دانشکده تحصیلات تکمیلی
“M.Sc” سمینار برای دریافت درجه کارشناسی ارشد
مهندسی برق – کنترل
عنوان:
کنترل هوشمند ترافیک شهری با بهره گرفتن از کنترل فازی
برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
چکیده:
آنچه در این تحقیق و در پنج فصل ارائه شده است، ثمره مطالعاتی است که در زمینه روش های مختلف کنترل ترافیک شهری، به ویژه کنترل فازی که به نوعی کنترلی هوشمند را در
سطوح مختلف کنترل ترافیک از جمله در تقاطع های درون شهری، بزرگراه ها، حرکت عابران پیاده و… اعمال می کند، صورت پذیرفته است. با گسترش سریع کلان شهرها، افزایش جمعیت، بهای سوخت، استفاده بهینه از ظرفیت جاده های موجود، مساله محیط زیست و…، اهمیت مدیریتی موثر و کارآمد در ترافیک آشکار می شود. تحقیقات صورت گرفته در این زمینه نشان داده اند که کاربرد تکنیکهای هوشمند به علت قابلیتهای متنوعشان، ابزاری مناسب در جهت تحقق سیستمهای مدیریت ترافیک با ویژگی ارزشمند خود – سازماندهی می باشند. در این سمینار پس از معرفی کلی سیستمهای ترافیک و آشنایی با مفاهیم اصلی در این زمینه، معرفی مختصری درمورد سیستمهای فازی و چگونگی کاربرد آن در زمینه های مختلف مباحث ترافیک صورت گرفته و در نهایت به بررسی نتایج حاصل از کاربرد نوعی سیستم کنترل هوشمند ترافیک که ترکیبی از روش های فازی و الگوریتم ژنتیک بوده و در یکی از بزرگراه های کشور ژاپن اعمال شده است، پرداخته می شود.
مقدمه:
با پیشرفت سریع جوامع شهری، تغییر و تحولات سریعی در زندگی شهرنشینی ایجاد شده است و هرساله بر تعداد وسایط نقلیه به ویژه در کلان شهرها، افزوده می شود. این افزایش که به عوامل متعددی از جمله رشد جمعیت، شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، مهاجرتها و… بستگی دارد، مسائل و مشکلات فراوانی را نیز با خود به دنبال دارد. با وجود آنکه
این مطلب را هم بخوانید :
فرآیند تحلیل سلسله مراتبی – سبز اندیشان امروز
هرساله میلیاردها ریال صرف احداث راه ها و جاده های جدید می شود، معضل ترافیک همچنان رو به افزایش بوده و حتی در برخی از ساعات شبانه روز به حد اشباع و غیر مطلوبی می رسد.
تاکنون روش های کنترل ترافیک بیشتر مبتنی بر روش های کنترل کلاسیک بوده است. در این روشها با بهره گرفتن از روش های آماری و منحنی های به دست آمده تجربی و نهایتا با تخمین برخی از متغیرهای موثر بر ترافیک سعی بر آن است که پارامترهای مورد نظر درآن سطح خاص کنترلی، به گونه ای مطلوب تنظیم شود. واضح است که این حد پاسخگویی سیستم های ترافیک در ازای پیچیدگی بالای ساختار شامل بخشهای: