4-3-2- آزمون t 74
4-3-3- آزمون F 75
4-3-4- معادله رگرسیون گام به گام 76
فصل پنجم خلاصه، بحث و پیشنهادها
5-1- مقدمه 79
5-2- آمار توصیفی 80
5-3- آمار استنباطی 81
5-4- پیشنهاد ها 83
پیشنهادهای پژوهشی: 85
منابع 86
چکیده
تحقیق حاضر برای تعیین اثربخشی دوره های آموزشی در ارتقا خدمات کارگزاران صندوق بیمه محصولات کشاورزی در استان لرستان انجام گرفته است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری 90 نفر بوده است که تعداد 82 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. ابزار تحقیق پرسشنامهای محقق ساخته بود كه روایی محتوایی آن براساس نظر متخصصان ترویج و آموزش كشاورزی تأیید و پایایی آن با بهره گرفتن از فرمول آلفای كرونباخ برابر با 0.91 محاسبه گردید. با توجه به نتایج پژوهش، بین متغییرهای برنامه آموزشی، محتوی آموزشی، امکانات آموزشی، روش آموزشی، ویژگی آموزشگر و درآمد با اثربخشی دوره های آموزشی رابطه مثبت و معنی داری در سطح 99 درصد اطمینان وجود دارد. بر اساس نتایج آزمون t بین مقایسه میانگین اثربخشی دوره های آموزشی در رابطه با تاهل، جنسیت و وضعیت استخدامی اختلاف معنیداری وجود ندارد. همچنین بر اساس نتایج به دست آمده از رگرسیون، 4/72 درصد از تغییرات مربوط به اثربخشی دوره های آموزشی توسط سه متغیر مطلوبیت روش آموزشی، ویژگی آموزشگر و مناسب بودن محتوی آموزشی تبیین میشود.
کلید واژه ها: اثربخشی دوره های آموزشی، کارگزاران صندوق بیمه محصولات کشاورزی، استان لرستان
فصل اول:
کلیات تحقیق
1-1- مقدمه
آموزش مقدمه و وسیله ای برای آغاز بلوغ فكری، تعمق قدرت تفكر و تحلیل های ذهنی در افراد می باشد (بساکت و مارسیک، 1992). آموزش ابزاری استراتژیک برای تحول اجتماع، توسعه اقتصادی و سازندگی جامعه است آموزش، اثر بخش ترین سازوكار جامعه برای مقابله با بزر گترین چالش قرن حاضر یعنی توسعه است. توسعه به انسانهای كلینگری كه دارای تفكر سیستمی و بینشی فرا رشتهایی و همچنین آگاه و خلاق باشند، نیاز دارد كه تنها از طریق آموزش همهجانبه می توان به آن دست یافت. فراهم آوردن دانش و مهارتهای مورد نیاز نیروی كار آتی، یكی از مستقیمترین و بدیهی ترین راههایی است كه آموزش می تواند به توسعه اقتصادی كمك كند. از طرف دیگر فراهم كردن شرایط و امكانات لازم برای نیرو های انسانی ماهر و كارآزموده جهت ورود به بازار كار از مهم ترین اقدامات و پیش بینی هایی است كه دولت مردان و برنامه ر یزان كشورها می بایست جهت پیشبرد برنامه های توسعه خود اعمال نمایند. كشوری كه نتواند مهارت و دانش مردمش را توسعه دهد و از آن در اقتصاد ملی به نحو مؤثری بهره برداری كند، نخواهد توانست هیچ چیز را توسعه دهد (برند، گلن ای، 1381).
با توجه به ضرورت تناسب برنامه های آموزشی با دنیای در حال تحول و تكامل امروز، لزوم توسعه پویا و ارتقای نیروی انسانی وجود دارد، كه مستلزم آموزش مستمر و مادا مالعمر است. آموزش مستمر شامل تحصیل مداوم معلومات و دانش، كسب تجربیات افراد مختلف متناسب با شیوه زندگی و اشتغال است كه موجب تحول الگوهای آینده رفتار آدمی می شود (شهبازی، 1372).
لذا در این فصل سعی شده است مسئله پژوهش، اهمیت موضوع، اهداف تحقیق، روش اجرایی تحقیق، محدوده های تحقیق، محدودیت های تحقیق و تعاریف عملیاتی تحقیق به طور کامل شرح و مورد بررسی قرار گیرد.
