پیشینه تحقیق………………………………………………………………….. 84
فصل سوم: روش تحقیق
مقدمه …………………………………………………………………………….. 98
روش تحقیق ……………………………………………………………………… 98
جامعه آماری………………………………………………………………………… 100
نمونه و روش تعیین حجم نمونه …………………………………….. 100
ابزار جمع آوری اطلاعات ……………………………………………………. 100
روایی و پایایی پرسشنامه……………………………………………… 101
متغیرهای تحقیق ……………………………………………………………. 102
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات………………………………………………. 103
فصل چهارم : گردآوری داده وتجزیه وتحلیل نتایج
مقدمه …………………………………………………………………………. 105
توصیف شاخص های جمعیت شناختی…………………………………… 106
تجزیه و تحلیل توصیفی متغیرها……………………………………….. 110
آمار استنباطی………………………………………………………………….. 112
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری و پیشنهادات
مقدمه…………………………………………………………………………… 119
یافته های تحقیق…………………………………………………………….. 119
بحث و نتیجه گیری…………………………………………………………….. 124
پیشنهادهای پژوهش………………………………………………………… 127
منابع و مآخذ………………………………………………………………… 136
منابع فارسی………………………………………………………………….. 136
منابع لاتین………………………………………………………………. 139
ضمائم………………………………………………………………………. 147
چکیده انگلیسی………………………………………………………………. 164
چکیده:
اشتراك گذاری اطلاعات سازمانی در سطح وسیع، نیازمند زیرساختهای فناوری اطلاعات می باشد. هدف از پژوهش بررسی رابطه بین عوامل انسانی، ساختاری، محیطی، ظرفیت برنامه ریزی و ظرفیت تغییر با موفقیت برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی در دیوان محاسبات استان فارس است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع پیمایشی است و جامعه آماری شامل کارشناسان و حسابرسان دیوان محاسبات استان فارس بالغ بر 300 نفر می باشد. ابزار گرداوری اطلاعات، پرسشنامه عوامل موثر بربرنامه ریزی استراتژیک سیستم های اطلاعاتی مدیریت که شامل 38 سوال و و پایایی این پرسشنامه 82/. برآورد گردید. یافته های تحقیق نشان داد که عوامل انسانی، ساختاری، محیطی، ظرفیت برنامه ریزی و ظرفیت تغییر بر موفقیت برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی موثر می باشد و براساس یافته های آزمون فریدمن عامل انسانی از اهمیت بالاتری نسبت به سایر عوامل از دید پاسخگویان برخوردار است.
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه
سیستمهای اطلاعاتی، سیستمهایی هستند كه اطلاعات لازم برای تصمیم گیری را برای افراد تصمیم گیر فراهم می آورند. اطلاعاتی را كه سیستمهای اطلاعاتی در اختیار كاربران قرار می دهند خدمات سیستمهای اطلاعاتی می نامیم. برای اینكه سیستمهای اطلاعاتی بتوانند خدمات مناسب را در اختیار كاربران قرار دهند نیازمند در اختیار داشتن سخت افزار و نرم افزار مناسب و نیروی انسانی آموزش دیده و با انگیزه اند كه در هر صورت، هزینه های بالایی را برای سازمان در بر دارند. با عنایت به موارد فوق ضرورت دارد كه سازمانها به سنجش كیفیت خدمات سیستمهای اطلاعاتی خود بپردازند و نتیجه آن را به عنوان بازخور وارد سیستم كرده ، در جهت بهبود عملكرد و افزایش كیفیت و بهره وری سیستم از آن استفاده كنند. كیفیت سیستم اطلاعاتی
می تواند به عنوان میزان مشاركت واقعی یک سیستم اطلاعاتی معین در نیل به اهداف سازمانی مورد سنجش قرار گیرد( مهدوی، 1386: 236) .
بنابراین لازم است متناسب با تغییرات محیطی(داخلی و خارجی) سیستمهای اطلاعاتی بهبود یابند تا بتوانند به نیازهای اطلاعاتی مدیران و واحدهای سازمانی بهتر
این مطلب را هم بخوانید :
منبع تحقیق با موضوع دانش آموز، اندازه گیری، دانش آموزان، طلاق - مجله علمی پژوهشی رهاورد
پاسخگو باشند. این امر مستلزم آن است که این سیستمها از جهات مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته و با شناخت نقاط ضعف و شناخت وضعیتهای محیطی بتوان آنها را بهبود بخشید و تجربه نشان داده است، که عدم توجه درست به موارد فوق،گسترش سیستمهای اطلاعات در کسب و کار عموما موجب جایگزینی مشکلات جدید به جای مشکلات قدیمی میشود و این باعث میشود تا فواید مورد انتظار حاصل نشوند،علی رغم افزایش سرمایهگذاری در سیستمهای اطلاعات،بهرهوری ارتقا نیافته و این امر در سالهای گذشته موجب مطرح شدن موضوعهایی چون پارادوکس بهرهوری شده است.بنابراین برای رسیدن به اثربخشی بالا لازم است که سیستمهای اطلاعاتی مدیریت و راه های ارزیابی آن بخوبی شناخته شده ، و با شناخت نقاط ضعف و قوت به رفع اشکالات موجود بپردازیم.
1-2 بیان مساله
اطلاعات یكی از منابع اصلی و با ارزش برای مدیران سازمانها است. نقش و ارزش اطلاعات نسبت به سایر منابع، مانند مواد اولیه و امور مالی، دارای ویژگی خاص است. هر چه حجم و پیچیدگی عملیات وسیعتر می شود اطلاعات اهمیت بیشتری پیدا می كند. علاوه بر این، سرمایه گذاری برای استقرار سیستمهای اطلاعاتی بسیار بالا است. برای یک چنین سرمایه گذاری سنگینی فقط یک هدف می تواند وجود داشته باشد و آن، جلب رضایت استفاده كننده نهایی در داخل یا خارج سازمان است(مهدوی،1386: 236).