4-5 پیشنهادات پژوهشی.. 144
5-5 پیشنهادات کاربردی.. 144
منابع فارسی.. 147
منابع لاتین.. 162
پیوست… 201
فهرست جدول ها
جدول 1-4: آزمون کولموگروف-اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن توزیع نمرات متغیرهای تحقیق.. 91
جدول 2-4: آمارهای توصیفی نمرات تاب آوری،کیفیت زندگی و رفتارهای پرخطر. 92
جدول 3-4: آمارهای توصیفی نمرات کیفیت زندگی به تفکیک پیشآزمون و پس آزمون درگروههای آزمایش و کنترل 92
جدول 4-4: آمارهای توصیفی نمرات ابعاد کیفیت زندگی به تفکیک پیشآزمون و پس آزمون درگروههای آزمایش و کنترل 93
جدول 5-4: آمارهای توصیفی نمرات رفتارهای پرخطر به تفکیک پیشآزمون و پس آزمون درگروههای آزمایش و کنترل 96
جدول 6-4: تحلیل واریانس برای بررسی همگنی شیب های خطوط رگرسیون نمرات تاب آوری بین گروه آزمایش و گروه کنترل.. 99
جدول 7-4: نتایج آزمون لون برای بررسی همگنی واریانس نمرات تاب آوری بین گروههای آزمایش وکنترل.. 99
جدول 8-4: میانگین تعدیل شده و خطای معیار نمرات تاب آوری در دانش آموزان گروههای آزمایش و کنترل 100
جدول 9-4: نتایج تحلیل کواریانس یک متغیره روی نمرات تاب آوری بین گروههای آزمایش و کنترل.. 100
جدول 10-4: تحلیل واریانس برای بررسی همگنی شیبهای خطوط رگرسیون نمرات کیفیت زندگی بین گروه آزمایش و گروه کنترل.. 102
جدول 11-4: نتایج آزمون لون برای بررسی همگنی واریانس نمرات کیفیت زندگی بین گروههای آزمایش وکنترل 102
این مطلب را هم بخوانید :
جدول 12-4: میانگین تعدیل شده و خطای معیار نمرات کیفیت زندگی در دانش آموزان گروههای آزمایش و کنترل 103
جدول 13-4: نتایج تحلیل کواریانس یک متغیره روی نمرات کیفیت زندگی بین گروههای آزمایش و کنترل.. 103
جدول 14-4: آزمون باکس جهت بررسی همگنی ماتریس کواریانس…. 104
جدول 15-4: نتایج آزمون لون برای بررسی همگنی واریانس نمرات مؤلفههای کیفیت زندگی.. 105
جدول 16-4: نتایج آزمون های چند متغیره روی نمرات مؤلفههای کیفیت زندگی در دانش آموزان.. 106
جدول 17-4: نتایج تحلیل کواریانس چند متغیره روی نمرات سلامت جسمانی.. 107
جدول 18-4: نتایج تحلیل کواریانس چند متغیره روی نمرات سلامت جسمانی.. 107
جدول 19-4: آزمون باکس جهت بررسی همگنی ماتریس کواریانس…. 108
جدول 20-4: نتایج آزمون لون برای بررسی همگنی واریانس نمرات مؤلفههای سلامت جسمانی.. 109
جدول 21-4: نتایج آزمونهای چند متغیره روی نمرات مؤلفههای سلامت جسمانی در دانش آموزان.. 109
جدول 22-4: نتایج تحلیل کواریانس چند متغیره روی نمرات عملکرد جسمانی.. 110
جدول 23-4: نتایج تحلیل کواریانس چند متغیره روی نمرات مشکلات جسمانی.. 111
جدول 24-4: نتایج تحلیل کواریانس چند متغیره روی نمرات درد جسمانی.. 111
جدول 25-4: نتایج تحلیل کواریانس چند متغیره روی نمرات سلامت عمومی.. 112
جدول 26-4: آزمون باکس جهت بررسی همگنی ماتریس کواریانس…. 113
