ب:ضرورت بازرسی به حکم شرع——51
بند دوم:دلایل درون سازمانی بازرسی ———51
الف: ساختار اداری کشور و ضرورت بازرسیبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————51
ب:تقویت کارایی و مدیریت و ضرورت بازرسیبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد———–52
ج: حسن جریان امور و ضرورت بازرسی-52
گفتار سوم : تاریخچه نظارت و بازرسی————-53
الف : قبل ازمشروطیت————–53
ب: بعد از مشروطیت ————–54
گفتار چهارم: انواع بازرسی ——55
بنداول: انواع بازرسی به اعتبار مراجع بازرسی شونده بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————55
الف: بازرسی و نظارت بر افراد (اشخاص حقیقی)بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد——–55
روش اول: استفاده از سیستم تامینیبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————55
روش دوم: اجرای سیستم تعقیبی بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————-56
ب: بازرسی و نظارت بر اشخاص حقوقیبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—————57
1-اشخاص حقوقی حقوق خصوصیبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—————57
2-اشخاص حقوقی حقوق عمومی–57
دولت—-57
1-موسسات دولتی———58
2-شرکتهای دولتی———58
3- موسسات عمومی غیر دولتی بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————–58
4-اشخاص محلی حقوق عمومیبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————–59
5-سازمانهای حرفه ای ——-59
گفتار پنجم: مبانی دینی و قانونی بازرسی و نظارت بر تشکیلات اداریبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد———60
بند اول: در دین ———-60
بند دوم: در قوانین ——–60
الف: در قانون اساسی –60
ب: در قوانین عادی —61
ج: در بخش نامه ها و تصویب نامه ها —–62
فصل دوم: راهکارهای مبارزه با فساد اداری
مبحث اول:کنترل حکومتی——–68
گفتار اول:کنترل اداری—————68
بند اول:کنترل درونی اداره—————-68
الف: رئیس جمهور—-69
ب: وزیران ———-70
ج:سایر مراجع داخلی–71
بند دوم:کنترل بیرونی اداره—————-74
الف: نهادهای ناظر یا مقررات گذار مستقل–74
ب: روش های فراقضایی-75
1-نظارت از طریق آمبودزمان———75
1-1: آمبودزمان و نهادهای مشابه آن در ایرانبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد——–77
2-1: صلاحیت کمیسون اصل 90 و تفاوت آن با نهاد آمبودزمان———77
2- هیات نظارت بر حفظ حقوق شهروندیبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————-78
3- داوری——–79
گفتار دوم: کنترلی که توسط مجلس شورای اسلامی انجام می گیرد بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————80
الف:کنترل سیاسی که توسط نمایندگان مجلس صورت می گیرد—————80
ب:نظارتهای که مربوط به کلیت مجلس شورای اسلامی استبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد– 82
گفتار سوم: کنترل قضایی————85
بند اول: رسیدگی ترافعی–86
بند دوم: رسیدگی غیر ترافعی————–89
مبحث دوم:کنترل غیر حکومتی——-91
گفتار اول:کنترل اخلاقی————-91
گفتار دوم :کنترل مردمی————91
بند اول: احزاب و انجمن ها—————-92
بند دوم: اجتماعات و راهپیمایی ها———-96
بند سوم: رسانه ها——-96
بند چهارم: حق دسترسی به اطلاعات—– 101
فصل سوم: انواع اختیارات سازمان بازرسی کل کشوردر نظارت و بازرسی طبق اصل 174قانون اساسی
مبحث اول
گفتار اول: صلاحیتهای بازرسی و نظارتی سازمان بازرسی–105
بند اول:صلاحیتهای بازرسی سازمان بازرسی-105
الف: انواع بازرسی —-105
1-بازرسی مستمر-105
2-بازرسی فوق العاده—————105
3-بازرسی بنابر شکایات و اعلامات از سوی مردمبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد——–106
ب: رویکردهای متفاوت بازرسی———-106
1-دولت در حقوق اساسی————106
2-مفهوم دولت درحقوق اداری ——-107
1-2-حصرمصادیق دستگاه های اداری به واحد های قوه مجریه ——–107
2-2-گسترش مصادیق دستگاه های اداری بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد———–108
بند دوم: صلاحیتهای نظارتی سازمان بازرسیبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—————108
الف:انواع نظارتی که توسط سازمان بازرسی می تواند صورت گیرد.————-108
1-نظارت اصلاح گر—————-109
2-نظارت مثبت نگر—————-109
3-نظارت پیش نگر—————-110
4-کنترل زمان وقوع ————–110
5 -نظارت عینیت گرا————–111
6-نظارت سازمان گرا————–111
7-نظارت واقع گرا—————-111
8-نظارت کارا و غایت گرا———-112
9-نظارت کل گرا—————-112
10-نظارت مشتری گرا————–112
11-نظارت نامتمرکز—————-113
12-نظارت فرهنگ مدار————-114
مبحث دوم: راهکارهای سازمان بازرسی برای مبارزه با فسادبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—————115
گفتار اول: نقش سازمان بازرسی در بازرسی و نظارت بر طبق اصل174 به منظور جلوگیری از فساد اداری
بند اول: عوامل فرهنگی اجتماعی———-115
بند دوم: عوامل اقتصادی-118
بند سوم:عوامل سیاسی–125
بند چهارم: عوامل اداری مدیریتی———-128
بند پنجم: عوامل حقوقی،قضائیُ————130
الف: عوامل حقوقی-130
ب: عوامل قضایی—131
این مطلب را هم بخوانید :
گفتار دوم: مشکلات نظام نظارتی و بازرسی-144
نتیجه گیری-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد——–147
پیشنهادها-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد———-149
منابع-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————-151
کتب-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————–152
مقالات-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————153
جزوات درسی-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد——-155
چکیده
فساد اداری مجموعه ای از عوامل و رفتارهای ناشی از فعالیتهای افراد یا قواعد بروکراتیک است که در اجرا موجبات نارضایتی مردم، و حق کشی، و ظلم به افراد، عدم رسیدگی و تکریم ارباب رجوع را باعث می شود.
