- میانگین نمرهی فرهنگ و تعهد مدیران و سیاستگذاران ارشد دانشگاه از کارآفرینی و تجاریسازی تحقیقات چقدر است؟……………………………………………………………………………………………………………… 58
- میانگین نمرهی ارتباطسازمان یافتهی دانشگاه با صنعت و کارآفرینان (جایگاه
و عملکرد دفتر ارتباط با صنعت) چقدر است؟…………………………………………… 59
- میانگین نمرهی رویکرد (و پارادایم ذهنی) مدیران شرکتها و کارآفرینان از سودمندی ارتباط با دانشگاه چقدر است؟……………………………………………………………………………………………………………………….. 61
- میانگین نمرهی زیرساختهای قانونی و تکنولوژیک انتقال دانش از دانشگاه به صنعت چقدر است؟ 62
- آیا بین نظر افراد با توجه به فعالیت آنها در زمینهی همکاری با اسپینآفها و صنایع تفاوتی وجود دارد؟ 63
- تحلیل جداول……………………………………………………………………………………………….. 65
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادها
- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………… 67
-
- نتایج کلی تحقیق…………………………………………………………………………………………. 67
- پیشنهادها……………………………………………………………………………………………………… 69
فهرست منابع فارسی………………………………………………………………………………………………………… 70
فهرست منابع انگلیسی……………………………………………………………………………………………………. 71
پیوست…………………………………………………………………………………………………………………………………. 77
- مقدمه
انتقال فناوری از دانشگاه تا بخش صنعت به عنوان مسالهای مهم در حیطهی وسیعی از مطالعات، به دلیل رشد اقتصاد ملی و منطقهای تعریف شده است. با توجه به دیدگاههای متعدد در مورد دانشگاهها که بنام دانشگاههای کارافرین می باشند، یکی از مولفههای اصلی در وظایف دانشگاهی، ایفای نقشی فعالانه برای تجاری نمودن ایدهها و نیز نتایج مطالعاتی است که در حوزه دانشگاه روی می دهند.
بر خلاف دیدگاه های سنتی، تجاری سازی دانش و کارآفرینی به عنوان بخش اصلی وظایف دانشگاهی تعریف شده است (اونز اسمیت و همکاران، 2002). شرکت های اسپین آف به عنوان وسایلی برای انتقال دانش به جامعه و نیز محرک اصلی رشد و تغییرات اقتصادی هستند (کلاریس و همکاران، 2005) که تسهیل گر این فرایند میباشند و باعث میشوند تا این فرایند به نتایج ابداعانهای منتهی شود. بنابراین، ماموریت جدیدی که باید توسط دانشگاه به تحقق رسد اختصاص دادن فعالیتهای خود در شکلدهی برنامهها و کارهای تجاری است.
- بیان مسئله و ضرورت تحقیق
علی رغم افزایش و تغییرات رو به رشد در انتقال فناوری و دانش، با کمبود مطالعاتی در زمینه انتقال فناوری بین دانشگاه و شرکتهای نوپای دانشگاهی روبرو هستیم؛ اگرچه انتقال فناوری برای شرکتهای کوچک مهم است (تورپ و همکارانش، 2005) اما توجه بیشتر مطالعات بر بررسی فعالیتهای انتقال فناوری در سازمانهای بزرگ، می باشد. (هاچینسون و کوئینتاس، 2008). بنابراین، شرکتهای اسپینآف به عنوان شرکتهای کوچک مشتق شده از دانشگاه از عدم منابع کافی مطالعاتی در این زمینه رنج می برند (واین هون، 2006).
شرکتهای اسپینآف باید دانش را شناسائی کنند و از آن از سوی محیط خارجی بهره گیرند (واین هون، 2006). به ویژه از سوی مطالعات دانشگاهی که به عنوان
این مطلب را هم بخوانید :
منابع اصلی و مهم دانش میباشند. ارتباط با دانشگاهها نه تنها به منزله آشنا نمودن کارآفرینان با مزایای نتایج مطالعات است بلکه آنها را با سرمایههای انسانی نیز حمایت میکند (ادرتچ و همکاران، 2005).
در دیدگاه جدید به دانشگاهها، تجاری سازی تحقیقات و ایدهها یکی از اجزاء اصلی ماموریت دانشگاه تلقی میشود و یکی از وظایف دانشگاه کارآفرین[1]، رویکردی فعال به انتقال نتایج تحقیقات به عنوان دانش