3-3- حجم نمونه و روش اندازهگیری ………………………… 99
3-4- ابزار جمع آوری داده ها………………………. 99
3-5- چگونگی سنجش روایی و پایایی ابزار تحقیق………………………. 100
3-5-1- تعیین روایی پرسشنامه مورد استفاده………………………. 100
3-5-2- تعیین پایایی یاقابلیت اعتماد پرسشنامه مورد استفاده…………… 101
3-6- روش تجزیه و تحلیل دادهها ……………………….101
3-7- آزمون کولموگروف- اسمیرنوف ………………………… 102
3-7- 1- آزمون فریدمن ………………………… 102
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها………………………. 103
مقدمه………………………. 104
4-1 – تجزیه و تحلیل آمار توصیفی ………………………… 104
4-1-1- تعاریف آماری ………………………… 104
4-1-2- آمار توصیفی سوالات پرسشنامه ……………………….. 105
4-2- تجزیه و تحلیل آمار استنباطی………………………… 133
4-2-1- پاسخ به فرضیههای تحقیق…………………….. 133
4-2-2- اولویتبندی فرضیههای پژوهش………………… 139
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادها
مقدمه ……………………….. 142
5-1- مروری بر بیان مساله، اهداف تحقیق و چگونگی روش انجام کار……..142
5-2- نتایج آزمونها………………………. 144
5-3- نتیجهگیری ……………………….. 144
5-4- بحث و مقایسه با تحقیقات دیگر ……………………….. 145
5-5- محدودیتهای و مشکلات تحقیق ………………………… 146
5-5-1- محدودیتهای تحت کنترل محقق ………………………… 146
5-5-2- محدودیتهای خارج از کنترل محقق ………………………… 146
5-6- پیشنهادهای تحقیق ………………………… 147
5-6-1- پیشنهادهای حاصل از ادبیات موضوعی تحقیق………………… 147
5-6-2- پیشنهادهای مبتنی بر یافتههای تحقیق (به تفکیک فرضیههای تحقیق)…………. 147
5-6-3- توصیههایی برای محققان آتی ………………………… 149
منابع و ماخذ ……………………….. 150
پیوستها ……………………….152
چکیده انگلیسی………………….. 155
فصل اول: کلیات تحقیق
مقدمه:
بیتردید منابع انسانی در همه اعصار و قرون، مهمترین عامل دستیابی به توسعه به شمار میرفته و همواره بعنوان موتور توسعه مطرح شده است. تجربه نشان
این مطلب را هم بخوانید :
داده است که هر سازمانی برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده خود نیازمند نیروی انسانی متخصص، خلاق و باانگیزه میباشد. بنابراین، یک سازمان موفق سازمانی است متشکل از نیروی انسانی با فرهنگ سازمانی، اندیشه و اهداف مشترک که تجارب و دانش خود را در اختیار سازمان قرار میدهند. تحت این شرایط، هر فرایندی که موجب ارتقای توانمندی نیروی انسانی گردد، فرایندی سرمایه افزا است که نتیجه آن بطور مستقیم در کیفیت و کمیت خدمات نمودار میشود. طبیعی است اگر مدیران بتوانند توانمندی کارکنان سازمان را افزایش دهند، موجب توسعه و بهبود کار سازمان شدهاند. بنابراین از آنجا که انسان محور تحولات سازمانی است، برای دستیابی به تراز بالندگی قابل قبول سازمانی، باید به ارتقای تراز منابع انسانی پرداخت، آنها را از درون رشد داد و به گونهای خودفرمان پرورد. حوزه درمان از جمله بخشهای سازمان تامین اجتماعی است که انسان در آن نقش محوری دارد. هر گونه برنامه ریزی یا پیش بینی آینده در آن متأثر از پیچیدگی رفتار انسان است. بنابراین توجه به موضوع توانمندسازی منابع انسانی در تأمین اجتماعی و در حوزه درمان این سازمان اهمیت دوچندان مییابد.
در تحقیق حاضر، محقق با توجه به موضوع تحقیق، به بیان مساله اصلی پژوهش وضرورت انجام تحقیق، اهداف پژوهش، قلمرو تحقیق، متغیرهای مورد مطالعه میپردازد.
1-1- بیان مسئله
توانمندسازی فرایندی است که در آن از طریق توسعه و گسترش نفوذ و قابلیت افراد و تیمها و استفاده از ظرفیت و تواناییهای فردی و گروهی آنها به بهبود و بهسازی مستمر عملکرد کمک میشود. توانمندسازی برای مدیران، نقش یک عامل تسهیل کننده را دارد که هدف از آن یاری رساندن به دیگران است تا روی پای خود بایستند(آقاجانی و آقاجانی، 1384).
توانمندسازی اعطاء اختیار تصمیمگیری به کارکنان به منظور افزایش کارایی آنان و ایفاء نقش مفید در سازمان است(Kagee,2006) که موجب میشود کارکنان با فراگیری دانش، مهارت و انگیزه بتوانند