3-6-1- مدل یابی معادلات ساختاری………………………….. 55
3-6-1- 1- نرم افزار مورد استفاده………………………….. 56
3-6-1-2- شاخص های برازش در آموس…………………….. 58
3-6-2- آزمون نرمال بودن داده ها ………………………….60
3-6-3- ضریب همبستگی…………………………… 60
فصل چهارم………………………….. 61
4-1- مشخصات پاسخ دهندگان و جامعه آماری……………. 62
4-1-1- آمار توصیفی سوالات…………………………… 69
4-2- آمار استنباطی…………………………… 70
4-2-1- نتایج بررسی روایی…………………………… 71
4-2-2- نتایج بررسی پایایی…………………………… 76
4-2-4- همبستگی بین متغیرهای پژوهش……………. 77
4-3- یافتههای تحقیق…………………………… 78
4-3-1- مدل معادلات ساختاری…………………………… 78
4-3-2- تحلیل مدل های ساختاری…………………………… 80
4-3-3- بررسی فرضیههای اصلی تحقیق…………………………… 82
فصل پنجم………………………….. 85
5-1- بحث و نتیجه گیری…………………………… 86
5-1-1- فرضیه اصلی…………………………… 87
5-1-2- فرضیه های جانبی…………………………… 89
5-1-2-1- فرضیه جانبی 1………………………….. 89
5-1-2-2- فرضیه جانبی 2………………………….. 89
5-1-2-3- فرضیه جانبی 3………………………….. 89
5-1-2-4- فرضیه جانبی 4………………………….. 90
5-1-2-5- فرضیه جانبی 5………………………….. 90
5-1-2-6- فرضیه جانبی 6…………………………. 90
5-2- پیشنهادهای برگرفته از پژوهش…………….. 90
5-2-2- پیشنهاد پژوهشی…………………………… 92
5-3- محدودیت ها ………………………….93
منابع ومآخذ…………………………… 94
منابع فارسی…………………………… 95
منابع انگلیسی…………………………… 95
پیوست ها………………………….. 100
پرسشنامه………………………….. 101
چکیده:
مطالعه شرکتها بیانگر آن است که با توجه به تغییرات زیاد محیط کسب و کار، شرکتهای موفق علاوه بر اینکه از رقبای خود بهتر کار می کنند، با تغییرات محیطی خود نیز سازگارترند و در مواجهه با محیط متغیر، برنامه ریزی لازم را دارند. به گونهای که توجه به مشخصههای محیطی کسب و کار در انتخاب ساختارها و استراتژیهای سازمانی باعث بهبود عملکرد در شرکتها میشود.
در این پژوهش رابطه بین همسویی مشخصههای محیطی کسب و کار، اولویتهای رقابتی و ساختار زنجیره تامین با عملکرد کسب و کار در شرکتهای قطعه ساز خودروی شهرکهای صنعتی استان سمنان مورد ارزیابی قرار گرفته است. بر اساس ادبیات موجود درباره مشخصههای محیطی کسب و کار، اولویتهای رقابتی، ساختار زنجیره تامین و عملکرد کسب و کار، یک مدل نظری توسعه داده شد و نتایج فرضیات بصورت تجربی مورد ارزیابی قرار گرفت.
داده های این پژوهش با بهره گرفتن از پرسشنامه جمع آوری شد. کلیه شرکت های تولیدی قطعه ساز خودرو واقع در سطح استان سمنان که جمعا 213 شرکت میباشند، قلمرو تحقیق حاضر میباشد و از آنجا که آگاهترین افراد نسبت به شرکت، مدیران ارشد میباشند، لذا پاسخ دهندگان مدیران ارشد این شرکتها میباشند و بنابر این سطح تحلیل این پژوهش سازمان میباشد. تعداد نمونه این پژوهش 130 شرکت بوده است.