جدول 27-4: نتایج آزمون لون برای بررسی همگنی واریانس نمرات مؤلفههای سلامت جسمانی.. 113
جدول 28-4: نتایج آزمون های چند متغیره روی نمرات مؤلفههای سلامت روانی در دانش آموزان.. 114
جدول 29-4: نتایج تحلیل کواریانس چند متغیره روی نمرات سرزندگی.. 115
جدول 30-4: نتایج تحلیل کواریانس چند متغیره روی نمرات عملکرد اجتماعی.. 115
جدول 31-4: نتایج تحلیل کواریانس چند متغیره روی نمرات مشکلات هیجانی.. 116
جدول 32-4: نتایج تحلیل کواریانس چند متغیره روی نمرات سلامت عمومی.. 117
جدول 33-4 درصد هر یک از رفتارهای پرخطر در گروه آزمایش و کنترل………………………………………………118
جدول 34-4: تحلیل واریانس برای بررسی همگنی شیب های خطوط رگرسیون نمرات رفتارهای پرخطر بین گروه آزمایش و گروه کنترل.. 119
جدول 35-4: نتایج آزمون لون برای بررسی همگنی واریانس نمرات رفتارهای پرخطر بین گروههای آزمایش و کنترل 120
جدول 36-4: میانگین تعدیل شده و خطای معیار نمرات رفتارهای پرخطر در دانش آموزان گروههای آزمایش وکنترل 120
جدول 37-4: نتایج تحلیل کواریانس یک متغیره روی نمرات رفتارهای پرخطر بین گروههای آزمایش و کنترل 121
جدول 38-4: آزمون باکس جهت بررسی همگنی ماتریس کواریانس…. 122
جدول 39-4: نتایج آزمون لون برای بررسی همگنی واریانس نمرات مؤلفههای رفتارهای پرخطر. 122
جدول 40-4: نتایج آزمونهای چند متغیره روی نمرات مؤلفههای رفتارهای پرخطر در دانش آموزان.. 123
جدول41-4: نتایج تحلیل کواریانس چند متغیره روی نمرات خشونت… 123
جدول 42-4: نتایج تحلیل کواریانس چند متغیره روی نمرات رابطه جنسی ناایمن.. 124
جدول 43-4: نتایج تحلیل کواریانس چند متغیره روی نمرات مصرف مواد. 125
فهرست نمودار
نمودار 1-4: نمودار جعبهای نمرات پیش آزمون و پس آزمون تاب آوری در گروههای آزمایش و کنترل.. 86
نمودار 2-4: نمودار جعبهای نمرات پیش آزمون و پس آزمون کیفیت زندگی در گروههای آزمایش و کنترل.. 86
نمودار 3-4: نمودار جعبهای نمرات پیش آزمون سلامت روانی و مؤلفههای آن.. 87
نمودار 4-4: نمودار جعبهای نمرات پس آزمون سلامت روانی و مؤلفههای آن.. 88
نمودار 5-4: نمودار جعبهای نمرات پیش آزمون سلامت جسمانی و مؤلفههای آن.. 88
نمودار 6-4: نمودار جعبهای نمرات پس آزمون سلامت جسمانی و مؤلفههای آن.. 89
نمودار 7-4: نمودار جعبهای نمرات پیش آزمون رفتارهای پرخطر. 89
نمودار 8-4: نمودار جعبهای نمرات پس آزمون رفتارهای پرخطر. 90
نمودار 9-4 نمودار پراکنش نمرات پیشآزمون و پس آزمون نمرات تاب آوری در گروههای آزمایش وکنترل.. 98
نمودار 10-4: نمودار پراکنش نمرات پیش آزمون و پس آزمون کیفیت زندگی در گروههای آزمایش و کنترل.. 101
نمودار 11-4: نمودار پراکنش نمرات پیشآزمون و پسآزمون رفتارهای پرخطر در گروههای آزمایش و کنترل 119
فصل اول
كلیات تحقیق
1-1 مقدمه
