نیاز می باشند اینترنت افراد را بیشتر به یكدیگر نزدیک می سازد خواه اینكه دریافت كننده این را بخواهد یا نخواهد . ( اینترنت 1 )
اهمیت و ضرورت پژوهش:
اینترنت بهعنوان فضایی جدید برای بسط فعالیتهای تجاری، نقل و انتقالات مالی، بازاریابی و ابزاری برای جستجوی مصرف کنندگان مورد توجه واقع شد. هیچکس تصور نمیکرد که روزی جنبه اجتماعی آن بهصورت کاربرد اصلی اینترنت درآید. قوه محرکه این امر، نیازی عمیق و برآمده از جامعه برای پیدا کردن یا ایجاد جمعی همدل و همنوا است که اهداف و آرمانها و انگیزهها و عواطف مشترک یا شبیه به هم داشته باشند. این چنین گروهی را در اصطلاح علوم اجتماعی “اجتماع” میخوانند. در فضای اینترنت گروههایی این چنینی را “اجتماعات آنلاین” مینامند. اما طنز جالب این است که بر اساس فرضهای اولیه دربارهی اثرات اجتماعی اینترنت، این ابزار باعث محدود کردن بیشتر افراد به روابط غیر شخصی و گریز آنها از ارتباط رودررو میشود. برذاساس این فرض اینترنت نابود کنندهی اجتماعات است اما، شواهد زیادی برای رد این فرض وجود دارد. مثلاً ثابت شده که این فرض دربارهی اکثریت وسیعی از کاربران اینترنتی در ایالات متحده نادرست است.( افتخار زاده ، 1380 : 358 )
امروزه نقش اینترنت در زندگی اجتماعی و در عرصه های علمی و فنی اجتناب ناپذیر است و در برنامه ریزی توسعه ، اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصای ، جایگاه ویژه ای به فن آوری اطلاعات داده است . اینترنت موجب كاهش فاصله طبقاتی شده است.و در فضای مجازی پایگاه اجتماعی جدیدی به كاربران اعطا می كند ، و حتی تفاوت های جنسیتی را نیز كاهش می دهد . افزایش توانایی اعمال قدرت ، همگن سازی ، سلیقه ها نزدیكی خواستها و انتقادات افراد افزایش مشاركت اجتماعی ، گذراندن اوقات فراغت و ورود به مفاهیم جدید زندگی روزمره امكان برقراری ارتباط ، اطلاع از اخبارو رویدادهای جهان تبادل فرهنگی دستیابی به اطلاعات ، افزایش میزان آ گاهی عمومی و غیره و…. مزایای عمده كاركردهای قابل توجه گسترش استفاده از ارتباطات اینترنتی به كا میرود ، آثار اجتماعی و روانی مانند اعتیاد به مواد مخدر ، اكس ، سیگار ، اعتیاد به اینترنت در بین كودكان و نوجوانان نیز با علائمی چون افزایش نوسانات اخلاقی ، سخن نگفتن بادیگران ، قطع روابط اجتماعی ، كم خوابی ، نگرانی و استرس در كنار ضعف بینایی همراه است كودكان و نوجوانان كه به اینترنت وابستگی دارند در حقیقت به آن معتاد هستند ، برای ارضای خود ساعت های متوالی بدون وقفه روی خط باقی می مانند و هر زمانی كه امكان دسترسی به اینترنت را نداشته باشند دچار فكر كردن و خیال پردازی می كنند . وقتی كه یک نوجوان در محیط خانواده معتاد به استفاده از اینترنت باشد فرصت فرد هر روز بیشتر از گذشته از نظر عاطفی و روانی با سایر افاد خانواده فاصله بگیرد و به تنهایی خود و استفاده از تضعیف كرده یا آن را از دست بدهد . وقتی دو فرد مجازی در یک فضای مجازی كنار هم قرار می گیرند بدون اینكه از شرایط اجتماعی ، فرهنگی ، مذهبی ، خانوادگی ، فردی ، هم باخبر باشند.میتوانند شكاف های بین خود را به سادگی كاهش دهند در این زمینه به طور نسبی ، فقیر و غنی ، دختر و پسر ، جوان و میانسال می توانند دو دوست مجازی هم در اینترنت باشند و با یكدیگر ارتباط برقرار كنند . اگر گناهی نبود به طور حتم چنین دوستیها و روابطی ایجاد نمی شد.
