4-4-1 بررسی فرضیه اول…………………………. 84
4-4-2 بررسی فرضیه دوم…………………………. 85
4-4-3 بررسی فرضیه سوم…………………………. 86
4-4-4 بررسی فرضیه چهارم…………………………. 87
4-4-5 بررسی فرضیه پنجم…………………………. 88
4-4-6 بررسی فرضیه ششم…………………………. 89
4-4-7 بررسی فرضیه اصلی………………………….. 90
4-5 مدل نهایی تحقیق بر اساس روش تحلیل مسیر…………….91
4-6جمع بندی………………………….. 95
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات………………………… . 96
5-1 مقدمه…………………………. 97
5-2 نتایج توصیفی………………………….. 97
5-3 نتایج استنباطی………………………….. 98
5-3-1 نتایج فرضیه اول…………………………. 99
5-3-2 پیشنهادات کاربردی بر مبنای نتایج فرضیه اول………… 99
5-3-3 نتایج فرضیه دوم…………………………. 100
5-3-4 پیشنهادات کاربردی بر مبنای نتایج فرضیه دوم…………. 101
5-3-5 نتایج فرضیه سوم…………………………. 101
5-3-6 پیشنهادات کاربردی بر مبنای نتایج فرضیه سوم…………. 102
5-3-7 نتایج فرضیه چهارم…………………………. 102
5-3-8 پیشنهادات کاربردی بر مبنای نتایج فرضیه چهارم………. 103
5-3-9 نتایج فرضیه پنجم…………………………. 103
5-3-10 پیشنهادات کاربردی بر مبنای نتایج فرضیه پنجم……….. 103
5-3-11 نتایج فرضیه ششم…………………………. 103
5-3-12 پیشنهادات کاربردی بر مبنای نتایج فرضیه ششم…………. 104
5-3-13 نتایج فرضیات هفتم و هشتم…………………………. 104
5-3-14 پیشنهادات کاربردی بر مبنای فرضیات هفتم و هشتم……… 105
5-4 جنبه نوآوری تحقیق………………………….. 106
5-5 پیشنهادات برای انجام تحقیقات آتی………………………….. 106
منابع و مأخذ…………………………. 108
پیوستها و ضمائم…………………………. 112
فصل اول: کلیات طرح
به طور خلاصه این فصل به کلیات تحقیق می پردازد و مبانی و مسیر تحقیق را مشخص می سازد. ابتدا به بیان دقیق مساله و ضرورت تحقیق می پردازیم . این که در این تحقیق به دنبال یافتن پاسخ برای چه سوالاتی هستیم. در ادامه اهدافی که از انجام این تحقیق متصوریم ، بیان خواهیم کرد. همچنین عناصر تحقیق که شامل فرضیات و سوالات تحقیق می باشد ، ارائه خواهد شد . پس از آن مشکلات احتمالی پیش روی فرایند تحقیق می پردازیم و تاحدودی در مورد روش انجام تحقیق و روش های تجزیه تحلیل اطلاعات صحبت خواهیم نمود.
2-1- بیان مسئله
این مطلب را هم بخوانید :
در دنیای تجاری امروز ، تغییر و تحول به عنوان یک ضرورت مستمر مطرح شده است. در شرایط رقابتی امروز ، تحول مستمر سازمانی ، تنها راه برای رشد و توسعه محسوب می شود و سازمانها میباید آمادگی خود را برای تغییرات مستمر حفظ نموده و انعطاف پذیری بالایی از خود نشان دهند.
تحول سازمانی، مفهومی است که برمبنای همین ضرورت شکل گرفته است و تداعیگر انعطافپذیری، بهبود مستمر، چالشپذیری و تغییرات مداوم در سازمان است (رافرتی و گریفین[1]، 2006) . در این میان ، مقاومت کارکنان در برابر تغییر و تحول سازمانی ، به عنوان یکی از مسائل مهم در مقوله تحول سازمانی مطرح میگردد ( داک[2] ، 1993) . اهمیت این موضوع به قدری است که مدیریت واکنش کارکنان نسبت به تغییرات و تحولات سازمانی ، به عنوان یکی از کارکردهای مهم و اساسی در مدیریت منابع انسانی مطرح شده است که می تواند به عنوان ابزاری در اختیار مدیران تعریف شود که فرایند تحولات سازمانی را تسریع و بهبود می بخشد ( تانگ و گائو[3] ، 2012) .دیگر محققان ، مقاومت کارکنان در برابر تغییر را اجتناب ناپذیر می دانند اما این ضرورت را مطرح میسازند که باید با بکارگیری ابزارهای لازم ، این مقاومت و واکنش منفی را به حداقل سطح ممکن کاهش داد چرا که می تواند زمینه های تغییر و تحول را تحت تاثیر قرار داده و یا باعث اختلالهای اجرایی در فرایند تحول شود ( موریسن و رابینسون[4] ، 1997) .
مطالعات مختلف نشان داده که ارتباطات سازمانی ، فاکتور موثری در جهت مدیریت واکنش کارکنان و مقاومت آنها در برابر تغییر محسوب می شود ( فرام و براون[5] ، 2007) . ارتباطات سازمانی می تواند نگرانی کارکنان را در خصوص نتایج تغییرات به وجود آمده ، کاهش داده و زمینه را برای پذیرش هر چه بهتر این تغییر و تحولات ، فراهم آورد ( کاتلر و شیلسینگر[6] ، 2008) . همچنین ارتباطات سازمانی می تواند برداشت نادرست کارکنان را در خصوص بی ثباتی یا منصفانه برخورد نشدن با آنها را اصلاح نماید و این اطمینان را به کارکنان منتقل سازد که این تغییرات ، خطر و تهدیدی برای آنها محسوب نمی شود ( فوگاتی[7] و همکاران ، 2002) .