3.بررسی دیدگاه مذاهب خمسه در خصوص حدمسلمان و غیر مسلمان 98
3-1.حد زنا مسلمان و غیر مسلمان. 98
3-1-1.زنا در فقه امامیه. 98
3-1-2.احصان در لغت و اصطلاح فقهای امامیه. 100
3-1-3.زنا در فقه اهل سنّت.. 100
3-1-4.احصان از نظر اهل سنّت.. 101
3-2.حد لواط مسلمان و غیر مسلمان. 101
3-2-1.لواط از نظر فقه امامیه. 101
3-2-2.لواط از نظر اهل سنّت.. 102
3-3.حد مساحقه مسلمان و غیر مسلمان. 102
3-3-1.مساحقه از نظر فقه امامیه. 102
3-3-2.مساحقه از نظر فقه اهل سنّت.. 103
3-4.حد قیادت مسلمان و غیر مسلمان. 103
3-4-1.قیادت از نظر فقه امامیه. 103
3-4-2.قیادت از نظر فقه اهل سنت.. 104
3-5.حد قذف مسلمان و غیر مسلمان. 104
3-5-1.قذف در فقه امامیه. 104
3-5-2.شرایط تحقق قذف.. 105
3-5-3.قذف در فقه اهل سنّت.. 106
3-6.حد شرب خمر مسلمان و غیر مسلمان. 107
3-6-1.شرب خمر از نظر فقه امامیه. 107
3-6-2.شرب خمر از نظر فقه اهل سنّت.. 108
3-7-1.سرقت از نظر فقه امامیه. 109
3-7-2.سرقت از نظر فقه اهل سنّت.. 111
3-8.حد محاربه مسلمان و غیر مسلمان. 112
3-8-1.محاربه از نظر فقهای امامیه. 112
3-8-2.محاربه از نظر فقه اهل سنّت.. 113
نتیجه گیری. 115
منابع و مآخذ. 119
چكیده
موضوع این پایان نامه بررسی تفاوت مسلمانان با غیر مسلمان در باب مجازات حدود از منظر مذاهب خمسه است. با توجه به اینکه دین مبین اسلام، به حضور غیرمسلمانها، در کنار مسلمانان، نگرشی کاملاً انسانی داشته و برای آنان، حقوقی قایل شده، لازم است همة مسلمانانی که در کنار پیروان ادیان دیگر زندگی می کنند، با آن آشنا شوند، تا با رفتار مناسب موجب ترغیب و گرایش غیرمسلمانها به دین مبین اسلام شوند. در این تحقیق، به قوانین و احکامی که اسلام برای اقلیتهای دینی و غیر مسلمان در نظر گرفته، پرداخته شده و تفاوتهای حقوق کیفری مسلمان و غیر مسلمان در باب حدود از دیدگاه فقه های مذاهب خمسه، بیان شده است. نتیجه نهایی این پژوهش ،به تفاوت های دید گاه مذاهب خمسه ختم می گردد ومشخص می شود كه در بعضی ازاحكام كیفری مسلمانان با غیر مسلمان برابر می باشند ولذا در برخی احكام مانند شرب خمر وزنا… بین احكام كیفری مسلمانان با غیر مسلمان اختلافاتی است كه در این پژوهش با بهره گرفتن از منابع معتبر فقهی و حقوقی بر پایه مطالعات کتابخانه ای مورد بررسی قرار گرفته است.
كلید واژه ها: فقه امامیه ، مذاهب خمسه ، اهل كتاب ، غبر مسلمان، مجازات، حدود
مقدمه
این مطلب را هم بخوانید :
فقهای اسلامی اصلی کلی در خصوص حقوق شهروندان غیر مسلمان ارائه کرده اند. براساس این اصل، تمامی حقوق و وظایفی که برای شهروندان مسلمان مشروع دانسته شده جز در چند مورد جزئی، برای شهروندان غیر مسلمان نیز به رسمیت شناخته می شود. این اصل در اصطلاح فقها به اصل «لهم ما لنا و علیهم ما علینا» شهرت یافته است. به عبارتی مسلمان و غیر مسلمان در اکثر موارد از نظر قانون گذار یکسانند و حقوق و تکالیف آنان برابر است. مواردی که این یکسانی را منتفی می کند، در قبال موارد مشترک بسیار ناچیز بوده، پس فقها اصل را در قوانین، بر تساوی حقوقی مسلمان و غیر مسلمان قرار دادهاند.
با توجه به اینکه بدخواهان و دشمنان مکتب بزرگ اسلام همواره سعی دارند با ارتباط مطالب غیر واقعی از جمله تبعیض بین مسلمان و غیر مسلمان و عدم رعایت حقوق اقلیت ها در اسلام ضربه وارد نمایند که این افراد عموما از دو گروه خارج نیستند، گروه اول کسانی هستند که دانسته و از روی دشکنی با اسلام این مطالب را به اسلام ارتباط می دهند و گروه دوم کسانی هستند که از سر نادانی و جهل و عدم درک درست و صحیح اسلام این مطالب را بیان می کنند با توجه به موارد مطرحه شده در این تحقیق سعی شده است به بررسی احکام حدود مسلمان و غیر مسلمان در مذاهب خمسه پرداخته شود و با بررسی دقیق موضوع از دیدگاه فقه های مذاهب خمسه توانسته باشیم گامی هرچند کوچک در جهت روشن شدن مسائل فقهی که در جامعه اسلامی با آنها مواجه هستیم برداشته باشیم .
تحقیق حاضر در سه فصل تدوین شده است در فصل اول کلیات تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است که شامل موضوعاتی از جمله بیان مسئله تحقیق و فرضیه ،سوال تحقیق ،روش تحقیق و تعریف مفاهیم و