زندگی موهبتی الهی است كه انسانها در سفری كوتاه در طول عمر خویش از آن بهره مند میگردند. داشتن زندگی با كیفیت مطلوب آرزوی بشر بوده و هست. در طول سالیان متمادی یافتن مفهوم حقیقی زندگی خوب و چگونگی دست یابی به آن، افكار و مطالعات فلاسفه را به خود معطوف داشته است. بر همین اساس از آغاز تاكنون تعاریف گوناگونی از زندگی خوب و كیفیت زندگی از سوی اندیشمندان و محققین ارائه شده است (هانستد[1]،1999). کیفیت زندگی عبارت است از برداشت افراد از موقعیت شان در زندگی که با توجه به زمینۀ فرهنگ و سیستم ارزشی که در آن زندگی میکنند و در ارتباط با اهداف و انتظارها و استانداردهای فرد میباشد (گویات، فنی و پاتریک[2]،1993) تعریف سازمان بهداشت جهانی از سلامت به صورت رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی، نه فقط فقدان بیماری و معلولیت باعث گسترش توجه از بیماری به عملکرد و سایر جنبههای مثبت سلامتی شده است ( کاپلان، سادوک[3] ، 2009) کیفیت زندگی را میتوان به عنوان یک ابزار عملیاتی برای سنجش سلامتی و رفاه کلی در نظر گرفت و در حال حاضر از آن به عنوان یک شاخص کلیدی که باید به صورت معمول در پژوهشهای بهداشتی در نظر گرفته شود، یاد میکنند. همچنین در حال حاضر بحث کیفیت زندگی یکی از نگرانیهای عمده سیاست مداران و متخصصان بهداشت عمومی بوده و به عنوان شاخصی برای اندازه گیری وضعیت سلامت در تحقیقهای بهداشت عمومی و پزشکی شناخته شده و به کار میرود (گیل، فینستین[4]،2003). فریش معتقد است که مطالعه بهزیستی افراد و جوامع و ارتقاء آن بزرگترین چالش علمی بشر بعد از افزایش و پیشرفت در زمینه تکنولوژی، پزشکی و ثروت است (فریش 2006، به نقل از قاسمی، کج باف و ربیعی،1390). به همین دلیل درمان های امروزی باید متمرکز بر اصلاح و تغییر کیفیت زندگی و گسترش توانمندی ها و ایجاد رضایت از زندگی در افراد بخصوص نوجوانان باشد. علاوه بر کیفیت زندگی توجه به رفتارهای پرخطر در نوجوانان ضروری و لازم است.
تجربه های شخصی، زیستی و روانشناختی تغییرات گسترده ای را در دوره نوجوانی به وجود میآورند و طی این تغییرات افراد محرك های رفتاری و هیجانی جدید و متفاوتی را برای زندگی بزرگسالی خود كشف میكنند، تغییرات زیستی، روانشناختی و محیطی- اجتماعی كه در دوره نوجوانی رخ میدهند، ممكن است باعث درگیر شدن در رفتارهای خودتخریب ساز یا مضر برای سلامتی شوند، همین رفتارها تأثیر درازمدتی در سلامتی دارند باعث افزایش خطر مرگ و میر زودهنگام می شوند و دارای عواقب روانشناختی و اجتماعی هستند (گونزالس و فیلد[5]، 1994). الگوهای رفتاری مهم كه میتوانند بر سراسر زندگی فرد تأثیر بگذارند، مانند مصرف مواد و الگوهای رفتار نادرست جنسی از این دوره آغاز میشوند (جانپابلو و استفان[6]،2004). در نوجوانی فرد جایگاه خویش را در خانواده، دوستان و جامعه تعیین میكند. عوامل اجتماعی، خانوادگی و اقتصادی نقش مهمی در سوگیری رفتاری افراد به عهده دارند. اغلب نوجوانان با خانواده، جامعه و بستگان دچار چالش هستند و ممكن است فشار این مشكلات نوجوان را