2-2-6-8-1- وظایف فناوری اطلاعات… 97
2-2-6-8-2- مزایای فناوری اطلاعات…………………………………………………………………….. 97
2-2-6-8-2-1-سرعت………………………………………………………………………………………… 97
2-2-6-8-2-2-ثبات و پایداری……………………………………………………………………………… 98
2-2-6-8-2-3-دقت…………………………………………………………………………………………… 98
2-2-6-8-2-4-قابلیت اطمینان………………………………………………………………………………. 98
2-2-6-8-3- فرصتهای فناوری اطلاعات… 99
2-2-6-8-3-1-كمك به مردم………………………………………………………………………………… 99
2-2-6-8-3-2-حل مشكلات………………………………………………………………………………… 99
2-2-6-9- برنامهریزی راهبردی فناوری اطلاعات… 100
عنوان صفحه
2-2-6-9-1- روش های مبتنی بر رویكرد تجویزی…………………………………………………… 100
2-2-6-9-2- روش های مبتنی بر رویكرد توصیفی…………………………………………………… 101
2-2-6-10- سازماندهی فناوری اطلاعات… 101
2-2-6-11- فرایند برنامهریزی استراتژیک فناوری اطلاعات… 102
2-2-6-12- رابطه ویژه مهندسی مجدد فرایند کسب و کار و فناوری اطلاعات 103
2-2-6-12-1-ابعاد……………………………………………………………………………………………. 103
2-2-6-12-2-هدف………………………………………………………………………………………….. 103
2-2-6-12-3-فعالیت ها…………………………………………………………………………………….. 104
2-2-6-13- کارکردهای مهندسی مجدد فرایند کسب و کار با تاکید بر فناوری اطلاعات 104
2-2-6-13-1- توانمند سازی كاركنان…………………………………………………………………….. 104
2-2-6-14- کاربردهای فناوری اطلاعات در ساختارهای سازمانی.. 106
2-2-7- مفهوم سیستمهای اطلاعاتی.. 108
2-2-7-1- ویژگیهای سیستم اطلاعاتی………………………………………………………………….. 110
2-2-7-2- قابلیتهای عمده سیستمهای اطلاعات… 110
2-2-7-3- فناوری اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی.. 111
2-2-7-4- سازمان و فناوری اطلاعات… 112
2-2-7-5- سازمان و سیستم های اطلاعاتی……………………………………………………………… 113
2-2-7-6- تفاوت بین کامپیوتر و سیستمهای اطلاعات… 114
2-2-7-7- مزایای سیستمهای اطلاعاتی.. 114
2-2-8- تعریف اتوماسیون اداری.. 115
2-2-8-1- انواع سیستمهای اتوماسیون اداری.. 116
2-2-8-2- هدف اتوماسیون اداری.. 117
2-2-8-3- کاربردهای اتوماسیون اداری.. 118
2-2-9- تعریف ارتباطات… 118
2-2-9-1- تئوری ارتباطات…………………………………………………………………………………. 119
عنوان صفحه
2-2-9-2- شبکههای ارتباطی.. 121
2-2-9-2-1- اینترنت………………………………………………………………………………………… 122
2-2-9-2-2- اینترانت………………………………………………………………………………………… 123
2-2-9-2-3- اكسترانت……………………………………………………………………………………… 123
2-2-9-3- انواع تکنولوژی ارتباط سازمانی.. 124
2-2-10- تعریف آموزش……………………………………………………………………………………. 125
2-2-10-1- تعریف سیستم های آموزشی……………………………………………………………….. 125
2-2-10-2- تاریخچه تكنولوژی آموزشی………………………………………………………………… 126
2-2-10-3- تكنولوژی آموزشی و ضرورت آن…………………………………………………………. 127
2-2-10-4- اجزای سیستمهای آموزشی………………………………………………………………….. 127
2-2-10-5- سیستم های مدیریت آموزش الكترونیك…………………………………………………. 128
2-3- بخش سوم: فناوری اطلاعات و رابطه آن با توانمندسازی کارکنان………………………….. 130
2-3-1- استفاده از فناوری اطلاعات برای توسعه قابلیتهای کارکنان……………………………… 130
2-3-1-1- توسعه حرفهای…………………………………………………………………………………… 131
2-3-1-2- تقویت مهارتهای تصمیمگیری.. 131
2-3-1-3- تقویت خود نظارتی.. 133
2-3-1-4- تغییر نقش كاركنان……………………………………………………………………………… 134
2-3-1-5- تغییر شیوه کنترل کارکنان. 135
2-3-2- نقش فناوری اطلاعات در کارایی و هم افزایی اطلاعات… 135
2-3- 3- اثرات سازمانی فناوری اطلاعات… 137
2-3- 3-1- سلسله مراتب سازمانی……………………………………………………………………….. 137
2-3- 3-2- تغییر در سرپرستی.. 138
2-3- 3-3- جابجایی قدرت… 138
2-3- 3-4- اثر فناوری اطلاعات بر مشاغل.. 138
2-3- 3-5- محتوای مشاغل.. 139
2-4- بخش چهارم:پیشینه تحقیقات داخلی و خارجی………………………………………………… 141
2-4-1- مروری بر تحقیقات داخلی………………………………………………………………………. 141