سازمان بازرسی کل کشور وظیفه دارد، علاوه بر نظارت بر اجرای دقیق قوانین در دستگاه های اداری کشور، ضعفهایی را که در اجرای قوانین در سیستم اجرای وجود دارد مشخص کند و آن را به مقامات و مسئولین منعکس کند، تا بهترین راه حل را برای آن ارائه دهند. همچنین این سازمان باید به وسیله عوامل فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، اداری، مدیریتی، وحقوقی، قضایی، راهکارهای متناسب با موضوع تخلف را به سازمانها و نهادهای اجرای ارائه دهد.
در این نوشتار علل به وجود آمدن فساد، و نقش بازرسی و نظارتی سازمان بازرسی مورد بررسی قرار می گیرد.
مقدمه
فساد و تقلب پدیده ای است که کلیه کشورهای جهان کم و بیش با آن دست به گریبانند. اما میزان و گستردگی آن با توجه به عوامل اداری و مدیریتی، فرهنگی و اجتماعی، سیاسی اقتصادی متفاوت است. پیامدهای مخرب فساد و تضاد آن با منافع عامه و اکثریت، از جمله اتلاف منابع، کاهش رشد اقتصادی کشورها و کاهش اثربخشی باعث توجه روزافزون به اهمیت پدیده تقلب و فساد در جوامع مختلف شده است.
فساد از جمله مقولاتی است که عمری به درازی عمر بشر دارد تلاش برای مقابله با این پدیده نیز همانند خود فساد تاریخی طولانی وپرسابقه دارد هیچ حاکم و فرمانروا و یا دولتی را در تاریخ نمیتوان یافت که خود را فاسد بداند همگان سعی دارند،دامن خود را به دور از فساد بدانند امروز شعار مبارزه با فساد حتی توسط فاسدترین دولت ها نیز داده میشود. برخی نظام ها از مرحله شعار و تبلیغ و نمایش ژست های ضد فساد فراتر رفته و با انجام و تمهید ساز و کارهای نهادی و غیرنهادی گامهایی درمقابله با این پدیده برداشته اند.
در خصوص فساد اداری اصولا تعریف قابل قبول و همگانی وجود ندارد و معمولا به صورت متفاوتی با موضوع فساد اداری برخورد می شود برخی فساد اداری را سوئ استفاده از موقعیت و جایگاه اداری برای مقاصد شخصی دانسته اند. گروه دیگر رشوه گیری و پنهان کاری را فساد نامگذاری کرده اند، و عده ای نیز هر گونه ارتباط ورد و بدل کردن منابع و امکانات برای انجام امور غیره قانونی در سازمانها را فساد اداری تعریف کرده اند و آنچه در تمام این تعاریف مشترک است نوعی هنجار شکنی و تخطی از هنجارها ی اخلاقی و قانونی در عملکرد اداری و سازمانی است.
از آنجایکه انسان موجودی اجتماعی است و مایحتاج او از مردم جامعه، مشارکت عمومی، تبادل اندیشه و افکار و رفتارهای سیاسی و اجتماعی در جامعه تامین می شود، و این احتیاجات خواه اقتصادی باشد خواه سیاسی یا فرهنگی و علمی یا غیره از اینها باشد، بر سرنوشت و شکل گرفتن شخصیت فردی و اجتماعی افرادتاثیر می گذارد و بر این اساس است که حکومت اسلامی باید برای کنترل و نظارت بر تمام اعمال و افعال در جامعه با یک نظام مدیریتی قوی و نظارتی و مبتنی بر قانون بر عملکرد دستگاه های اداری نظارت و کنترل کامل داشته باشد تا در سایه اجرای عدالت و حسن نظارت و عمل به قانون، کنترل و امنیت و سلامت جامعه را در تمام ساختارهای اجتماعی تامین کند.
اگر در یک نظام حکومتی مردم بخواهند خود سرانه عمل کنند و سازمانی برای نظارت بر حسن اجرای قوانین در دستگاه اداری و اجرایی نباشد، اداره جامعه و امور اجتماعی مردم در ساختارهای جامعه در عمل