشود . مردان و زنان درگیر زندگی در سراسر دنیا تجربههای متفاوتی از چگونه زیستن را از سر میگذرانند، بخش اعظم این تجارب در درون ساختارهایی شكل میگیرد كه از قدیمالایام تاكنون، به صور گوناگون وجود داشتهاند. طبقه اجتماعی یكی از آن ساختارها محسوب میشود و سبك زندگی همان نوع تجربهای است كه بدان اشاره شد.
«جامعهشناسانی كه ماشین زمان را متوقف كردهاند و با تلاش فراوان (در دوران مدرنیته و سرمایهداری) وارد موتورخانه آن شدهاند تا نقش طبقه را در مسیرتاریخ پیدا كنند، میگویند كه نتوانستهاند جای طبقه را پیدا كنند، آنها فقط توانستهاند افراد بیشماری را با مشاغل، درآمدها و سلسله مراتب متفاوت مشاهده كنند (Thompson , 1968 : 939). البته آنها درست میگویند، چرا كه طبقه اجتماعی یک بخش از ماشین نیست بلكه طرز كاركردن و حركت آن است . جامعهشناسان با هر دیدگاه و مشرب فكری، در راه شناخت جامعه ناچارند دست به گروهبندی انسانها، مفاهیم و حتی رویكردها بزنند. قدمت برخی از این دستهبندیهای شناخته شده به قبل از جامعهشناسی برمیگردد. بیشك طبقه اجتماعی چنین ویژگی را در تمایز با دیگر مفاهیم دارا میباشد . بخش بزرگی از تألیفات جامعه شناسان به طبقه اجتماعی و پیامدهای آن در زندگی اجتماعی اختصاص داده شده است. برخی از جامعهشناسان درمورد علل و عوامل ایجاد چنین ساختاری بحثهای فراوان مطرح نموده و بسیاری دیگر ، زندگی اجتماعی انسانها را در طبقات مختلف مورد بررسی قرار دادهاند، فرصتهای زندگی، سلامت جسمانی و روانی آموزش، شیوههای تربیتی یا سبك والدین و در نهایت سبك زندگی از جمله شاخصهایی هستند كه بارها در تقابل با طبقه اجتماعی قرارداده شدهاند.
از دهه 70 تاكنون بحثهای متفاوت و گستردهای در خصوص سبك زندگی به مثابه یک مفهوم مدرن صورت گرفته است . مفهوم سبك زندگی دارای حوزههای گسترده مطالعاتی است كه یكی از این حوزهها مطالعات فراغت است. چالشهای تئوریک و سنجشهای گستردهای حول این موضوع صورت گرفته اما در یک دستهبندی میتوان گفت كه دو رویكرد به این مفهوم از همه مباحث و رویكردهای دیگر متمایزند. رویكرد اول سبك زندگی را به عنوان متغیر و شاخصی جهت
این مطلب را هم بخوانید :
سایت دانلود پایان نامه - تحقیق -پروژه و مقاله -
سنجش طبقه اجتماعی درنظر گرفته و به تعبیری سبك زندگی را متغیر وابسته تعریف نموده كه تغییراتش بسته به متغیرهایی چون جنس، سن، طبقه اجتماعی و . . . میباشد. رویكرد دوم با اعتقاد به اینكه شالودههای ساختاری (بخصوص طبقاتی) در جامعه معاصر به واسطه تغییرات بسیار گسترده و ژرف از هم گسستهاند به این نتیجه رسیدهاند كه سبكزندگیامری نیست كه در نتیجه عضویت گروهی ، طبقاتی یا استمرار كنشهای اجتماعی فرد به او تفویض شود بلكه فرد در جامعه مدرن مختار است سبك زندگی خود را به طور مداوم و روزمره بیافریند و در فعالیتهای خود به صورت آشكاری مورد حفاظت و پشتیبانی قراردهد. بنابراین در این دیدگاه اعضای جامعه مدرن كلان شهر به كمك موقعیت یا ویژگیهای ساختاری آنها تبیین نمیشوند. محقق با درك تغییرات گسترده مدنظر پست مدرنیتها و