انجام میدهند. (مرادی و دیگران، 1389 ).
پذیرش خدمات الكترونیكی توسط مصرف كنندگان و تمایل به استفاده از هر یک از خدمات از جمله خرید اینترنتی ارتباط مستقیم با ادراك آنها از ویژگی خدمت مورد نظردارد (مرادی و دیگران1389).
بنابراین با توجه به مطالب فوق بررسی این مطلب که اطمینان مصرف کننده در خریدهای الکترونیکی چه نقش و تأثیری دارد می تواند از جمله سؤالات اساسی این تحقیق باشد.
2.1 ضرورت و اولویت تحقیق
مطالعات متعددی نشانگر این است كه ریسك ادراك شده و اعتماد به عنوان دو عامل تاثیرگذار در رفتار افراد در مقابل استفاده از خدمات اینترنتی مطرح میباشد. ریسك ادراكی را میتوان به عنوان ادراك از امكان رخداد پیامدهایی مغایر با پیامدهای مطلوب به دلیل استفاده از خرید اینترنتی در زمینه های روانی، اجتماعی، زمان، حریم شخصی، مالی و عملكردی تعریف نمود، در واقع ریسك ادراكی در بافت خرید اینترنتی به امنیت و قابلیت اعتماد معاملات و تبادلات از طریق اینترنت اشاره دارد.
در حوزه خدمات، خدمات مالی در مقایسه با انواع دیگر خدمات عمدتا به خاطر پیچیدگی و غیر قابل مقایسه بودن با محصولات خدماتی و درجه بالایی از ریسك مربوط به تصمیم گیری برای خرید، خدمت منحصر به فردی در نظر گرفته میشود (كاظمی و مهرورزی، 1389). ریسك ادراك شده به عنوان یک مفهوم روانشناسی یكی از عوامل اصلی در عدم استفاده مشتریان از خدمات خرید از طریق اینترنت مطرح میشود، در حالی كه روانشناسان اجتماعی اعتماد را به عنوان عامل اصلی كاهش دهنده ریسك كه بر این مشكل غلبه میكند، ارائه میكنند.
اعتماد عبارت است از انتظاری كه گفته، قول یا حرف دیگری قابل اطمینان است (غفاری آشتیانی و دیگران، 1390). اعتماد به عنوان یک فاكتور ضروری در معرفی یک محصول یا سرویس جدید در حیطه تكنولوژی اطلاعات (مثل بانكداری اینترنتی) مطرح میباشد، اعتماد در خرید اینترنتی انتظاراتی است كه یک سرویس یا محصول
خرید اینترنتی باید برآورده كند یا تعهداتی است كه باید انجام دهد.
اعتماد به عنوان قلب سیستم خرید اینترنتی مطرح شده است، در واقع اعتماد به عنوان عنصری مهم بر رفتار مصرف كننده تاثیر میگذارد و موفقیت پذیرش تكنولوژیهای جدید را تعیین میكند.
با توجه به روند رو به گسترش و توسعه فناوری اطلاعات و تجارت الكترونیكی و نقش اینترنت در سراسر جهان و از جمله ایران میتوان نتیجه گرفت كه توجه به این موضوعات و برنامه ریزی در جهت آنها یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.
یک برنامه ریزی خوب و مناسب آن است كه با شناخت دقیق مشكلات و موانع از یک طرف و شناخت منابع و پتانسیلها از طرف دیگر همراه باشد. در این راستا مبحث شناسایی ریسك ادراك شده در استفاده از فروشگاه های اینترنتی شایان توجه و بررسی میباشد.
همچنین با توجه به وجود رابطه مثبت بین طول رابطه مشتری با ادراك و پنداشتی كه مشتری از میزان قابل اعتماد بودن دارد، لزوم شناخت ریسك ادراك شده توسط مشتریان و مدیریت بر آنها در جهت كاهش ریسك و جلب اطمینان هر چه بیشتر مشتریان، بیشتر احساس میگردد (مرادی و دیگران، 1389).
با توجه به مطالب فوق و محرز شدن نقش و اهمیت متغیرهای اعتماد و ریسک ادراک شده در استفاده از خدمات اینترنتی پژوهش حاضر به دنبال بررسی تأثیر همزمان این دو متغیر بر پذیرش خدمات بانکداری اینترنتی می باشد.
3.1 سوالات تحقیق
سوالاتی که ما در این پایان نامه به دنبال پاسخ به آنها هستیم عبارتند از:
- ریسك ادراك شده از خدمات خرید اینترنتی با بهره گرفتن از این خدمات چه رابطه ای دارند؟
- اطمینان مشتریان به فروشگاههای اینترنتی با ریسك اداراك شده استفاده از خدمات آنها چه رابطه ای دارند؟
- اطمینان مشتریان به فروشگاههای اینترنتی با ادراك مشتریان از توانایی آنها برای ارائه خدمات اینترنتی چه رابطه ای دارند؟
- این مطلب را هم بخوانید :
- پایان نامه تحصیل اقرار از طریق اعمال خدعه و فریب
- اعتماد مشتریان به توانایی فروشگاههای اینترنتی برای ارائه خدمات با قصد استفاده از این خدمات چه رابطه ای دارند؟
4.1 اهداف تحقیق
با توجه به رقابتی شدن فضای اقتصادی، توجه به نیازهای مشتریان و رفع آنها به عنوان یک هدف کاربردی، این تحقیق می تواند تا حد زیادی بنگاه های مورد مطالعه را در رسیدن به جایگاهی بالاتر از سایر رقبای خود موفق کند.
با اینکه گسترش فناوریهای رایانهای راهی نو به سوی بازارهای جدید در سراسر دنیا گشوده است و اکثر شرکت ها در کشورهای مختلف وارد این عرصه از تجارت شده اند، در کشور ما توجه به این امر مغفول مانده است در حالی که با توجه به شرایط اقتصادی کشور می تواند سودآوری زیادی را برای شرکت های داخلی داشته باشد البته اگر با نیازهای مشتریان و جامعه مطابقت داشته باشد.
اهداف کاربرداری: با توجه به ماهیت موضوع تمامی شرکت های فروش اینترنتی و شرکت هایی دیگر که در راستای گسترش خدمات و فروش الکترونیکی گام بر می دارند می توانند جرء بهره برداران این تحقیق باشند.