1-2- بیان مسئله
فرآوردههاى کشاورزى اعم از محصولات زراعى و دامى که اصطلاحاً به آنها تولیدات کشاورزى اطلاق مىشود، در بدو امر بهخاطر تأمین اساسىترین کالاهاى مورد نیاز بشر یعنى مواد غذائى حائز اهمیت است. در کنار این امر همانگونه که تجربه برخى کشورها مثل استرالیا و کانادا نشان مىدهد بخش کشاورزى را مىتوان بهعنوان
این مطلب را هم بخوانید :
نقش نرم افزارهای شبیه ساز در پیشرفت صنعت ساختمان
نقطه شروع توسعه اقتصادى در نظر گرفت. علاوه بر این کشورهاى توسعهیافته با در دست گرفتن سهم عمدهاى از تولید و تجارت محصولات کشاورزى (مثل غلات) در سطح جهان توانستهاند علاوه بر دستیابى به ارز قابل توجه در هر سال، از نظر اقتصادى و سیاسى نیز بر سایر جوامع تسلط یابند. این در حالى است که در بسیارى از کشورهاى دیگر که بخش عمدهاى از جمعیت فعال آنها در بخش کشاورزى است سالیانه مبالغ عمدهاى بابت واردات این محصولات اختصاص مىیابد. بهخصوص از آنجا که نرخ رشد جمعیت در جوامع اخیر معمولاً بالاتر از سایر کشورها است و لذا تأمین غذاى جمعیت رو به افزایش غالباً بهعنوان یک مسئله جدى قلمداد مىشود (خواجهپور، 1380).
کشاورزان در جریان فعالیتهای کشاورزی خود با خطرهای مهمی مواجهاند و برای اجتناب از خسارتهای ناشی از این خطرها به کمکهای دولت یا سایر روشهای جبران خسارت نیاز دارند.بازار بیمه میتواند راه حلی مناسبی برای تثبیت محصولات کشاورزی و درآمد کشاورزان باشد.مسئلهء اساسی در بیمه محصولات کشاورزی خطرهایی است که باید پوشش داده شوند.در این مقاله ریسکهای بیمهپذیر در بخش کشاورزی،امکان دسترس کشاورزان به پوششهای کامل بیمهای و مسئله توانایی مالی آنها برای خرید بیمهنامه مناسب، نقش دولتها در شکلگیری ساختار بیمه کشاورزی و نیز موضوع مهم دسترس به پوششهای بیمه اتکایی برای حوادث فاجعهآمیز بررسی شده است. در این مقاله نشان داده شده است که ناآگاهی کشاورزان از بیمه و توان مالی اندک کشاورزان و نیز دسترس نداشتن آنان به پوششهای کامل بیمهای ضرورت دخالت دولت در این امر به ویژه تأمین بخشی از حق بیمه و خسارت و نیز ارائه پوشش یا تأمین مالی خسارتهای فاجعهآمیز را اجتنابناپذیر میکند(همتی،1384).
نگاهی به برنامههای بیمه کشاورزی در سراسر جهان نشان میدهد که بیشتر این نهادها یا متعلق به دولت است یا امور آنها را دولت اجراء میکند و کشور ما، نیز از این قاعده مستثنی نیست. از طرفی تحولات اخیر در زمینه کوچک کردن دولت و واگذاری پروژههای مختلف بهویژه در بخش صنعت و خدمات به بخش غیردولتی و نتیجهبخش غیردولتی و نتیجهبخش بودن آن در بسیاری از موارد اغماضناپذیر است. در کشاورزی هم حضور بخش غیردولتی در مواردی کارساز نشان داده شده است، اما در زمینه بیمه محصولات کشاورزی چطور؟ نتایج پژوهشها گویای این نکتهاند که سازمانهای خصوصی میتوانند یک نقش اساسی در تشویق و پیشرفت تغییرات تکنولوژی ایفاء کنند. لیکن این سازمانها اشتیاق بیشتری جهت تمرکز فعالیتهای خود بر کشاورزان بزرگ و عمده مالکان دارند. این موضوع، تدوین خطمشیهای ابتکاری از جانب دولت در راستای کنترل و محدود کردن فعالیتهای نامناسب بخش خصوصی را امری ضروری جلوه میدهد(زمانیپور، ۱۳۷۹).
امروزه آموزش و بهسازی منابع انسانی به عنوان یكی از استراتژی های اصلی دستیابی به مزیت رقابتی سازمان ها قلمداد می شود. بنابراین بهبود بهره وری نیروی انسانی باید یكی از اهداف مهم هر سازمان و یا نهاد تلقی شده و برای آن برنامه ریزی دقیق و صحیحی را تدارك دید. از جمله عواملی كه بر بهره وری نیروی انسانی مؤثر است، آموزش می باشد(میرزایی اهر نجاتی و همکاران، 1390).
سازمان ها و شرکت های امروزی به خوبی دریافته اند که آن چه در راه آموزش منابع انسانی صرف می کنند، به زودی در عملیات و دستاوردهای سازمانی انعکاس خواهد یافت(سوانسون و هولتون، 2009). نتایج