2-4-2- مروری بر تحقیقات خارجی……………………………………………………………………… 144
2-5- آشنایی با سازمان مركزی دانشگاه آزاد اسلامی………………………………………………….. 145
2-5-1- معرفی اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی 147
2-5-1-1- اداره آمار و اطلاعات…………………………………………………………………………… 147
2-5-1-2- اداره ارتباطات شبکه و اینترنت………………………………………………………………. 148
2-5-1-3- اداره تجهیزات سیستمهای رایانهای و آزمایشگاهی………………………………………. 149
2-5-2- منابع مالی…………………………………………………………………………………………….. 150
2-5-3- آشنایی با اداره كل امور اداری و منابع انسانی ……………………………………………….. 150
2-5-3-1- بهرهوری…………………………………………………………………………………………. 151
2-5-3-2-کیفیت زندگی کاری……………………………………………………………………………… 151
2-5-3-3- پیروی از قانون………………………………………………………………………………….. 151
2-5-4- برخی از وظایف عمده دانشگاه آزاد اسلامی…………………………………………………. 152
2-5-5- سیاستهای (اهداف کلان کیفی) برنامه پنج ساله و چشمانداز دانشگاه آزاد اسلامی 153
2-5-6- بیانیه ماموریت دانشگاه آزاد اسلامی در افق 1404………………………………………….. 154
فصل سوم: روش تحقیق
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………… 156
3-1- روش تحقیق…………………………………………………………………………………………….. 156
عنوان صفحه
3-1-1- روش تحقیق بر حسب هدف……………………………………………………………………. 157
3-1-1-1-تحقیق كاربردی…………………………………………………………………………………… 157
3-1-2- روش تحقیق بر حسب ماهیت…………………………………………………………………… 157
3-1-2-1-تحقیق توصیفی…………………………………………………………………………………… 157
3-1-2-2- تحقیق پیمایشی………………………………………………………………………………….. 158
3-1-2-3- تحقیق همبستگی………………………………………………………………………………… 158
3-2- مدل تحقیق………………………………………………………………………………………………. 158
3-3- جامعه آماری…………………………………………………………………………………………….. 159
3-4- نمونه:روش نمونه گیری پژوهش و حجم نمونه…………………………………………………. 160
3-5- ابزار گردآوری داده های تحقیق…………………………………………………………………….. 163
این مطلب را هم بخوانید :
3-5-1- انواع روش های گرد آوری اطلاعات………………………………………………………….. 163
3-5-1-1- روش كتابخانه ای……………………………………………………………………………….. 164
3-5-1-2- روش میدانی……………………………………………………………………………………… 164
3-5-1-2-1- ابزار گردآوری اطلاعات یا پرسشنامه………………………………………………….. 165
3-6- مقیاس و طیف ابزار اندازه گیری تحقیق…………………………………………………………… 166
3-7- اعتبار و پایایی ابزار سنجش…………………………………………………………………………. 167
3-7-1- روایی(اعتبار ابزار سنجش)……………………………………………………………………….. 168
3-7-2- پایایی(اعتماد پذیری ابزار سنجش)…………………………………………………………….. 169
3-8- تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق…………………………………………………………………… 173
3-8-1- شیوه تجزیه و تحلیل کمی………………………………………………………………………. 173
3-8-1-1-تجزیه و تحلیل با بهره گرفتن از آمار توصیفی………………………………………………….. 174
3-8-1-2- تجزیه تحلیل با بهره گرفتن از آمار استنباطی…………………………………………………… 174
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش
4-1- بخش چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق…………………………………………………. 177
عنوان صفحه
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………… 177
4-1-1- ویژگی های جمعیت شناختی……………………………………………………………………. 177
4-1-1-1- جنسیت……………………………………………………………………………………………. 178
4-1-1-2- سن…………………………………………………………………………………………………. 179
4-1-1-3- سطح تحصیلات………………………………………………………………………………… 180
4-1-1-4- رسته شغلی……………………………………………………………………………………….. 181
4-1-1-5- سابقه خدمت…………………………………………………………………………………….. 182
4-1-1-6- وضعیت استخدامی……………………………………………………………………………… 183
4-1-2- آمار استنباطی………………………………………………………………………………………… 184
4-1-2-1- آزمون آماری فرضیه های تحقیق…………………………………………………………….. 184
4-1-2-1-1- آزمون آماری فرضیه اصلی تحقیق……………………………………………………….. 184
