4-3-2-1- فرضیه اول……………………………………………………………………………………………………………….102
4-3-2-2- فرضیه دوم…………………………………………………………………………………………………………….. 103
4-3-2-3- فرضیه سوم………………………………………………………………………………………………………………104
4-3-2-4- فرضیه چهارم……………………………………………………………………………………………………………105
4-3-2-5- فرضیه پنجم……………………………………………………………………………………………………………..106
4-3-2-6- فرضیه اصلی…………………………………………………………………………………………………………….107
4-4- سایر یافته های تحقیق………………………………………………………………………………………………………..109
4-4-1-آزمون T دو جامعه مستقل و U من- ویتنی……………………………………………………………………..109
4-4-2- آزمون فریدمن…………………………………………………………………………………………………………….119
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1- نتایج حاصل از یافته های تحقیق………………………………………………………………………………………….122
5-1-1- نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل توصیفی………………………………………………………………………….. 122
5-1-2- بحث دربارهی نتایج حاصل از آزمون کالموگروف-اسمیرنوف…………………………………………….123
5-1-3- بحث دربارهی نتایج حاصل از آزمون فرضیات تحقیق ……………………………………………………. 123
5-1-3-1- نتایج حاصل از فرضیه اول………………………………………………………………………………………… 123
5-1-3-2- نتایج حاصل از فرضیه دوم………………………………………………………………………………………… 124
5-1-3-3- نتایج حاصل از فرضیه سوم……………………………………………………………………………………….. 124
5-1-3-4- نتایج حاصل از فرضیه چهارم……………………………………………………………………………………..125
5-1-3-5- نتایج حاصل از فرضیه پنجم……………………………………………………………………………………….126
5-1-3-1- نتایج حاصل از فرضیه اصلی………………………………………………………………………………………127
5-1-4- نتایج آزمون رگرسیون ………………………………………………………………………………………………..128
5-1-4- بحث دربارهی نتایج حاصل از آزمون های T دو جامعه مستقل و Uمن- ویتنی………………………..129
5-1-5- بحث دربارهی نتایج حاصل از آزمون فریدمن………………………………………………………………… 130
5-2- پیشنهادات………………………………………………………………………………………………………………………130
5-2-1- پیشنهادهای کاربردی مبتنی بر نتایج به دست آمده از تحقیق…………………………………………………131
5-2-1-1- پیشنهادهای کاربردی مبتنی بر نتیجه فرضیه اول………………………………………………………………131
5-2-1-2- پیشنهادهای کاربردی مبتنی بر نتیجه فرضیه دوم…………………………………………………………….. 131
5-2-1-3- پیشنهادهای کاربردی مبتنی بر نتیجه فرضیه سوم……………………………………………………………..131
5-2-1-4- پیشنهادهای کاربردی مبتنی بر نتیجه فرضیه چهارم…………………………………………………………..131
5-2-1-5- پیشنهادهای کاربردی مبتنی بر نتیجه فرضیه پنجم…………………………………………………………….132
5-2-1-6- پیشنهادهای کاربردی مبتنی بر نتیجه فرضیه اصلی………………………………………………………….. 132
5-3- ارائه پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی……………………………………………………………………………………133
5-4- محدودیت های تحقیق…………………………………………………………………………………………………. ….133
منابع…………………………………………………………………………………………………………………………………. .135
پیوست: پرسشنامه ها……………………………………………………………………………………………………………… …153
چکیده
تحقیق حاضر تحت عنوان شناسایی عوامل مؤثر بر ملی گرایی مصرفی از دیدگاه مصرف كنندگان خودرو در استان قم انجام گرفته است . هدف از انجام آن، شناسایی عوامل اجتماعی روانشناختی ملی گرایی مصرفی و مشخص کردن رابطه این عوامل با ملی گرایی مصرفی از دیدگاه مصرف كنندگان خودرو می باشد. به منظور سنجش ملی گرایی مصرفی ازمقیاس CETSCALE ( شیمپ و شارما،1987) و همچنین پرسشنامه حسین زاده سادیانی (1386) استفاده گردید.
روش تحقیق مورد استفاده، توصیفی و از شاخه همبستگی است و به روش پیمایشی انجام شده است. از ابزار پرسشنامه دارای روایی و پایایی مناسب، برای گردآوری داده های مربوط به متغیرهای تحقیق استفاده شد. از روش نمونه گیری تصادفی ساده برای دسترسی به اعضای نمونه استفاده بعمل آمد.
بر اساس نتایج آزمون رگرسیون مؤلفه های « وطن پرستی»، « پذیرش فرهنگی »، « جهان گرایی »، « تجمل گرایی »و « تهدید ادراك شده اقتصادی » بر «ملی گرایی مصرفی » تاثیر دارند .
از آزمون همبستگی برای آزمون فرضیه های تحقیق بهره برداری شد، نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن حاکی از وجود همبستگی بین عوامل اجتماعی روانشناختی ملی گرایی مصرفی با ملی گرایی مصرفی بود. در سطح اطمینان 95 درصد، فرضیه اصلی و هر 5 فرضیه ، تأیید شدند. مؤلفه وطن پرستی، جهان گرایی و تهدید ادراك
شده اقتصادی دارای همبستگی مثبت و مولفه پذیرش فرهنگی و تجمل گرایی دارای همبستگی منفی هستند.
