5-1-3- اثربخشی برنامه اصلاح سوگیری توجه بر سوگیری توجه. 95
5-1-4- اثربخشی برنامه اصلاح سوگیری توجه بر اضطراب اجتماعی
و ترس از ارزیابی منفی.. 95
5-1-5- ارتباط مؤلفههای توجه و تفسیر برنامه تعدیل سوگیری شناختی.. 97
5-2- کاربردهای پژوهش…. 100
5-3- محدویتهای پژوهش…. 101
5-4- پیشنهادات پژوهش…. 101
فهرست منابع
منابع فارسی.. 102
منابع انگلیسی.. 104
پیوست
برگه اطلاعات و رضایتنامه پژوهش…. 113
پرسشنامه هراس اجتماعی کانور (2000) 114
پرسشنامه اضطراب اجتماعی لیبوویتز (1987) 115
پرسشنامه ترس از ارزیابی منفی (1983) 116
پرسشنامه افسردگی بک…. 117
فهرست جدولها
جدول 4-1- میانگین و انحراف معیار متغیر سن.. 68
جدول 4-2- میانگین و انحراف معیار متغیر علائم اضطراب اجتماعی.. 69
جدول 4-3- میانگین و انحراف معیار متغیر سطح اضطراب اجتماعی.. 70
جدول 4-4- میانگین و انحراف معیار متغیر ترس از ارزیابی منفی.. 71
جدول 4-5- تحلیل کوواریانس سوگیری تفسیر منفی در شرایط تعدیل سوگیری تفسیر. 76
جدول 4-6- تحلیل کوواریانس سوگیری تفسیر خنثی در شرایط تعدیل سوگیری تفسیر. 77
جدول 4-7- تحلیل کوواریانس سوگیری توجه در شرایط اصلاح سوگیری توجه. 78
جدول 4-8- تحلیل کوواریانس علائم اضطراب اجتماعی در شرایط اصلاح سوگیری توجه. 80
جدول 4-9- تحلیل کوواریانس سطح اضطراب اجتماعی در شرایط اصلاح سوگیری توجه. 81
جدول 4-11- تحلیل کوواریانس سطح اضطراب اجتماعی در شرایط تعدیل سوگیری تفسیر. 83
جدول 4-12- تحلیل کوواریانس ترس از ارزیابی منفی در شرایط تعدیل سوگیری تفسیر. 84
جدول 4-13- تحلیل کوواریانس ترس از ارزیابی منفی در شرایط اصلاح سوگیری توجه. 85
جدول 4-14- تحلیل کوواریانس سوگیری تفسیر خنثی در شرایط اصلاح سوگیری توجه. 86
جدول 4-15- تحلیل کوواریانس سوگیری تفسیر منفی در شرایط اصلاح سوگیری توجه. 86
جدول 4-16- تحلیل کوواریانس سوگیری توجه در شرایط تعدیل سوگیری تفسیر. 88
فهرست نمودارها
نمودار 4-1- میانگین متغیر سوگیری توجه گروههای چهار گانه. 72
نمودار 4-2- میانگین متغیر سوگیری تفسیر گروه آزمایش تعدیل تفسیر. 73
نمودار 4-4- میانگین متغیر سوگیری تفسیر گروه کنترل تعدیل تفسیر. 74
نمودار 4-5- میانگین متغیر سوگیری تفسیر گروه کنترل اصلاح توجه. 75
نمودار 4-6- میانگین تعدیل شده سوگیری تفسیر منفی در شرایط تعدیل
سوگیری تفسیر. 77
نمودار 4-7- میانگین تعدیل شده سوگیری تفسیر خنثی در شرایط تعدیل
سوگیری تفسیر. 78
نمودار 4-8- میانگین تعدیل شده سوگیری توجه در شرایط اصلاح سوگیری توجه. 79
نمودار 4-9- میانگین تعدیل شده علائم اضطراب اجتماعی در شرایط اصلاح
سوگیری توجه. 80
نمودار 4-10- میانگین تعدیل شده سطح اضطراب اجتماعی در شرایط اصلاح
سوگیری توجه. 81
جدول 4-11- تحلیل کوواریانس علائم اضطراب اجتماعی در شرایط تعدیل
سوگیری تفسیر. 82
نمودار 4-11- میانگین تعدیل شده علائم اضطراب اجتماعی در شرایط تعدیل
سوگیری تفسیر. 82