4-1-2-1-2- آزمون آماری فرضیه های فرعی تحقیق…………………………………………………. 186
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………….. 200
5-1- خلاصه و نتیجه گیری یافتههای تحقیق……………………………………………………………. 200
5-1-1- نتیجه بررسی نرمال بودن متغیرهای تحقیق……………………………………………………. 201
5-1-2- نتیجه گیری از آزمون فرضیههای تحقیق……………………………………………………….. 201
5-1-2-1- نتیجهگیری از آزمون فرضیه اصلی تحقیق………………………………………………….. 203
5-1-2-2- نتیجهگیری از آزمون فرضیههای فرعی تحقیق…………………………………………….. 204
5-1-2-2-1- نتیجهگیری از آزمون فرضیه فرعی اول تحقیق………………………………………… 204
5-1-2-2-2- نتیجهگیری از آزمون فرضیه فرعی دوم تحقیق………………………………………… 204
5-1-2-2-3- نتیجهگیری از آزمون فرضیه فرعی سوم تحقیق……………………………………….. 204
5-1-2-2-4- نتیجهگیری از آزمون فرضیه فرعی چهارم تحقیق…………………………………….. 205
5-1-2-2-5- نتیجهگیری از آزمون فرضیه فرعی پنجم تحقیق………………………………………. 205
عنوان صفحه
5-1-2-2-6- نتیجهگیری از آزمون فرضیه فرعی ششم تحقیق………………………………………. 206
5-1-2-2-7- نتیجهگیری از آزمون فرضیه فرعی هفتم تحقیق……………………………………….. 206
5-2- محدودیت های تحقیق……………………………………………………………………………….. 207
5-3- پیشنهادها………………………………………………………………………………………………… 207
5-3-1- پیشنهادهایی مبتنی برنتایج یافته های تحقیق………………………………………………….. 207
5-3-1-1-پیشنهاد فرضیه فرعی اول تحقیق……………………………………………………………… 207
5-3-1-2-پیشنهاد فرضیه فرعی دوم تحقیق…………………………………………………………….. 208
5-3-1-3-پیشنهاد فرضیه فرعی سوم تحقیق…………………………………………………………….. 208
5-3-1-4-پیشنهاد فرضیه فرعی چهارم تحقیق………………………………………………………….. 209
5-3-1-5-پیشنهاد فرضیه فرعی پنجم تحقیق……………………………………………………………. 209
5-3-1-6-پیشنهاد فرضیه فرعی ششم تحقیق…………………………………………………………… 210
5-3-1-7-پیشنهاد فرضیه فرعی هفتم تحقیق……………………………………………………………. 210
5-4- سایر پیشنهاد ها برای تحقیق آتی…………………………………………………………………… 211
پیوستها…………………………………………………………………………………………………………. 213
منابع………………………………………………………………………………………………………………. 213
چکیده:
در تحقیق حاضرتحت عنوان مطالعه ارتباط بین بكارگیری ICT با توانمند سازی كاركنان از دیدگاه تمامی پرسنل حوزه ستادی شاغل در سازمان مركزی دانشگاه آزاد اسلامی پرداخته شده است.اهداف تحقیق شامل هدف اصلی تحقیق به تعیین ارتباط بین بكارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات با توانمند سازی كاركنان سازمان مركزی دانشگاه آزاد پرداخته ودر بخش اهداف فرعی آن شامل (8) اهداف كه به تعیین ارتباط بین فناوری اطلاعات و ارتباطات با ابعاد توانمد سازی كاركنان شامل بهبود كیفیت عملكرد كاركنان، استقلال وآزادی كاری كاركنان، افزایش مسؤولیت تصمیم گیری كاركنان، افزایش تنوع شغلی كاركنان، افزایش خودكنترلی كاركنان، افزایش آمادگی كاركنان (توان وتمایل) و توسعه حرفهای كاركنان و همچنین تعیین بیشترین رابطه ابعاد توانمند سازی با فناوری اطلاعات می باشد،پرداخته است.ضمن اینكه اهداف تحقیق در شكل فرضیه اصلی و فرضیه های فرعی تحقیق نیز مطرح شدند. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی-پیمایشی می باشد.جامعه آماری آن مشتمل بر225 نفر كه از طریق نمونه گیری طبقهای متناسب با حجم جامعه 143 نفر از آنها به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند.و ابزار اندازه گیری تحقیق پرسشنامه ای می باشد كه برای متغیر فناوری اطلاعات و ارتباطا ت 15سؤال و برای توانمند سازی 35 سؤال و در مجموع ؛پرسشنامه 50 سؤالی بصورت استاندارد تهیه گردید.پس از اطمینان ازروایی و پایایی پرسشنامه مذكور و توزیع و جمع آوری آن در میان تمامی كاركنان حاضربه تجزیه و تحلیل اطلاعات در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی پرداخته وبا بهره گرفتن از فنون آماری، فرضیه های تحقیق مورد آزمون قرار گرفت نهایتاً فرضیه اصلی و فرضیههای فرعی تحقیق تأیید گردیدند.