3-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………… 69
3-2 روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………….. 69
3-3 جامعه آماری……………………………………………………………………………………………………………. 69
3-4 نمونه آماری و روش نمونه گیری………………………………………………………………………………… 69
3-5 ابزار تحقیق………………………………………………………………………………………………………………. 70
3-6 تکلیف…………………………………………………………………………………………………………………….. 70
3-6-1 تکلیف پیگردی…………………………………………………………………………………………………….. 70
3-6-2 تکلیف ثانویه………………………………………………………………………………………………………… 71
3-7 شیوه اجرای تحقیق……………………………………………………………………………………………………. 72
3-8 متغیر های تحقیق………………………………………………………………………………………………………. 73
3-8-1 متغیر مستقل…………………………………………………………………………………………………………. 73
3-8-2 متغیر وابسته………………………………………………………………………………………………………….. 73
3-9 روش تجزیه و تحلیل آماری………………………………………………………………………………………. 74
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………….. 75
4-2 آمار توصیفی…………………………………………………………………………………………………………… 76
4-2-1 ویژگی های جمعیت شناختی………………………………………………………………………………….. 76
4-2-1 بررسی توصیفی داده ها…………………………………………………………………………………………. 77
4-3 آزمون نرمال بودن متغیرها…………………………………………………………………………………………. 78
4-4 آمار استنباطی (آزمون فرضیه های تحقیق)……………………………………………………………………. 78
4-4-1 فرضیه اول………………………………………………………………………………………………………….. 78
4-4-2 فرضیه دوم…………………………………………………………………………………………………………. 79
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………… 83
5-2 خلاصه تحقیق……………………………………………………………………………………………………… 83
5-3 بحث و بررسی…………………………………………………………………………………………………….. 84
5-4 نتیجه گیری کلی………………………………………………………………………………………………….. 97
5-5 پیشنهادات…………………………………………………………………………………………………………… 97
5-5-1 پیشنهادات کاربردی برخواسته از تحقیق……………………………………………………………….. 97
5-5-2 پیشنهادات برای تحقیقات آینده………………………………………………………………………….. 98
منابع…………………………………………………………………………………………………………………………. 99
پیوست ها……………………………………………………………………………………………………………….. 105
مقدمه:
در گذشته یادگیری[1] در زندگی انسان امر زیاد مهمی به شمار نمی آمد و به گمان بسیاری از افراد غیر فنی و غیر متخصص فرض مسلم بر آن بود که فرد از راه تجربه و شاگردی و کارکردن با استادکار علم و هنر می آموزد وجز این هیچ مشکلی وجود ندارد. در واقع امر یادگیری از آغاز تاریخ زندگی بشر به همین منوال بوده است و معلمان و مربیان هرگز به خود زحمت نمی دادند و یا در این باره فکر نمی کردند که کیفیت یادگیری چیست و با چه اصول و ضوابطی مرتبط است. والدین
این مطلب را هم بخوانید :
مهارت های لازم برای زندگی را به کودکان خود یاد می دادند، معلمین چیزهایی را یاد می دادند که خود فرا گرفته بودند و روش هایی را اتخاذ می نمودند که از طریق آن مسائل را آموخته بودند. به همین دلیل به ندرت از یادگیری به عنوان یک پدیده پیچیده یاد می شد (طاهری و همکاران، 1384).
اما امروزه یادگیری اهمیت ویژه ای در میان جوامع مختلف پیدا نموده است بطوری که به عنوان یکی از اهداف اصلی در بحث آموزش مطرح می شود. وقتی صحبت از یادگیری به میان می آید سوال اصلی این است که چه چیزی برای یادگیری مد نظر قرار دارد؟ مهارت های حرکتی[2] از مهمترین مهارت هایی محسوب می شوند که موجودات زنده برای بقای خود به آن وابسته اند. بنابراین مهارت های حرکتی بخش عمده ای از زندگی انسان را تشکیل می دهند و انسانها برای تعامل با محیط خود نیازمند بهره گیری از این مهارت ها می باشند.
چون مهارت ها بسیار متنوع و مختلف هستند تعریفی از مهارت که بتوان در همه همه موارد آن را به کار برد مشکل خواهد بود. شاید بهترین تعریف، تعریف روانشناسی به نام ای.آر.گاتری[3](1952) باشد که مهارت را قابلیتی می داند که با اطمینان معین و صرف حداقل انرژی یا زمان کاری به نتیجه برسد.
با این تعاریف متوجه می شویم که میان اجرای یک مهارت و یادگیری آن تفاوت وجود دارد، به عنوان مثال ممکن است یک فرد در اثر عوامل مختلف یک بار بتواند یک اجرای بهینه داشته باشد ولی مجددا قادر به