نمودار 4-12- میانگین تعدیل شده سطح اضطراب اجتماعی در شرایط تعدیل
سوگیری تفسیر. 83
نمودار 4-13- میانگین تعدیل شده ترس از ارزیابی منفی در شرایط تعدیل
سوگیری تفسیر. 84
نمودار 4-14- میانگین تعدیل شده ترس از ارزیابی منفی در شرایط اصلاح
سوگیری توجه. 85
نمودار 4-15- میانگین تعدیل شده سوگیری تفسیر خنثی در شرایط اصلاح
سوگیری توجه. 87
نمودار 4-16- میانگین تعدیل شده سوگیری تفسیر منفی در شرایط اصلاح
سوگیری توجه. 87
فهرست شکلها
این مطلب را هم بخوانید :
شکل 2-1- مدل کلارک و ولز (1995) 27
شکل 2-2- مدل رپی و هیمبرگ (1995) 28
شکل 2-3- مدل هافمن و بارلو (2004) 30
شکل 2-4- مدل رپی و اسپنس (2004) 33
چکیده
اختلال اضطراب اجتماعی با سوگیریهای فرایند پردازش اطلاعات مشخص میشود. افراد با اضطراب اجتماعی ترجیحاً به محرکهای تهدیدکننده توجه میکنند و اطلاعات اجتماعی مبهم را منفی و تهدیدآمیز تفسیر میکنند. مطالعات اخیر تأیید نمودهاند که سوگیری توجه و سوگیری تفسیر در ایجاد و تداوم اختلال اضطراب اجتماعی نقش دارند. با این وجود، ارتباط بین سوگیری توجه و سوگیری تفسیر مبهم باقی مانده است. به منظور تعدیل این سوگیریهای شناختی و آسیبپذیری متعاقب آن نسبت به اضطراب اجتماعی، پارادایم تعدیل سوگیری شناختی طراحی شده است. بر این مبنا، پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط سوگیری توجه و سوگیری تفسیر، اثربخشی برنامه تعدیل سوگیری شناختی- مؤلفه تفسیر بر سوگیری توجه و برنامه تعدیل سوگیری شناختی-مؤلفه توجه بر سوگیری تفسیر در افراد با اضطراب اجتماعی را آزموده است. در نیل به این هدف، 80 فرد با اضطراب اجتماعی، به تصادف، در چهار گروه، گروههای تعدیل سوگیری (توجه یا تفسیر) و کنترل (توجه یا تفسیر) جای گرفتند. در برنامه تعدیل سوگیری توجه، شرکتکنندگان آزمایه پروب دات را تکمیل نمودند که پروب در مقایسه با چهرههای انزجاری، همواره به دنبال چهرههای خنثی ارائه میشد. شرکتکنندگان شرایط تعدیل تفسیر، پارادایم ارتباط کلمه-جمله را تکمیل نمودند که با انتخاب تفسیرهای خنثی بازخورد مثبت و با انتخاب تفسیرهای تهدیدآمیز بازخورد منفی دریافت میکردند. قبل و بعد از مداخله، سوگیری توجه، سوگیری تفسیر، علائم اضطراب اجتماعی و ترس از ارزیابی منفی ارزیابی شد. نتایج، کاهش معنادار سوگیری توجه مرتبط با تهدید، سوگیری تفسیر، علائم اضطراب اجتماعی و ترس از ارزیابی منفی را نشان داد. علاوه بر این، افراد گروه تعدیل توجه، تفسیرهای خنثای بیشتر و تفسیرهای منفی کمتری نسبت به پیشآزمون در مقایسه با گروه کنترل نشان دادند. در حالی که درگروه تعدیل تفسیر، نمره پسآزمون سوگیری توجه نسبت به پیشآزمون تفاوت معناداری نداشت.
مقدمه
اختلال اضطراب اجتماعی[1] که با ترس بارز و پایدار از تعاملات اجتماعی یا موقعیتهای عملکردی توصیف میشود، به صورت معناداری با اختلال در کیفیت زندگی مرتبط است (باررا[2] و نورتون[3]،