واژگان کلیدی :
ملی گرایی مصرفی ، وطن پرستی، جهان گرایی ،تهدید ادراك شده اقتصادی ، پذیرش فرهنگی، تجمل گرایی ، مصرف كنندگان خودرو استان قم
1-1- مقدمه
از آنجایی كه مصرف كالاهای داخلی هر كشوری نقش بسیار مهمی در رشد و توسعه صنایع داخلی آن كشور داشته و بر متغیرهای كلان اقتصادی نیز تأثیر گذار می باشد ، حمایت از تولید و مصرف كالاهای داخلی همواره در اولویت سیاست گذاری های اقتصادی و بازرگانی كشور قرار داشته است . در زمینه حمایت از مصرف كالاهای داخلی، اقداماتی نظیر تشویق هموطنان به مصرف كالای داخلی، اعمال تعرفه بر كالاهای وارداتی و ملزم نمودن سازمان های دولتی به تأمین مایحتاج خود از تولیدات داخلی در چند سال اخیر رواج یافته است.
1-2- بیان مسأله
یكی از مباحث مطرح در اقتصاد و بازرگانی « ملی گرایی » می باشد و به نظر می رسد كه مردم ایران از گرایشات ملی گرایانه و متعاقبا « ملی گرایی مصرفی » بالایی برخوردارند و این گرایشات ملی گرایانه می تواند به عنوان مزیت رقابتی برای محصولات داخلی در برابر محصولات خارجی بشمار آید.
اما علی رغم ترغیب به مصرف كالاهای داخلی و حمایت از تولیدات داخلی به طرق مختلف مانند محدود نمودن ورود كالاهای خارجی و طرح موضوعاتی مانند محصول ملی (بعنوان مثال خودرو ملی )، گرایش زیادی به كالاهای و خارجی حتی تأمین آنها بصورت قاچاق مشاهده می گردد. بنابراین آگاهی از میزان ملی گرایی مصرفی و سنجش آن بصورت علمی ضروری به نظر می رسد.
لذا در این تحقیق بررسی عوامل موثر بر ملی گرایی مصرفی مصرف كنندگان قمی بعنوان یکی از شهرهای ایران و تعیین متغیرهای تاثیر گذار بر این گرایش و نیز تأثیر این گرایش بر ارزیابی محصولات داخلی و خارجی می باشیم تا با آگاهی از میزان تمایل مصرف كنندگان به چشم پوشی از مطلوبیت مصرف كالاهای خارجی به خاطر گرایشات ملی گرایانه ، دولت در برنامه ریزی های خود جهت حمایت از تولیدات داخل ، مبارزه با كالاهای قاچاق ، نظارت بر واردات و حتی در صورت تحریم تجاری ایران از جانب سایر كشورها، تاثیر این عامل را مد نظر داشته باشد و تولید كنندگان ایرانی نیز از میزان حمایت مصرف كنندگان ایرانی از كالاهای داخلی و بعبارت دیگر مزیت داخلی بودن محصولات تولیدی خود نسبت به محصولات رقبای خارجی خود آگاهی داشته و در برنامه ریزی های خود لحاظ نمایند.
این تحقیق در نظر دارد میزان ملی گرایی مصرفی در میان مصرف كنندگان استان قم را اندازه گیری نموده و تأثیر متغیر های اجتماعی روانشناختی بر ملی گرایی مصرفی و درنهایت تأثیر ملی گرا یی مصرفی بر ارزیابی كالاهای داخلی و خارجی در طبقات مختلف كالایی را مورد بررسی قرار دهد.
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق
- رشد و توسعه اقتصادی هر كشوری منوط به افزایش تولید و آن نیز به نوبه خود به زنجیره مصرف مربوط است . بر این اساس بازار مصرف هر كشوری می تواند نقش موثری در ارتقای تولید آن كشور ایفا نماید . بدین منظور آگاهی از میزان تمایل به مصرف كالاهای داخلی و شناسایی عوامل افزاینده و یا كاهنده این تمایل می تواند برای بنگاه های داخلی در رقابت با شركتهای بین المللی بسیار موثر باشد تا بتوانند از این تمایل به عنوان مزیتی رقابتی در بازار كشور ایران به نفع خود استفاده نمایند.
- با مطرح شدن عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی و آزاد سازی واردات كالاهای خارجی، شركتهای ایرانی می توانند با آگاهی از میزان ملی گرایی مصرفی مصرف كنندگان ایرانی ، به تولید كالاهایی كه ملی گرایی مصرفی بیشتری نسبت به آنها وج ود دارد ، اقدام نموده و خود را برای رقابت تنگاتنگ با كالاهای خارجی در حوزه هایی كه گرایش ملی گرایانه كمتری وجود دارد، آماده نمایند.