بر اساس میانگین سؤالات مطروحه در مورد عملکرد، شرکتها به ترتیب، لیست شدند. نیمه اول شرکتها با توجه به این لیست، شرکتهای با عملکرد بالا و نیمه دوم، شرکتهای با عملکرد پایین در نظر گرفته شدند. سپس همسویی بین مشخصه های محیطی کسبوکار، اولویتهای رقابتی و ساختار زنجیره تامین، هم برای شرکتهای با عملکرد بالا و هم برای شرکتهای با عملکرد پایین آزموده شد تا فرضیه اصلی پژوهش بررسی شود. طبق فرضیه اصلی پژوهش، در شرکتهای با عملکرد بالا، بین مشخصه های محیطی کسبوکار، اولویتهای رقابتی و ساختار زنجیره تامین همسویی وجود دارد (وجود همسویی استراتژیک) و در شرکتهای با عملکرد پایین، این همسویی استراتژیک، وجود ندارد. بررسی همسویی استراتژیک، از طریق مدل یابی معادلات ساختاری انجام شد.
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1- مقدمه
این مطلب را هم بخوانید :
در طول چهل سال گذشته، ماهیت محیط كسب و كار با ترکیبی از تغییرات الگوی تقاضا، تغییرات تکنولوژی و جهانی شدن، دچار دگرگونی شدهاست. امروزه نیازهای بازار، ناپایدار و پراکنده شدهاست و مانند گذشته نمیتوان مشتریان را بهراحتی طبقهبندی کرد. آنها تقاضای ارزش بالاتر، تنوع بیشتر، خدمات بهبود یافته در زمان كمتر و شتاب در نوآوری محصول را دارند (خیمتریکس، 2004). دیکن(2003) بیان میدارد از دهه 80 میلادی، شتاب گرفتن پیشرفت در تولید، ارتباطات، اطلاعات، و فنآوریهای حمل و نقل، به همراه توجه به ایده بازار آزاد، موجب آشفتگی تدریجی محیط کسب و کار بهدلیل افزایش تنوع، سرعت تغیرات غیر قابل پیش بینی، پیچیدگی و فشار رقابتی شد (تینگ چی، کیلداف و گراگیا، 2009).
پپیشرفت در تولید، ارتباطات، اطلاعات و انتقال تکنولوژی به همراه تفکر بازار آزاد، باعث تحرک جغرافیایی خدمات و محصولات شدهاست (دیکن، 2003). همراه با آزاد شدن تجارت جهانی و بازارهای مالی، اقتصاد جهانی به هم پیوسته رو به فزونی پدیدار گشت و مرزهای بازار تعریف مجدد شد، به طوری که حرکت به سمت برون سپاری از نتایج بهوجود آمدن زنجیره تامین جهانی بوده است. پدیدار شدن رقابت در عرصه جهانی باعث بهوجود آمدن نوآوری تولید و چرخه عمر کمتر محصولات شده است.
با توسعه سریع فناوری اطلاعات در سالهای اخیر و كاربرد وسیع آن در مدیریت زنجیره تامین، بسیاری از فعالیتهای اساسی مدیریت زنجیره با روشهای جدید درحال انجام است. این دیدگاه که موفقیت یا شکست یک سازمان، در نهایت توسط زنجیره تامین آن مشخص میشود، بطور گستردهای مورد پذیرش قرار گرفتهاست (برای نمونه، چوپرا و میندل، 2001؛ لمبرت و کوپر، 2000؛ میسون-جونز، نیلور و تاویل، 2000). امروزه اکثر شرکتهای موفق نگاهشان به سمت طراحی زنجیره تامین مناسبی است که با استراتژی های رقابتی و محیط كسبوكار ایشان تطابق داشتهباشد، و این موضوع یکی از استراتژیهای مهم در دستیابی به جایگاه رقابتی پایا در بازار كاملاً رقابتی جهانی میباشد (فردندال و هیل، 2001؛ سیمچی-لوی و دیگران، 2003).