فهرست جداول
عنوان | صفحه |
جدول(1-1)- خصوصیات فیزیکی و مکانیکی خاک در محل برجهای خنک کننده واحد HRSG سیکل ترکیبی نیروگاه کازرون | 6 |
جدول(2-1)- مقدار Nγ برای اصطکاک مختلف بین خاک و پی | 24 |
جدول(3-1)- پارامترهای در نظر گرفته شده در محاسبات ظرفیت باربری | 44 |
جدول(3-2)- پارامترهای در نظر گرفته شده در محاسبات نشست | 45 |
جدول(4-1)- پارامترهای در نظر گرفته برای بررسی عملکرد صحیح نرمافزار | 59 |
جدول(4-2)- نتایج ظرفیت باربری محاسبه شده در زیر پی صاف | 67 |
جدول(4-3)- نتایج ظرفیت باربری محاسبه شده در زیر پی زبر | 67 |
جدول(4-4)- نتایج محاسبه شده در مدل عددی | 69 |
جدول(4-5)- نتایج محاسبه شده در مدل عددی | 70 |
جدول(4-6)- نتایج محاسبه شده در مدل عددی | 70 |
جدول(4-7)- مقایسه ضرایب ظرفیت باربری محاسبه شده کار حاضر با تئوریهای موجود در پی دایرهای | 72 |
جدول(4-8)- مقایسه ضرایب ظرفیت باربری محاسبه شده کار حاضر با تئوریهای موجود در پی دایرهای | 72 |
جدول(4-9)- محاسبه ظرفیت باربری مجاز پی برج خنک کننده نیروگاه کازرون | 83 |
علائم و تعاریف
φ d: | زاویه اصطکاک داخلی زهکشی شده |
φ u: | زاویه اصطکاک داخلی زهکشی نشده |
Cd: | مقاومت برشی زهکشی شده |
Cu: | مقاومت برشی زهکشی نشده |
γd: | وزن مخصوص خشک |
γsat: | وزن مخصوص اشباع |
E: | مدول یانگ |
ν: | نسبت پواسون |
Cs: | ضریب تورم |
Cc: | ضریب فشردگی حجمی |
e: | نسبت تخلخل |
u: | فشار اب حفرهای |
γomp: | وزن مخصوص خاک ترکیبی |
Ccomp: | چسپندگی خاک ترکیبی |
φ d: | زاویه اصطکاک داخلی زهکشی شده |
OCR: | نسبت پیش تحکیمی |
qu: | ظرفیت باربری نهایی |
qa: | ظرفیت باربری مجاز
|
B: | عرض پی نواری |
L: | طول پی |
Df: | عمق پی |
FS: | ضریب اطمینان |
Nγ،Nc،Nq: | ضرایب ظرفیت باربری |
d: | اصطکاک بین پی و خاک |
ri: | شعاع داخلی پی حلقوی |
r0: | شعاع خارجی پی حلقوی |
Si: | نشست آنی |
Sc: | نشست تحکیم |
σ0: | تنش اولیه |
ko: | ضریب فشار خاک در حالت سکون |
kp: | ضریب فشار خاک در حالت مقاوم |
A: | ضریب فشار آب حفرهای |
ψ: | زاویه اتساع |
G: | مدول برشی |
K: | مدول بالک |
Eoed: | سختی بارگذاری ادئومتری |
x K: | ضریب نفوذپذیری در جهت افقی |
z K: | ضریب نفوذپذیری در جهت قائم |
چکیده
امروزه کم و بیش از پیهای حلقوی برای سازهها بویژه سازههایی که حالت تقارن محوری دارند استفاده میشود. در این پژوهش یک مطالعه عددی روی ظرفیت باربری و نشست پی حلقوی انجام شد. برای مدل سازی از نرمافزار PLAXIS استفاده شد. پارامترهای مصالح از مشخصات خاک رس محل ساخت برجهای خنک کننده سیکل ترکیبی نیروگاه کازرون انتخاب شد. برای مدل سازی مصالح از مدل مور-کولمب استفاده شد. محاسبات ظرفیت باربری در دو حالت پی صاف و پی زبر انجام شد و بر اساس آن ضرایب ظرفیت باربری محاسبه شد. نشست پی حلقوی برج خنک کننده نیروگاه کازرون محاسبه شد. سپس بر اساس محاسبات ظرفیت باربری و نشست، ظرفیت باربری مجاز پی حلقوی نیروگاه کازرون محاسبه شد. از نتایج حاصل مشخص شد که ظرفیت باربری پی زبر به مقدار قابل ملاحظهای از ظرفیت باربری
این مطلب را هم بخوانید :
منابع پایان نامه ارشد درمورد کتابداری و اطلاع رسانی و سیستم های اطلاعاتی
پی صاف بیشتر است. همچنین مشخص شد که با افزایش ri/ro (نسبت شعاع داخلی به شعاع خارجی پی حلقوی) رفتار پی حلقوی به پی نواری نزدیک میشود. نتایج بدست آمده از محاسبات ظرفیت باربری و نشست با نتایج تئوریها و روابط موجود مقایسه شده است.
کلمات کلیدی: پی حلقوی، نسبت شعاع، ظرفیت باربری، نشست
Abstract
Nowadays, more and more ring footings are used in practice special for axisymmetric structures. In this research, a numerical analysis was performed using PLAXIS software for calculating bearing capacity and settlement of ring footing. The parameters used in this research are the results of geotechnical studies of Kazeroon cooling tower. The analysis was carried out using Mohr-Coulomb’s criterion for soil.
Bearing capacity was calculated for smooth and rough ring footing and then the bearing capacity factors were calculated. Settlement of Kazeroon cooling tower was calculated. The analysis indicated that the bearing capacity of rough ring footing is obviously higher than the