معمولاً دختر ها بیشتر از پسرها تجربیات ناخوشایند از اینترنت دارند ، با بیشتر آنها در معرض قرار گرفتن تصاویر مستهجن و تحریک كننده احساسات جنسی را به عنوان یک مسئله آزار دهنده نام می برند . دختران بزرگتر اغلب بیشتر از دخترهای جوان تر و پسرها تهدید می شوند ، توضیح این موضوع می تواند این حقیقت باشد كه دختران بیشتر پسرها و دخترها از طریق اینترنت برقرار می كنند ، توضیح دیگر اینكه دختران اغلب بیشتر از پسرها ترس را تجربه می كنند .( اینترنت2 )
تغییرات در جامعه باعث ایجاد نیازهای جدید در افراد میشود و آموزش در زمره این نیازها به شمار می رود و فناوریهای اطلاعات نقش حیاتی و مهمی در این زمینه ایفا میكنند. در صورتیكه به سواد رایانهای عموم افراد توجه نشود فنآوری اطلاعات به هیچوجه توسعه نخواهد یافت.
رایانهها بعنوان ابزارهای مناسب، موجب آماده كردن دانشجویان برای پذیرش تغییر و تحول فناوریهای آموزش و وسیلهای بالقوه برای خودآموزی و خودرهبری دانشجویان موجب افزایش بازدهی آموزش و تقویت عملكرد دانشجویان در دانشگاه میگردند (كوبال، 1993: 59)
با توجه به تجارب آموزش فناوری در كشورهای پیشرفته و سابقه تحقیقها و بررسیهای انجام شده در دنیا از یكسو، و از سوی دیگر با توجه به لزوم بازنگری مفهوم نوین آموزش
متناسب با نیازهای جدید اساتید و دانشجویان انجام این تحقیق، به منظور تعیین سرفصلهای نوین آموزش استفاده از رایانه بعنوان یكی از متداولترین ابزارهای فناوری اطلاعات ضروری میباشد.( همان منبع ، 59 )
اهداف پژوهش :
هدف اصلی : بررسی و مقایسه فاكتورهای مؤثر بر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور گیلان غرب
اهداف جزئی :
1- تعیین نقش و تاثیر فناوری اطلاعات در فعالیت های دانشجویان
2- تعیین و مقایسه فاكتورهای مؤثر بر استفاده از فناوری اطلاعات توسط دانشجویان دختر و پسر
«سوالهای تحقیق»
سوالهای پژوهش عبارتند از :
این مطلب را هم بخوانید :
1- میزان آشنایی دانشجویان با رایانه و اینترنت چقدر است؟
2- گسترش فنآوری اطلاعات بویژه رایانه و اینترنت چه تاثیری بر نیازهای مطالعاتی دانشجویان دارد؟
3- میزان استفاده از ICT در دانشجویان دخترو پسر چقدر است ؟
4- آیا بین امکانات موجود ICT و میزان استفاده از ICT رابطه وجود دارد ؟
5- آیا بین سواد ICT ومیزان استفاده از ICT رابطه وجود دارد ؟
6- ایا بین انتظارات اساتید و استفاده از ICT توسط دانشجویان رابطه وجود دارد ؟
فرضیات تحقیق :
1- بین آشنایی دانشجویان با رایانه و اینترنت و میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات رابطه وجود دارد .
2- بین نیازهای مطالعاتی دانشجویان و میزان استفاده از فناوری اطلاعات رابطه وجود دارد .
3- بین جنسیت دانشجویان و میزان استفاده از ICTرابطه وجود دارد .
4- بین امکانات موجود ICT و میزان استفاده از ICTرابطه وجود دارد .
5- بین سواد ICT و میزان استفاده از ICT رابطه وجود دارد .
6- بین انتظارات اساتید و استفاده از ICTرابطه وجود دارد .
تعریف عملیاتی متغیرها :