- با مشخص شدن میزان ملی گرایی مصرفی و میزان تمایل و یا عدم تمایل به محصولاتی كه با نام ملی عرضه می شوند، دولت در سیاستگذاری های خود در زمینه حمایت و یا عدم حمایت از این محصولات بهتر می تواند تصمیم گیری نماید.
- با تحریم تجاری ایران در محافل سیاسی و اقتصادی و نیز در هنگام تحریم مصرف كالاهای خارجی و یا تعلیق روابط تجاری با برخی از كشورها كه هرازگاهی بدنبال بروز تنش های سیاسی و یا مذهبی از طرف ایران اعمال می گردد ، آگاهی از میزان تمایل و رضایت مصرف كنندگان از این تحریم ها و چشم پوشی آنها از مطلوبیت كالاهای خارجی و اعمال آنها در تصمیم گیری های سیاسی ضروری به نظر می رسد.
- طبق بیانات مقام معظم رهبری که سال گذشته را به نام سال تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی بیان نمودند ، با بهره گرفتن از تمایلات ملی گرایانه مصرفی و افزایش آنها می توان از این عامل در جهت كاهش قاچاق كالا به كشور استفاده نمود.
1-4- اهداف تحقیق
- هدف اصلی
شناسایی رابطه بین عوامل اجتماعی روانشناختی و ملی گرایی مصرفی مصرف كنندگان خودرو در استان قم
- اهداف فرعی
شناسایی تاثیر وطن پرستی بر ملی گرایی مصرفی مصرف كنندگان خودرو در استان قم
شناسایی تاثیر پذیرش فرهنگی بر ملی گرایی مصرفی مصرف كنندگان خودرو در استان قم
شناسایی تاثیر جهان گرایی بر ملی گرایی مصرفی مصرف كنندگان خودرو در استان قم
شناسایی تاثیر تجمل گرایی بر ملی گرایی مصرفی مصرف كنندگان خودرو در استان قم
شناسایی تاثیرتهدید ادراك شده اقتصادی بر ملی گرایی مصرفی مصرف كنندگان خودرو در استان قم
1-5- سئوال های تحقیق
- سئوال اصلی تحقیق
عوامل اجتماعی روانشناختی بر ملی گرایی مصرفی مصرف كنندگان خودرو در استان قم موثر است؟
- سئوال های فرعی تحقیق
وطن پرستی بر ملی گرایی مصرفی مصرف كنندگان خودرو در استان قم موثر است؟
پذیرش فرهنگی بر ملی گرایی مصرفی مصرف كنندگان خودرو در استان قم موثر است؟
جهان گرایی بر ملی گرایی مصرفی مصرف كنندگان خودرو در استان قم موثر است؟
تجمل گرایی بر ملی گرایی مصرفی مصرف كنندگان خودرو در استان قم موثر است؟
تهدید ادراك شده اقتصادی و ملی گرایی مصرفی مصرف كنندگان خودرو در استان قم موثر است؟
1-6- فرضیه های تحقیق
- فرضیه اصلی تحقیق
عوامل اجتماعی روانشناختی بر ملی گرایی مصرفی مصرف كنندگان خودرو در استان قم موثر است.
- فرضیه های فرعی تحقیق
وطن پرستی بر ملی گرایی مصرفی مصرف كنندگان خودرو در استان قم موثر است.
این مطلب را هم بخوانید :
پذیرش فرهنگی بر ملی گرایی مصرفی مصرف كنندگان خودرو در استان قم موثر است.
جهان گرایی بر ملی گرایی مصرفی مصرف كنندگان خودرو در استان قم موثر است.
تجمل گرایی بر ملی گرایی مصرفی مصرف كنندگان خودرو در استان قم موثر است.
تهدید ادراك شده اقتصادی و ملی گرایی مصرفی مصرف كنندگان خودرو در استان قم موثر است.
1-7- متغیرهای تحقیق
متغیرهای تحقیق عبارتند از:
متغیر مورد بررسی | مولفه ی مورد بررسی |
متغیر مستقل
(عوامل اجتماعی روانشناختی) |
وطن پرستی |
پذیرش فرهنگی | |
جهان گرایی | |
تجمل گرایی | |
تهدید ادراك شده اقتصادی | |
متغیروابسته
(ملی گرایی مصرفی) |
ملی گرایی مصرفی |
جدول1-1: متغیرهای تحقیق
1-8- مدل تحلیلی تحقیق
شکل 1-1: مدل تحلیلی تحقیق
1-9- قلمرو تحقیق
1-9-1 – قلمرو موضوعی
آنچه که در این تحقیق به عنوان محور اصلی مطرح است، شناسایی عوامل اجتماعی روانشناختی مؤثر بر ملی گرایی مصرفی از دیدگاه مصرف كنندگان است . بر این اساس ، مباحث مربوط به ملی گرایی مصرفی و عوامل اجتماعی روانشناختی موثر آن شامل وطن پرستی ، پذیرش فرهنگی ، جهان گرایی ،تجمل گرایی ،تهدید ادراك شده اقتصادی، قلمرو موضوعی این تحقیق را تشکیل می دهند.
1-9-2 – قلمرو مكانی
قلمرو مکانی این تحقیق، مصرف کنندگان خودرو در استان قم می باشد.