2-3-7-2-پیامد زیانبار فقر. 45
2-3-8-لقمۀ حرام و آثار آن.. 45
2-3-8-1-آثار لقمۀ حرام. 46
2-3-8-1-1-آثار فردی لقمۀ حرام. 46
2-3-8-1-2-آثار اجتماعی لقمۀ حرام. 47
فصل سوم نقش مؤلفههای علمی فقها در پیشگیری از دینگریزی جوانان.. 51
3-1-علمای ربانی عامل هدایت نسل جوان.. 51
3-1-1- شخصیت علمی.. 54
3-1-1-1-مناصب فقیه. 55
3-1-1-1-1- منصب افتاء 56
الف: روان بودن فتوا و پرهیز از عبارتهای فنی و علمی فقه و اصول.. 57
ب: به روز بودن و متناسب سن و سطح مخاطب… 58
ت- متناسب با سطح تحصیلات، شغل و جنسیت… 58
ث-پرهیزاز بیان فتاوای اختلافی.. 59
ج-داشتن سایت یا سامانۀ پیامکی برای آنلاین پاسخ دادن سؤالات شرعی.. 60
چ- مشخص کردن حد و مرز و فلسفۀ برخی فتواها 60
ح- پرهیز از حاكمیت جو جمود بر بیان فتواها 61
3-1-1-1-2- قضاوت… 63
3-1-1-1-3-ولایت… 66
1-3-1-3-1-رهبری و دوری از تجملگرایی.. 69
3-1-1-2-شخصیت علمی.. 69
3-1-1-3- پاسخگویى به شبهات… 73
3-1-1-3-1- نفوذ اندیشه هاى بیگانه. 74
3-1-1-4- فقه و پرداختن به مسائل مستحدثه فراروی جوان.. 75
فصل چهارم بررسی نقش مؤلفههای عملی و اخلاقی فقها در پیشگیری از دینگریزی جوانان.. 80
4-1-جوان و اثرپذیری.. 80
4-1-1-شخصیت فردی و اخلاق شخصی.. 81
4-1-1-1-تهذیب نفس…. 83
4-1-1-2-اخلاص…. 84
4-1-1-3- پرستش و عبادت… 86
4-1-1-4- شبزندهداری و تهجد. 87
4-1-1-5-تواضع.. 88
4-1-1-6- عزتنفس و آزادگی.. 90
4-1-1-7- زهد و ساده زیستی.. 91
4-1-8- حسن خلق.. 93
4-1-1-9-عفو و گذشت… 94
4-2- اخلاق اجتماعی.. 95
4-2-1-مصادیق اخلاق اجتماعی.. 95
4-2-1-1- مبازه با فقر و محرومیتزدایی.. 95
4-2-1-2- اتحاد. 96
این مطلب را هم بخوانید :
4-2-1-3-مبارزه با ظلم.. 97
4-2-1-4- نفی سلطۀ کافران و پرهیز از اطاعت کفار 98
4-2-1-5- ثبات قدم و ایستادگی در برابر دشمنان.. 99
4-2-1-6- احترام و رعایت قانون.. 100
4-2-1- 7- صیانت و پاسداری از ارزشهای فرهنگی.. 101
4-2-1-8- ایثار و از خود گذشتگی.. 102
4-2-9- مبارزه بارخنه فرصت طلبان.. 102
4-3-1-فرایند ارتباط گیری با جوان.. 105
4-3-1-1- آگاهی و بصیرت… 105
4-3-1-2- شناخت زمان و مکان.. 106
4-3-1-3-هـمـاهـنگی کردار و گفتار 107