در مرحله تصمیم گیری به سمت رفتارهای پرخطر بكشاند. جامعه امروز، نوجوانان و خانواده را با نیازهای فراوانی رو به رو میكند. در دوره نوجوانی افراد تجربه آموزی نموده و از این رو با خطرهای گوناگونی رو به رو میشوند. در این مرحله نوجوان از خانواده به سوی جامعه كشیده میشود. و در راستای به دست آوردن جایگاه اجتماعی میكوشد. (باریکانی،1387) تغییرات ناگهانی و گسترده ای كه در تمامی جنبه های زندگی نوجوان ایجاد میشود، مرحله ای بحرانی را ایجاد میكند، كه طبعاً مشكلات و ناسازگاری هایی را به همراه خواهد داشت، بنابراین با توجه به اهمیت این دوران، شناخت اصولی و علمی این مرحله، برای پیشگیری از نابهنجاریها و مشكلات ناشی از آن از طریق ارائه اطلاعات و آگاهی های لازم به نوجوانان و كسب مهارت های لازم برای مقابله با مشكلات ناشی از این تغییرات، امری بسیار مهم و حساس تلقی میشود (نوری قاسم آبادی و محمدخانی،1377).
2-1 بیان مسأله
امروزه دانش آموزان به دلیل نقش مهمی كه درآینده ادارهیكشور به عهده خواهند داشت، یكی از قشرهای مهم جامعه به حساب میآیند و اهمیت این نقش در این است كه دانشآموزان مدیران اصلی در ادارهی آینده كشور و پیشگامان سایر اقشار جامعه در سیر به سمت كمال و اهداف كشور میباشند. از سوی دیگر بخشی از دانش آموزان در آینده عهده دار آموزش و پرورش نسل های بعد از خود خواهند بود و از این طریق به طور غیر مستقیم در كمال نسل های بعدی جامعه نیز دخالت دارند (آزاد[7]، 2003). با توجه به این كه دانش آموزان از اقشار برگزیده و آینده ساز كشور هستند كه مسلماً كیفیت زندگی آنها در یادگیری و موفقیت تحصیلی آنان تأثیرگذار خواهد بود ( اسفندیاری،1999)، بنابراین شناخت عواملی كه بتواند كیفیت زندگی این قشر را افزایش دهد مهم تلقی شده و باید مورد رسیدگی قرار بگیرد.
یكی از سازههای مهم در حوزه روانشناسی سلامت، تاب آوری است كه جایگاه ویژه ای در حوزه های روانشناسی مثبت نگر، روانشناسی خانواده و بهداشت روانی دارد. كانر و دیویدسون[8] (2003) تاب آوری را توانمندی فرد در برقراری تعادل زیستی- روانی در شرایط خطرناك بیان میكنند. آنها تابآوری را تنها پایداری در برابر شرایط تهدیدكننده قلمداد نمیكنند، بلكه شركت فعال فرد در محیط را مهم میدانند. امروزه تاب آوری در حوزههای بهداشت روانی و روانشناسی تحول، جایگاه ویژه ای برای خود كسب كرده است و بیشتر از دو دهه استكه به عنوان یک سازه مهم در تئوریها و پژوهشهای بهزیستی مطرح است ( آبراهام وگریف كارلا[9]،2008). كامپفر[10] (1996) معتقد است كه تاب آوری نقش مهمی در بازگشت به تعادل اولیه یا رسیدن به تعادل سطح بالاتر دارد و از این رو، سازگاری مثبت و موفق را در زندگی فراهم میكند، در عین حال كامپفر به این نكته اشاره می کند كه سازگاری مثبت با زندگی، هم می تواند پیامد تاب آوری به شمار رود و هم به عنوان پیشایند، سطح بالاتری از تاب آوری را سبب شود.